Take a fresh look at your lifestyle.

تأثیر شاد بودن در کسب و کار

روان شناسان شاخه مثبت گرایی معتقدند که شادی و خوش بینی، قابلیت سیستم دفاعی بدن را برای مبارزه با بیماری ها افزایش می دهد. اینکه ممکن است در شرکتی بزرگ کار کنید و کارفرمایی عالی داشته باشید، اما باز هم بهترین کارفرماها هم برای همه بهترین نیستند، بلکه این خود کارمندان هستند که با ایجاد روابطی شاد و در عین حال موفق با دیگران محیط کار را از حالت خسته کننده و تکراری خارج می کنند. اگر افراد در یک روز کاری، دارای خلق و خوی شاد باشند، به احتمال زیاد نسبت به روزهای دیگر، خلاق تر هستند.

از نظر فرآیند شناختی، افراد شاد به لحاظ روانی، منعطف و گشوده ذهن بوده و تفکری خلاق دارند. شاد بودن نه تنها مراحل زندگی هر فرد را تحت تأثیرات مثبت قرار می دهد، بلکه در محیط کار نیز همین شاد بودن در جهت هر چه بهتر انجام شدن کار نقش بسزایی دارد، به طوری که انرژی مثبتی که از یک فرد شاد انتقال می یابد اثرات معجزه آسایی دارد. در ادامه به معرفی راهکارهایی که در این زمینه می تواند مؤثر باشد خواهیم پرداخت.

۱- نگرش خود را تغییر دهید

علت نارضایتی بسیاری از کارکنان، نگرش منفی آنان به کار است. این افراد، همیشه درگیر یک جنگ روانی درونی هستند که آیا عضو مؤثری برای سازمان محسوب می شوند یا خیر؟ با این ذهنیت که عضو مفیدی برای سازمان هستید، حس غرورتان را تقویت کنید.

۲- انتقاد بیش از حد را کنار بگذارید

بسیاری از افراد وقتی مرتکب خطایی می شوند، احساس گناه و شرمساری می کنند. به  جای تأسف، سعی  کنید از این خطا در جهت بهبود و رشد درس بگیرید. از انتقاد منفی به خود بپرهیزید و سعی  کنید خود را به خاطر موفقیت های هرچند جزئی تشویق کنید.

۳- با دیگران دوستانه رفتار کنید

این یک واقعیت است که کار، تنها هنگامی جذاب تر خواهد شد که همکاران خود را دوست داشته باشید. وقتی با دیگران رفتاری دوستانه و مسالمت آمیز برقرار کنید، محیطی آرام و دوست داشتنی خواهید داشت.

۴- شغل خود را تغییر دهید

در برخی موارد تنها گزینه مطلوب، تغییر شغل است. این امر خصوصا در مواقعی که تمامی راهکارهای مدنظر را به کار گرفته اید، ولی نتیجه مطلوب به دست نیامده است، الزامی خواهد بود.

۵- توقعات  از خود را معقول کنید

این امر که مشتاق انجام یک کار و به پایان رساندن یک پروژه باشید، بسیار خوب و پسندیده است و بیانگر اهمیت شما به کارتان است. با این حال وعده ها و تعهداتی که قادر به انجام آنها نباشید، تنها ناامیدی و نارضایتی را به همراه خواهند داشت. به همین خاطر لازم است به نحوی عمل کنید که خود را با مشکل مواجه نسازید.

توجه داشته باشید که لازمه انجام هرکاری این است که آرامش لازم را داشته باشید. در غیر این صورت نمی توانید وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهید و این امر اگر منجر به از دست دادن موقعیت شغلی نشود، بدون شک مانع پیشرفت شما خواهد شد. بدون شک شاد بودن یکی از مواردی است که به این امر کمک شایانی خواهد کرد به همین خاطر بهتر است برای آن فکری کنید.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

– مطالعات نشان می دهد که انجام کارهای خوب و دیدن کارهای خوب دیگران در شاد بودن تأثیر زیادی دارد زیرا موجب تقویت انگیزه و روحیه و به احتمال زیاد، انجام کارهای خوب دیگر در شما می شود.

– همواره به  خاطر داشته باشید که شادمانی در محیط کار، نیازمند تلاش  های مستمر است. شما نمی توانید نظاره گر اطراف باشید و هیچ کاری نکنید و فقط با آرزوی شادی، انتظار رخ دادن آن را داشته  باشید. رضایتمندی و شادمانی در محیط کار، نیازمند برداشتن گام  های اساسی  است که روزانه باید انجام دهید. شادمانی را باید ایجاد و سپس آن را حفظ کرد.

– یکی از نشانه های شادی، داشتن روابط اجتماعی قوی و گسترده است. وقتی در محیط کار با همکاران خود آشنا نباشید بدون شک از کار خود متنفر خواهید شد. اگر وضع به همین منوال پیش برود، با گذشت زمان همه چیز بدتر خواهد شد. توجه به این نکته ضروری است که ابتدا باید خود  برای تغییر چنین شرایطی اقدام کرد.

– لبخند بزنید و حتی اگر شاد نیستید این کار را ادامه دهید. براساس تحقیقات کارشناسان، لبخند زدن، استرس را کاهش داده و شما را شادتر می سازد.

– فرهنگ یکی از مهم ترین بخش های سازمان است. زمانی که سازمان شروع به فعالیت می کند، کارکنان اولیه سازمان به عنوان نخستین نماینده های فرهنگ سازمانی شناخته می شوند، اما سازمان با اضافه تر شدن کارکنان تغییر پیدا می کند. افراد خودشان را با ارزش ها و باورهای سازمان هماهنگ می کنند. بنابراین این امر که فرهنگ سازمانی تا چه میزان قادر است شادی را در محیط کار ایجاد کند، می تواند در ایجاد و ماندگاری آن تأثیر داشته باشد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.