Take a fresh look at your lifestyle.

تبلیغات آنلاین چیست؛ انواع، عناصر مهم و نمونه های موفق آن (بخش اول)

در عصر دیجیتال، راه اندازی کمپین تبلیغات آنلاین موفق برای کسب وکارهای کوچک ضروری است. کسب وکارهای کوچک برای یافتن مشتریان جدید و کسب موفقیت بیشتر نیاز به تبلیغات آنلاین دارند. برای تبلیغات آنلاین گزینه های مختلفی پیش روی شماست؛ رسانه های پولی، پرداخت در ازای هر کلیک(PPC)، نمایش آنلاین، پرداخت برای قرار گرفتن در نتایج جست وجوها، استفاده از اپلیکیشن ها و…  

به گزارش سایت chetor، مشاوران تبلیغاتی می توانند به شما در برنامه ریزی تبلیغات آنلاین مؤثر کمک کنند. مثلا در بهینه سازی سایت و جست وجو(SEO)، فعالیت های ترویج از طریق ایمیل یا بازاریابی شبکه های اجتماعی. پس در پاسخ به اینکه تبلیغات آنلاین چیست، می توان گزینه های متعددی را برشمرد و هر یک را به عنوان ابزاری در جهت کمک به تبلیغات آنلاین مطرح کرد.

روزگار چاپ آگهی های تبلیغاتی در روزنامه ها دیگر به سر آمده است. این روزها همه راه ها به وب و شبکه های جهانی و اجتماعی ختم می شود. بعد از مدت ها تبلیغات آنلاین، گوی رقابت را از دستان تبلیغات سنتی ربوده اند و این روند در آینده بیش از پیش خواهد شد. دستگاه های ضبط تصویر دیجیتالی، آی پادها و… جایگزین ابزارهای سنتی همچون رادیو و تلویزیون و… شده اند. این روزها دیگر همه اخبار را از طریق گوشی های هوشمند خود پیگیری می کنند. به گزارش فوربز(Forbes)، در آینده ای نزدیک تبلیغات سنتی به کلی از دنیای تبلیغات رخت برمی بندند. با ما همراه باشید تا بهتر به این پرسش که تبلیغات آنلاین چیست، پاسخ بدهیم.

به طور کلی دو نوع تبلیغات آنلاین وجود دارد؛ تبلیغات از طریق نمایش در جست وجوی کاربران و تبلیغات از طریق نمایش در بسترهای مختلف آنلاین. تبلیغات در جست وجو به موتورهای جست وجویی چون گوگل اجازه می دهد تا بنا بر موضوع، محتوا یا کلمات کلیدی جست وجوشده در گوگل تبلیغات شما را با وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلف تطبیق دهد.

مطمئنا در این روش از تبلیغات آنلاین، مشتریان بالقوه ای که به دنبال محصول یا خدمتی در حوزه کسب وکار شما هستند، در مسیر جست وجوی خود با شما آشنا خواهند شد. تبلیغات نمایشی نیز شامل تصاویر یا ویدئوهایی هستند که پیام کسب وکار شما را به بازدیدگنندگان وب سایت منتقل می کنند.

تبلیغات آنلاین چطور به کسب وکارهای کوچک شما کمک می کنند؟

این روزها، همه اوقات خود را با گوشی های هوشمند یا رایانه خود می گذرانند. پس هیچ جای تعجبی نیست که اهمیت تبلیغات آنلاین به شدت گسترده و مهم شده و در کسب وکارهای کوچک، این شیوه تبلیغاتی به نخستین گزینه بدل شده است. یکی از دلالیل اصلی رونق گرفتن این شیوه تبلیغاتی به امکان اشتراک گذاری کاربران باز می گردد. کاربران خیلی ساده می توانند نتایج جست وجو و مطالب دلخواه خود را با خانواده و دوستان خود سهیم شوند.

پس تبلیغات درست شما در سطح وب و موتورهای جست وجو، نه تنها باعث جذب بازدیدکننده یا مشتری بالقوه می شود، بلکه امکان بازدید تعداد زیادی از دوستان و آشنایان آنها را نیز فراهم می کند و به دایره شبکه های اجتماعی آنها نیز وارد می شود.

انواع مختلف تبلیغات آنلاین چیست؟

انواع گوناگونی از تبلیغات آنلاین وجود دارد، اما مشهورترین آنها به این ترتیب است؛ نمایش در سایت، پرداخت در ازای هر کلیک، تبلیغات پرچمی  (بنری)، شبکه های اجتماعی با پرداخت هزینه  (فیس بوک، توییتر) و تبلیغات اپلیکیشن ها و گوگل ادوردز(Googleadwords). درادامه به هر یک از این موارد می پردازیم.

۱- تبلیغات در جست وجوها با پرداخت هزینه

این روش بسیار مؤثر است. وقتی کاربران در حال جستجوی محصول یا خدمتی مشخص هستند، آگهی شما در نتایج جست وجوی آنها پدیدار می شود. در این روش شما با توجه به کلمات کلیدی مورد جست وجوی کاربران، در نتایج، دیده خواهید شد و موتورهای جست وجو با توجه به کلمه کلیدی مذکور، کاربران را به سمت صفحه و وب سایت شما هدایت خواهند کرد. براساس آمارها، در هر ثانیه، ۲.۳میلیون جست وجو در گوگل صورت می گیرد و بیشتر نتایج دربرگیرنده تبلیغات و آگهی های موجود در گوگل هستند.

۲- پرداخت در ازای هر کلیک

این روش نیز بسیار متداول و مؤثر است و از طریق آن، ترافیک مورد نظرتان مستقیما به سمت وب سایت کسب وکار شما هدایت می شود. هر کسب وکاری می تواند از قرارگرفتن در نتایج جست وجوی موتورها نیز بهره بگیرد یعنی به کمک حمایت موتورهای جست وجو، براساس کلمات و عبارات کلیدی خود و تطبیق آنها با کلمات و عبارات مورد جست وجو در نتایج مورد انتظار کاربران ظاهر شود.

برای مثال، اگر واژه «حسابدار» مورد جست وجوی کاربری واقع بشود و بعد از اینکه موتور جست وجو آگهی شما را در این باره در اختیار کاربر قرار بدهد و او بر این آگهی کلیک کند و وارد سایت شما شود، شما به موتور جست وجو هزینه این حمایت را پرداخت خواهید کرد. فراموش نکنید که پرداخت در ازای این حمایت تنها در صورتی رخ می دهد که کاربران به آگهی ظاهرشده شما وارد شوند و از آن بازدید کنند.

برای ایجاد و مدیریت کمپین های پرداخت در ازای هر کلیک، تلاش زیادی لازم است. باید کلمات کلیدی با دقت و صحیح انتخاب شوند، کلمات کلیدی منتخب در گروه های تبلیغات و آگهی دسته بندی و با صفحات مناسبی هماهنگ و منطبق شوند. اگر برنامه ریزی این کمپین ها درست و هوشمندانه صورت گیرد، هزینه کمتری نیز صرف خواهد شد.

۳- تبلیغات پرچمی یا بنر

این نوع تبلیغات آنلاین مبتنی بر تصاویر هستند. شیوه کار به این صورت است که کادری مستطیل  شکل، در قسمت فوقانی یا گوشه های چپ و راست صفحات وب سایت نمایان می شود. در این روش ، هاست یا میزبان صفحه وب سایت بنابر تعداد بازدیدکنندگان، تعداد کلیک ها بر بنر تبلیغاتی و رجوع به صفحه کسب وکار شما و خرید از آن، دستمزد دریافت خواهند کرد.

تعداد بازدیدها وقتی به حساب می آید که صرفا ورود به وب سایت صورت بگیرد و تعداد کلیک ها و پرداخت در ازای هر کلیک، وقتی محاسبه می شود که کاربران مختلف به وب سایت رجوع و محتوای شما را به طور جدی بررسی و بازدید کنند. اگر بازدید کاربر و بررسی هایش منجر به خرید شود نیز این عمل را خرید در ازای هر کلیک می گویند.

۴- تبلیغات در شبکه های اجتماعی با دریافت هزینه

این گروه از تبلیغات، در شبکه های اجتماعی مختلف مانند توییتر یا فیس بوک دیده می شوند. مهم ترین ویژگی این نوع تبلیغات آنلاین، امکان هدف گیری مخاطبان خاص و موردنظر شماست. شناسایی کاربران خاص از طریق صفحاتی که پیگیری می کنند و اخباری که می خوانند میسر می شود و درنتیجه، ترافیک سایت شما افزایش می یابد. با افزایش میزان ترافیک، مشتریان بیشتری نیز به سوی کسب و کار شما جذب می شوند.

براساس آمارها و تحقیقات، این روزها تبلیغات در سطح شبکه های اجتماعی بسیار موردتوجه قرار گرفته است و در تلفیق با سایر تبلیغات آنلاین و آفلاین استفاده می شود. براساس پژوهشی که از سوی سوشیال مدیا اگزماینر  (Social media examiner) صورت گرفته است، ۶۶درصد از تبلیغات، تبلیغات در فضای مجازی و سایر روش های آنلاین هستند. در این مطالعه مشخص شد که تبلیغات نمایشی در سطح وب، ویدئوهای آنلاین و موبایل نیز برای تبلیغات آنلاین مورد استقبال و توجه هستند و برخی نیز از تبلیغات غیررایگان شبکه های اجتماعی در کنار سایر انواع تبلیغات آفلاین استفاده می کنند.

بعضی از نمونه های موفق تبلیغات در شبکه های اجتماعی تنها در طول سه روز حدود ۵۴ درصد، یعنی معادل ۳۵ میلیون نفر را با کمپین خود همراه کرده اند و همه این توفیقات تنها از طریق انتشار ویدئو در سطح فیس بوک صورت گرفته است.

۵- تبلیغات از طریق اپلیکیشن ها

این روش بسیار مؤثر است و در آن از انواع روش های دیگر مانند ویدئوها و تبلیغات تصویری نیز برای نمایش در اپلیکیشن ها استفاده می شود. اپلیکیشن ها از موقعیت مکانی کاربران کمک می گیرند و برای پیگیری و ردیابی مشتری هدف از آن استفاده می کنند. این روزها ما در دنیای تلفن های همراه زندگی می کنیم، پس درنظر گرفتن تبلیغات آنلاین از طریق اپلیکیشن ها ضروری است.

آمارها حاکی از آن است که ۲بیلیون نفر کاربر تلفن همراه در جهان وجود دارد که ۲۰۰ میلیون نفر از آنها آمریکایی هستند و نیمی از کاربران دستگاه های تلفن همراه هوشمند از این وسیله برای خریدهای آنلاین استفاده می کنند.

۶- تبلیغات از طریق نمایش

این تبلیغات همان کادرها و جعبه هایی هستند که در صفحات وب مشاهده می شوند و حاوی متن، تصاویر گرافیکی، ویدئو یا محتوای صوتی هستند. این نوع از تبلیغات را نیز می توان همچون بنرها در حاشیه صفحات یا قسمت فوقانی آنها ملاحظه کرد. در ابتدا محتوای تبلیغات با سایتی که در آن قرار می گرفت مشابهتی نداشت، اما اخیرا این هماهنگی بسیار بیشتر شده است و مخاطب با دقت بیشتری هدف گیری می شود. گوگل ادوردز و آمازون با معرفی سایت های گوناگون، از جمله بزرگ ترین شبکه ها برای پیشنهاد کسب وکارهای مختلف هستند.

۷- گوگل ادوردز  (Adwords)

طی برنامه تبلیغاتی پرداخت در ازای هر کلیک، گوگل ادوردز، با تطبیق کلمه کلیدی موردنظر شما درباره محصول یا خدمت تان با کلیدواژه های کاربران در سایتی به خصوص، وارد عمل می شود و اطلاعات لازم را در اختیار کاربر در حال جست وجو قرار می دهد. کارشناسان تبلیغات روی این کلمات کلیدی کار می کنند و در ازای هر کلیک به سایت میزبان خود هزینه می پردازند.

موفقیت تبلیغات شما در میان تبلیغات متنوع و پرتعدادی که موتور جست وجوی گوگل به کاربران ارائه می کند به کیفیت، ارتباط کلمات کلیدی و موضوع کمپین تبلیغاتی با کلیدواژه های مورد جست وجو وابسته است. در نتیجه آگهی شما به وسیله کسانی دیده می شود که به دقت در جست وجوی چیزی هستند که ارائه می کنید.

ادامه دارد. . .

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.