Take a fresh look at your lifestyle.

مطالعه آمارها را یاد بگیرید

دنیای امروز به شدت توسط آمارهای گوناگون محاصره شده است. تصور ادامه برخی از کسب وکارها بدون استفاده از آمارهای گوناگون ممکن نیست و با این حال باید توجه داشت که این اطلاعات طبقه بندی شده تنها در صورتی که معتبر باشند، قابل استفاده است. به عبارت دقیق تر، آمارها باید توسط انتشارات  و سایت های معتبر ارائه شده باشد.

بر همین اساس امروزه یکی از پرسودترین کسب وکارهای موجود جمع آوری اطلاعات و انتشار آمارهای معتبر است. در این میان باید به یک نقطه ضعف در آمارهای مختلف اشاره کرد و آن تأخیر زمانی آنهاست. در واقع در خوش بینانه ترین حالت ممکن، یک آمار سه ماه پس از شروع فرآیند جمع آوری اطلاعات منتشر خواهد شد.

شاید تا ۳۰ سال پیش چنین تأخیری تأثیر چندانی روی معادلات شرکت ها نداشت، اما اکنون اوضاع به طور کلی متفاوت است. به قول یکی از همکارانم «کسب وکار مدرن دقایق و ثانیه ها را هم پر اهمیت کرده است.» اگرچه این مشکل آمارهای رسمی اندکی آزاردهنده است، با این حال هیچ راه جایگزینی هم نمی توان برای این مشکل یافت. در ادامه این ایده به بررسی اهمیت ارتقای مهارت در مطالعه سریع آمارها خواهیم پرداخت.

به عنوان کارمند بخش RD (توسعه و تحقیقات) یک شرکت شما نیاز دارید آمارهای مختلفی را مطالعه کرده و در صورت نیاز خود به جمع آوری اطلاعات بپردازید. در این میان اگر بخواهید مانند افراد عادی به مطالعه جزء به جزء متن مقاله بپردازید، به احتمال زیاد از کار خود عقب خواهید ماند. در اینجا قصد معرفی شیوه هایی برای مطالعه سریع و در عین حال بهره مندی از اطلاعات گزارش های آماری را داریم.

۱- اگر قصد شرکت در مصاحبه استخدامی شرکتی را دارید که در زمینه تخصصی تحصیلی یا سابقه کاری شما فعالیت ندارد، بهترین انتخاب چکیده مقالات یا مشاهده مقالات آماری براساس توجه به فهرست آنهاست.

۲- به عنوان مشاور یک شرکت یا مدیر آن سخت ترین بخش دوران حرفه ای شما هنگامی است که قصد حضور در یک کسب وکار جدید را دارید. در این مواقع دو راه پیش روی شماست؛ نخست استفاده از یک تیم تحقیقاتی برای مطالعه دقیق مقالات آماری و دوم استفاده از تیمی محدودتر با گرایش به سمت مطالعه موردی مقالات و پژوهش ها. راهکار اخیر هم در مدت زمان کمتری به نتیجه می رسد و هم هزینه پایین تری را به شما تحمیل خواهد کرد.

۳- هیچ گاه مطالعه مقالات شرکت های رقیب را فراموش نکنید. با این حال باید به یاد داشت که چنین مطالعه ای باید با توجه به فهرست مقاله صورت  گیرد. در واقع مهارت کاربردی در این زمینه توانایی تشخیص موارد مهم یک مقاله، پژوهش و در صورت کلی تر آن مجله پژوهشی است.

پس از مطالعه سه راهکار گفته شده باید سوالی را مطرح کنم. این پرسش ساده و کوتاه است اما پاسخ نسبتا دشواری را طلب می کند: «شما فرآیند مطالعه مقالات آماری را چگونه و با چه سرعتی انجام می دهید؟» شاید هیچ کدام از شما تا به حال مقاله آماری مطالعه نکرده باشد که در این صورت به زودی چنین نیازی را حس خواهید کرد.

 با این حال افرادی که چنین مقالات و آمارهایی را مطالعه کرده اند، براساس پژوهش های اخیر، این فرآیند را در طول دو تا سه روز انجام می دهند. این مدت زمان به معنای واقعی کلمه فاجعه است. توصیه این ایده استفاده از شیوه موسوم به «اهرم» است. در شیوه اهرمی تنها باید به نکات مهم یک جدول آماری توجه شود. در واقع جدول ها به طور معمول شامل اطلاعات بسیار دقیق و موشکافانه ای هستند که در اغلب موارد به درد همه افراد نمی خورد.

 در چنین مواقعی در گام نخست تنها به آمار نهایی توجه کنید. این امر با نادیده گرفتن ستون های اول تا چهارم جدول امکان پذیر است (البته ممکن است برخی جدول ها بیش از پنج ستون داشته باشند). سپس به این امر توجه کنید که دقیقا از گزارش روبه روی تان چه می خواهید؟ به طور معمول هر پژوهشگری تنها به بخش های خاصی از یک مقاله نیاز دارد.

 این امر به معنای عدم اهمیت بخش عمده ای از پژوهش نیست. در واقع یک پژوهش آماری برای طیف نسبتا وسیعی از افراد در رشته های مختلف نوشته می شود و شما با توجه به نیاز خود باید اطلاعات موردنظرتان را استخراج کنید.

موفقیت شما به عنوان یک پژوهشگر حوزه کسب وکار در گرو توانایی استفاده از چندین منبع اطلاعاتی مختلف و به صورت هدفمند است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.