Take a fresh look at your lifestyle.

گفت و گوی «فرصت امروز» با علیرضا قموشی مالک و مدیرعامل شهر کودک شاپرک / وقتی که رویاهای کودکانه محقق می شود

شهر کودک شاپرک نخستین مجتمع تخصصی تجاری، تفریحی، خدماتی، آموزشی و سلامتی ویژه کودکان در ایران است که با مشارکت شرکت رویال ساختمان آریا و شرکت آتیه اندیشان شاپرک (بستگان قموشی) به عنوان مالکان و مجریان مجموعه در شهریور ماه ٩۵ افتتاح شد.

شاپرک شهر تخصصی کودک در شرق تهران در اتوبان رسالت نرسیده به اتوبان شهید باقری قرار دارد و با دسترسی بسیار خوب ترافیکی و مجاورت با ایستگاه های مترو، پایانه اتوبوس دانشگاه علم و صنعت و پایانه تاکسی دردشت دسترسی به این مجموعه بسیار سهل و آسان است.

این مجموعه در زمینی به مساحت ۲۷۵۰ مترمربع قرار دارد و در ۱۰ طبقه و با زیربنای کل ۲۰۰۰۰ مترمربع شامل بخش های تجاری (دو طبقه ۴۲ واحد)، شهربازی و فودکورت (در یک طبقه)، آموزشی، خدماتی و مشاوره (سه طبقه ۲۴ واحد) است که هر کدام به طور خاص در یکی از طبقات شهر کودک جای گرفته اند. ضمن اینکه چهار طبقه پارکینگ برای میزبانی ۲۵۰ خودرو دارد. برای آشنایی بیشتر با این مجتمع تفریحی – تجاری به دفتر علیرضا قموشی یکی از مالکان و مدیرعامل شهر کودک شاپرک رفتیم تا بیشتر با این مجموعه آشنا شویم.

مدیرعامل شهر کودک شاپرک در خصوص انگیزه های ساخت این مجموعه گفت: شهر کودک شاپرک (نخستین مجتمع  تجاری، اداری و تفریحی، تخصصی کودک) با مشارکت شرکت رویال ساختمان و شرکای قموشی به عنوان مجریان و سرمایه گذاران به اجرا و بهره برداری رسیده و یک مجموعه منحصربه فرد برای فراهم کردن تمام نیازهایی است که خانواده ها نمی توانند به راحتی و در زمان مناسب آنها را برای کودکان خود مهیا کنند. شهر کودک شاپرک با تکیه بر دانش، تخصص و فناوری های نوین و بررسی تجربه های موفق در جهان ساخته شده است.

شهر کودک شاپرک نخستین شهر کودک ایران محسوب می شود و از جمله ویژگی های منحصربه فرد و بی نظیر این مجموعه می توان به معماری ویژه کودک، سیستم مدیریت یکپارچه (IMS)، سیستم مدیریت هوشمند ساختمانی و امنیتی (BMS) اشاره کرد.

علیرضا قموشی می گوید: شهر کودک شاپرک نخستین مجموعه تجاری تفریحی در ایران است که با تشکیل هفت دهکده سعی دارد به همه نیازهای کودکان پاسخ دهد. این دهکده ها شامل دهکده خرید، دهکده بازی، دهکده خوراکی، دهکده خدمات، دهکده آموزش، دهکده سلامت و دهکده رفاهی است. اگرچه از همه ظرفیت های دهکده های شاپرک هنوز استفاده نشده است، اما از روز اول قصد داشتیم مجموعه ای کاملا استاندارد و تخصصی راه بیندازیم، به همین خاطر با مشورت کارشناسان خبره توانستیم شاپرک را به هفت دهکده تقسیم کنیم که امروز این دهکده ها هر کدام به تنهایی نیازهای زیادی از کودکان و خانواده ها را رفع می کنند. 

از میان این دهکده های هفت گانه، دهکده خرید تقریبا تا ۹۵ درصد راه اندازی شد و ما امروز برندهای بزرگی را در این مجموعه گردهم آورده ایم. طبقه همکف و طبقه اول شهر کودک شاپرک به دهکده خرید اختصاص دارد که حضور برندهای خوب و باکیفیت مانند ال سی وایکیکی،آقای فرش،کارترز و . . . در این طبقات یکی از امتیازهای این بخش است و خانواده ‎ها می توانند همه نیازهای کودک شان را از این بخش تهیه کنند. البته دهکده بازی در طبقه دوم نیز با بازی های حرکتی و مهارتی که در نوع خود در ایران ممتاز است و همچنین بازی های مکانیکی و دیجیتالی راه اندازی شده و خانواده ها و کودکان استقبال خوبی از این فضا های تفریحی کرده اند و هر هفته جشن های زیادی در این دهکده اجرا می شود.

مالک شاپرک معتقد است که شاپرک به دلایلی هنوز نتوانسته همه ظرفیت هایش را نشان دهد. به همین دلیل خود ما در برنامه توسعه ای در ماه های آینده اتفاق های خوبی را رقم می زنیم مثلا در همان بخش دهکده های هفت گانه شاپرک دهکده خوراکی به زودی با افتتاح روف گاردن و آمدن چند برند خوراکی با در نظر گرفتن ذائقه کودکان راه اندازی می شود و خانواده ها با اطمینان می توانند غذاهایی با استاندارد بالا برای کودکان خود سفارش دهند.

شاپرک گرچه کمتر از یک سال است که راه اندازی شده است، اما هنوز برخی از خانواده های تهرانی از بودن چنین مجموعه تفریحی تجاری برای کودکان بی اطلاع هستند. شاید لازم بود تبلیغات بیشتری در این زمینه صورت می گرفت.

علیرضا قموشی در این خصوص می گوید: از دید برخی از مردم، ما باید تبلیغات بیشتری انجام می دادیم اما خودمان اعتقاد داریم وقتی به شکل گسترده و ملی تبلیغ می کنیم باید مجموعه ما نیز گنجایش و ظرفیت وجود افراد را داشته باشد. ما همین الان هم در روزهای تعطیل با استقبال زیادی روبه رو می شویم. نکته دیگر اینکه همه بخش های شاپرک هنوز تمام و کمال راه اندازی نشده است، بنابراین ما در آینده نزدیک شکل دیگری از تبلیغات شاپرک را رونمایی می کنیم. اگر همه دهکده ها با همه ظرفیت راه اندازی شوند یک اتفاق مبارکی خواهد افتاد. ما تمام تلاش مان را کردیم تا بتوانیم در مدنیت شهری جدید طرحی نو در اندازیم و با این نوآوری نیازهای جدید مردم را پاسخ دهیم. در شاپرک هر خانواده ای که با کودکان خود بیایند می توانند ساعت های زیادی را با آرامش بگذرانند.

خرید تنها یکی از امتیازات این مجموعه است که خانواده ها بدون دغدغه می توانند پوشاک و اسباب بازی و لوازم اتاق کودک را از دهکده خرید تهیه کنند. ما برنامه ای ترتیب دادیم که هر خانواده می تواند یک روز کامل را در اینجا سپری کند. فرض کنید قرار باشد برای کودکش جشن تولد بگیرد ما امکانات صفر تا صد را اینجا در برنامه داریم.

 از اصلاح سر کودک گرفته تا سالن جشن، کیک و شیرینی، شکلات، آتلیه عکاسی، پذیرایی، تفریح و شادی، کادو و . . . بنابراین پدران و مادران با آمدن به شاپرک می  توانند همه نیازهای بچه ها را برآورده کنند و این امتیاز در سراسر ایران فقط در شاپرک موجود است.

روح الله قموشی اضافه می کند: باید به امنیت نیز اشاره کنیم. در شاپرک سعی کردیم امنیت کامل فراهم شود، بنابراین در همه جا همکاران ما حضور دارند تا مبادا بچه ای دست مادر یا پدرش را رها کند و دقایقی گم شود یا بی محابا روی پله برقی قرار گیرد. به خاطر ضریب امنیت بالای این مجموعه خدا را شکر تاکنون هیچ اتفاق بد و ناخوشایندی نیفتاده و هر روز این ضریب امنیت را افزایش می دهیم تا خانواده ها با آرامش بیشتر به این مجتمع بیایند.

مدیرعامل شاپرک می گوید:  ما به راستی و درستی اعتقاد داریم و اهل جار و جنجال های تبلیغاتی نیستیم. والا الان صدها نفر باید پشت در مجموعه صف می ایستادند. ما برای هر بخش سعی کردیم بهترین باشیم و بهتر از این هم خواهیم شد.

مثلا ما دکور اتاق مادر و کودک را سه بار عوض کردیم تا اگر مادری برای شیردادن یا تعویض پوشک بچه به این اتاق رفت همه چیز در حد استاندارد و زیبا باشد.

شاپرک نخستین و تنهاترین مجموعه تفریحی تجاری در ایران است که برای کودکان ساخته شده است، اما به دلیل نخستین بودن مشکلات خاص خودش را دارد، این را مدیر عامل شاپرک می گوید و ادامه می دهد: روزی که ما خواستیم این مجموعه را بسازیم هیچ الگوی ایرانی وجود نداشت، در صورتی که الان برای ساختن مال ها و شاپینگ مال ها ده ها نمونه وجود دارد و می توانند از هم الگو برداری کنند اما ما فقط یک طرح در ذهن مان داشتیم، بنابراین طراحی، ساخت، اجرا و بهره برداری این مجموعه با همه مجموعه های تجاری و تفریحی فرق دارد.

مثلا یک نمونه ساده را عرض کنم؛ بچه ها نمی توانند برای شستن دست و رو از سرویس های بهداشتی بزرگ ترها استفاده کنند، بنابراین ما این امکان را فراهم کردیم تا کودکان به اقتضای قد و قامت شان راحت بتوانند از این بخش بهداشتی استفاده کنند یا مثلا در دهکده آموزش و در خانه علوم خلاقیت یکی از مهم ترین بخش های ماست. بازی عدد و رقم، کارگاه رنگ یا رنگ بازی کارگاه خمیر بازی و امثالهم نیاز به طراحی داشت که ما سعی کردیم تا حدود زیادی برای نخستین بار این کارها را انجام دهیم.

علیرضا قموشی می گوید: ما کار بزرگی را برای تحقق رویاهای کودکان این سرزمین با استفاده از تکنولوژی روز دنیا آغاز کردیم و سامان دادیم، اما اینها تنها بخشی از برنامه های ما برای یک مجموعه تفریحی تجاری کودکان است. به همین خاطر در برنامه توسعه شاپرک قرار است کارهای زیادی را انجام دهیم که برای محقق شدن آنها نیاز به همراهی ارگان ها و نهادها و سازمان هاست تا با حمایت سازمان ها و نهادها این مجموعه را در ارائه خدمات تجاری و تفریحی بهترین کنیم.  بی تردید اجرای برخی از ایده های ما برای کودکان در این مجموعه نیازمند صدور مجوزهای رسمی از نهادهای دولتی است که امیدواریم با درک درست از موقعیت و ظرفیت این مجموعه راه های تازه تری برای تحقق آرمان های بزرگ شاپرک گشوده شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.