Take a fresh look at your lifestyle.

به مخاطب خود احترام زیادی بگذارید

بنیامین دیزرائیلی، سیاستمدار و رمان نویس انگلیسی قرن ۱۹ است و تا به امروز تنها فرد یهودی است که به سمت نخست وزیری انگلستان رسیده است.

وی در خاطرات خود ذکر کرده است که یکی از علت های موفقیت نوشته هایش در این بوده که وی به مخاطب خود احترام زیادی می گذارد. درواقع این مورد امری است که هر فردی نسبت به آن تمایل دارد. اگرچه برخی نوشته های وی بسیار شبیه به سایر نویسندگان قبل از خود بوده اما او با رعایت این نکته توانست خود را در قلب خوانندگان جای دهد.

اشرافیت انگلیس به وجود نبوغ در کسی پی ببرد به جای مخالفت با این افراد یا نادیده گرفتن آنها، به دفاع از آنها می پردازد، این گونه افراد را جذب و کاملا در خود مستحیل می کند. از این رو، دیزرائیلی به جای آنکه به سخنگوی آتشین کلام توده ها تبدیل شود به رهبری مقتدر و موفق برای اشرافیت انگلیس بدل شد. ین مرد که مخالفانش او را  «اجنبی» می خواندند، چنان موقعیت خود را استحکام بخشید که سرانجام به یکی از نام آورترین افراد انگلیسی تبدیل شد.

او در زمینه نگارش و سخنوری نیز همچون سیاست ثابت کرد فردی است که از اصل خود روی گردان نیست. درواقع شیوه نویسندگی وی بسیار مفید بوده است. او در مقابله با هر فردی به جای بدگویی از وی در تلاش برای نشان دادن ویژگی های مثبت او بوده است با این کار اگر در متن خود نکته منفی از وی نیز مطرح کرده باشد، آنچنان به چشم نمی آمد و موجب مخالفت و اعتراض نمی شد. اگرچه این تملق و چرب زبانی وی موجب اعتراض برخی نویسندگان بود اما در نهایت باعث شد تا وی به محبوبیت خاصی در بین همگان دست پیدا کند.

ایده

این تکنیک می تواند بسیار مفید باشد خصوصاً در مواردی که شما قصد بیان چیزی را دارید که ممکن است مورد مخالفت قرار بگیرد و واکنش های تندی را در پی داشته باشد.

درواقع اگر شما قصد معرفی فردی را دارید با بیان چندین ویژگی مثبت وی  (هرچند اغراق نیز باشد) می توانید راحت تر سخن بگویید و دیگر نگران واکنش ها در رابطه با آن جملات بحث برانگیز نباشید.

این ایده از مجله COUNTRY SPORTS گرفته شده است. این مجله هرآنچه قصد بیانش را دارد، با بیانی زیبا و رعایت ادب و نیز کاملاً محافظه کارانه بیان می کند. همین امر هم باعث شده است تا این مجله کمترین مخالفان را داشته باشد. در این امر آنها حتی طنزهای خود را به نحوی بیان می کنند که حتی فردی که مورد طنز قرار گرفته است نیز توهینی حس نکند.

برای مثال اگر می خواهند در رابطه با مدیریت نادرست فردی مطلبی بنویسند، از مخاطب قرار دادن مستقیم و بیان تند خودداری می کنند. رعـایـت ادب و مـــراعات حقوق دیگران از جمله مواردی هستند که به راحتی می توانند قدرت فــردی شما را افزایش دهند. همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و بـرای مـان ارزش و اهـمــــیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین باشیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار می کنند.
 
آنچه در عمل باید انجام دهید

– ادب و مراعات حقوق دیگران سبب می شود شما فرد قدرتمندی جلوه کنید.

– مؤدب باشید و با دیگری به خوبی رفتار کنید. سعی کنید جو دوجانبه ای را به وجود آورید و برای احساسات طرف دیگر نیز ارزش قائل شوید.

– چرب زبانی و حتی چاپلوسی در مواردی لازم است و می تواند به مانند بنیامین دیزرائیلی موفقیت شما را در پی داشته باشد. با این حال در این امر باید زیرکانه عمل کنید به نحوی که مخاطب حس نکند شما تنها دارید از وی تعریف بی مورد انجام می دهید. در این صورت ممکن است اقدام شما نتیجه عکس در پی داشته باشد.

– با این اقدام شما به نوعی فرد مقابل را در معذوریت اخلاقی قرار خواهید داد و این امر احتمال اینکه باعث شود وی به حرف شما گوش کند را به مراتب بالا خواهد برد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.