Take a fresh look at your lifestyle.

آیا ارزش دیجی کالا به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است؟

دیجی کالا که در سال ۲۰۱۴ از سوی نشریه «Economist»  حدود ۱۵۰میلیون دلار ارزش گذاری شده بود اکنون ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار دارد.

به گزارش دیجیاتو، دو ماه پیش در جریان نخستین نشست خبری دیجی کالا، «حمید محمدی» مدیرعامل این فروشگاه عنوان کرد که در سال جاری، دیجی کالا موفق به جذب سرمایه  ۱۰۰میلیون دلاری از سوی یک شریک خارجی شده است. از سوی دیگر به تازگی کتاب «عملکرد یکصد روزه دولت دوازدهم» منتشر شده است که در بخش «سرمایه گذاری خارجی» آن (صفحه ۱۰۷) می توان به جزییات انتقال این ۱۰۰ میلیون دلار به دیجی کالا پی برد که در ازای دریافت ۲۱درصد از سهام دیجی کالا، به شریک ایرانی پرداخت شده است.

بر اساس آنچه در کتاب مورد بحث منتشر شده، ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه  از سوی یک شریک هلندی موسوم به «International Internet Investment Coöperatief U. A» (به اختصار: IIIC) به این شرکت ایرانی انتقال یافته است.

نکته مورد توجه اما ارزش دیجی کالاست که بر اساس سهم ۲۱ درصدی و سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از سوی شریک خارجی تخمین زده شده است. اما آیا دیجی کالا واقعاً ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و می تواند تبدیل به نخستین شرکت یک میلیارد دلاری ایرانی شود؟

روابط عمومی دیجی کالا نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی به سوالات دیجیاتو دارد اما «محسن ملایری»، بنیانگذار مرکز شتاب دهنده استارت آپ های ایران که بیش از سه سال پیش تخمین ارزش ۱۵۰ میلیون دلاری دیجی کالا را در اختیار مجموعه «Startup World»  قرار داده بود و اکونومیست هم از همین آمار استفاده کرد، به دیجیاتو می گوید: «ارزش ۵۰۰ میلیون دلاری دیجی کالا دور از واقعیت نیست.

دستاوردهای دیجی کالا مثل Market Place و مرکز پردازش کالای عظیمی که اخیراً شروع به کار کرده روی درآمد این شرکت تأثیر گذار بوده است و این شرکت می تواند ارزش بالاتری را نیز به دست آورد.»اما امروز دوباره صحبت از یک حباب تکنولوژی مانند حباب دوره دات کام در میان است و عده ای از کارشناسان عقیده  دارند که در یک حباب هستیم. همین مسئله سبب شده شرکتی مانند آمازون، دوبرابر درآمد سالانه اش ارزش گذاری شود.

ملایری معتقد است بخش زیادی از این ارزش گذاری، به آینده شرکت هایی مانند آمازون یا حتی دیجی کالا مرتبط است: «والمارت شرکتی است که سابقه ای بسیار بالاتر از آمازون در زمینه خرده فروشی دارد. حتی درآمد آمازون بسیار کمتر از والمارت است اما ارزش بالاتری نسبت به والمارت دارد چراکه با استفاده از تکنولوژی، به شکل بهینه تری فروش خود را انجام می دهد. در ایران می توان همین مقایسه را میان دیجی کالا و فروشگاه شهروند یا هایپراستار انجام داد.»

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.