Take a fresh look at your lifestyle.

۸نکته برای نوشتن یک عنوان تبلیغاتی تأثیرگذار

چگونگی نگارش تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است. در روند نگارش یک تبلیغ، بروشور، کاتالوگ، آگهی چاپی و اینترنتی، خبر و… نکات زیادی وجود دارد که یک نویسنده یا ژورنالیست با اشراف بر آنها می تواند تبلیغی مؤثر خلق کند؛ تبلیغی که توجه عموم مردم را به خود جلب کند، پیام خود را به شفافیت عرضه و خریدار را برای خرید کالا متقاعد کند.

به گزارش  ام بی ای نیوز، وقتی در حال ورق زدن روزنامه یا مجله یا در صفحات مجازی در حال گشت و گذار هستید، در میان حجم انبوهی از تبلیغات فقط تعداد محدود و انگشت شماری هستند که توجه شما را به خود جلب می کنند. درحالی که شاید نیاز واقعی و چیزی که به دنبال آن بودید در میان آگهی هایی که از آنها غافل ماندید بوده است. این چه چیزی است که یک آگهی تبلیغاتی را نسبت به موارد مشابه بیشتر مورد توجه قرار می دهد.

جان کاپلز در کتاب «چگونه تبلیغات شما می تواند پولساز باشد؟» می گوید: «اگر با سرآغازی خوب تبلیغ تان را شروع کنید، باید به نتیجه مثبت اطمینان داشته باشید، زیرا بزرگ ترین نویسندگان تبلیغات نیز با استفاده از سرآغازی محقر، قادر به نجات تبلیغات خود از ورطه نابودی نخواهند بود.»

با توجه به مطالب فوق می توان به این نتیجه رسید که بدون شک تیتر یا عنوان یکی از مهم ترین ارکان یک تبلیغ به شمار می رود. با هم به بررسی هشت مدل عنوان نویسی مؤثر می پردازیم که بدون شک تأثیرات قابل توجهی در بهبود کیفی یک تبلیغ خواهند داشت.

۱- عنوان های بی واسطه: این گونه عنوان ها بدون استفاده از هرگونه پیچیدگی یا ارائه های ادبی پیام خود را با خریدار در میان می گذارند. این عنوان ها در میان آگهی های خرده فروشان بسیار رواج دارد. مانند بلوزهای ابریشم خالص با ۳۰ درصدتخفیف.

۲- عنوان با واسطه: این گونه عناوین، منظور خود را با شفافیت و مستقیم بیان نمی کنند و همین باعث می شود که کنجکاوی خواننده را برانگیزد و خواننده در جستجوی رسیدن به پاسخ سوالات خود در خلال متن باشد.

۳- اخبار: اگر خبرهایی در مورد محصول خود دارید، بهتر است که در عنوان ذکر کنید. این خبرها می توانند وعده ارائه یک کالا یا خدمات جدید یا پیشرفت هایی که در ساخت یک کالا به دست آمده باشند. مانند «مدل های کامپیوترهای قابل حمل، ارزش بردن به هر جایی را دارند.» شرکت اپل

۴- چگونه: کلمه چگونه مثل یک معجزه عمل می کند. بسیاری از نویسندگان تبلیغات ادعا می کنند که اگر متن تبلیغاتی تان را با این کلمه شروع کنید، سایر کلمات را نیز درست انتخاب خواهید کرد. عنوان های چگونه رهنمودی مناسب و راه حلی جامع را به شما عرضه می کنند. هروقت در نوشتن عنوان به بن بست رسیدید، از این کلمه استفاده کنید و معجزه اش را ببینید.

۵- پرسش: در عنوان خود یک پرسش مطرح کنید. پرسشی که برای خواننده به اندازه کافی قاطع و جدی باشد و کنجکاوی او را در پیدا کردن پاسخ سوال در متن آگهی برانگیزاند. به این نمونه توجه کنید؛ «وقتی کارمندی بیمار می شود، چقدر طول می کشد تا شرکت شما کمبود وی را جبران کند؟» بیمه عمر شرکت پیلوت.

۶- عنوان های امری: عنوان های دستوری ای که به مخاطبان خود راه انجام دادن کاری را نشان می دهند، می توانند بسیار تأثیر گذار باشند. عناوینی که توجه بسیاری را به خود جلب می کنند. مانند عنوان تبلیغاتی شرکت اسو: «در داخل باک اتومبیل تان یک پلنگ بگذارید.»

۷- عنوان های توجیه کننده: یکی از راه های مؤثر نوشتن متن تبلیغ، فهرست کردن قابلیت ها و مزایای کالا یا خدمتی است که سعی در ارائه آن دارید. در عنوان خود می توانید دلایلی را ذکر کنید که مخاطب را توجیه کند که به سراغ خواندن متن تبلیغاتی شما بیاید. این عناوین نیازی به عبارت «به چه دلیل» ندارند؛ کلماتی مثل «راه انجام…» یا «شش راه» به خودی خود این پیام را به مخاطب منتقل می کنند.

۸- عنوان گواه: در این قبیل آگهی ها، مسئولیت فروش برعهده خود مشتری است. برای مثال برنده پیشین جایزه بزرگ یک شرکت، چگونگی این خوش اقبالی را برای شما شرح می دهد.

این روش می تواند بسیار موفق عمل کند، چرا که متن تبلیغ از زبان خود مشتری نوشته شده و گواهی رضایت اوست که می تواند سایر مخاطبان را نیز به خرید ترغیب سازد.

نکته پایانی و بسیار مهمی که باید در خلق عناوین در نظر گرفته شود پاسخ به این سه پرسش است:

۱- مخاطب من کیست؟

۲- ویژگی های برتر کالا کدامند؟

۳- چرا باید مخاطب مایل به خریداری این کالا باشد؟ (مهم ترین ویژگی این کالا برای مخاطب چیست؟)

بعد از رسیدن به پاسخ پرسش آخر کار را شروع کنید. ویژگی های مهم کالا را روی یک تکه کاغذ بنویسید و با استفاده از هشت نکته ای که ذکر شد شروع به نوشتن کنید. آن قدر ها هم سخت نیست.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.