Take a fresh look at your lifestyle.

کلینیک کسب و کار / پرسش و پاسخ درباره بازاریابی برای کتاب

پرسش: مدیر بازاریابی یک انتشاراتی هستم و قصد دارم علاوه بر فروش کتاب از طریق کتابفروشی ها و فروشگاه های آنلاین با استفاده از شیوه های دیگر بازاریابی کتاب های موسسه را به فروش برسانم. چه پیشنهادی دارید؟

پاسخ کارشناس:سیستم توزیع کتاب در ایران علمی و کاربردی نیست بلکه براساس سنت گذشته کتاب میان کتابفروشی ها توزیع می شود و به فروش می رود. شما ضمن اینکه کتاب های انتشارات خود را در همان سیستم سنتی توزیع می کنید و در اختیار تعدادی از افراد قرار می دهید، می توانید به شکل تخصصی بازاریابی جدیدی راه اندازی کنید.

برای فروش بیشتر بهتر است سیستم بازاریابی اختصاصی طراحی کنید و در بازاریابی جدید به دنبال مشتریان هدف خود باشید. یعنی باید بدانید خواننده کتاب های انتشارات شما چه کسانی هستند و برای آنها برنامه ریزی کنید. برای این کار لازم است اول یک بانک اطلاعاتی از مشتریان حقیقی و حقوقی کتاب فراهم کنید.

دوم شما یک یا چند نفر را استخدام کنید تا با این گروه از مشتریان جدید از طریق تلفن یا حضوری ارتباط برقرار کنند و کتاب ها را با توجه به موضوع معرفی کنند. سوم اینکه به مشتریان حقیقی مثل سازمان ها و نهاد ها با توجه به موضوع کتاب پیشنهاد کنید تعدادی نسخ از کتاب شما را به صورت یکجا خریداری کنند و به همکاران و مدیران و مشتریان خود اهدا کنند. شما در این سیستم تعداد زیادی از کتاب ها را به صورت یکجا می فروشید.  

یکی دیگر از کارهایی که می توانید بکنید فروش کتاب با تخفیف است. در سایت فروشگاهی انتشارات خود کتاب ها را با تخفیف مناسبی عرضه کنید. با توجه به اینکه شما در این سیستم فروش به طور مستقیم کتاب می فروشید، می توانید حداقل ۲۰  تا ۳۵درصد تخفیف بدهید؛ یعنی هزینه پخش و فروش را از مبلغ کسر کنید چرا که در سیستم توزیع سنتی این مبلغ از شما کسر می شود. حالا شما مستقیم این تخفیف را به مشتریان می دهید. طبعا خریداران کتاب جزو طبقه متوسط هستند و تخفیف می تواند عامل مهمی در افزایش فروش کتاب باشد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.