Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی فاز اول و دوم آگهی محیطی اپلیکیشن ایوا / این ستاره دنباله دار است. . .

مدیران سداد می گویند اپلیکیشن ایوا نخستین و تنها اپلیکیشن موبایلی مبتنی بر تعاملات اجتماعی در ایران و دنیاست که مزیتی فراتر از پرداخت الکترونیک برای مصرف کنندگان فراهم می کند.

استفاده کنندگان این اپلیکیشن با استفاده از ایوا شادی و سرگرمی را در کنار پرداخت الکترونیک تجربه می کنند. نکته ای دیگر درمورد ایوا این است که در این اپلیکیشن امکان تشکیل گروه ها و پاتوق ها نیز وجود دارد.

تبلیغات محیطی این اپلیکیشن را در دو فاز با شعار «این ستاره دنباله دار است» در خیابان های  تهران دیده ایم. این کمپین تبلیغاتی توسط کانون تبلیغاتی ایران نوین اجرایی شده است. 

«فرصت امروز» برای بررسی آگهی اپلیکیشن ایوا به سراغ احمد جمالپور مطلق، مدیر هنری استودیو دات رفته است و در ادامه محمدرضا هاشمیان، مدیر ایده پردازی کانون ایران نوین توضیحات بیشتری در مورد این آگهی می دهد.

مخاطب مشتاق کشف پیام

احمد جمالپور مطلق، مدیر هنری استودیو دات درباره ایده کار و هماهنگی ایده با نحوه اجرای کار گفت: آگهی اپلیکیشن ایوا یکی از چند کمپینی است که این روزها با روش تیزینگ و در دو فاز بسته و باز لانچ شده است.

البته این روش برای محصولاتی که در مرحله معرفی هستند گزینه مناسبی است و با جلب توجه بیننده در مرحله اول می تواند مخاطب را با خود تا انتقال کامل پیام همراه کند.

در واقع ایجاد سوال در فاز بسته این کمپین ها این فرصت را به برند می دهد که با پیش زمینه مثبت و با هیجان مخاطب را مشتاق کشف پیام خود کند.

اما این روزها این روش به گزینه اول اکثر برندهایی تبدیل شده که در آغاز راه هستند و به نحوی تکرار این روش در چند وقت اخیر باعث بی تفاوت شدن مخاطب نسبت به این گونه تبلیغات شده که بالطبع برای مدتی از اثرگذاری این دست کمپین ها کاسته خواهد شد.

المان ستاره مشخصه اصلی

او درباره ایده کار در فاز اول و دوم گفت: آگهی ایوا در فاز اول با یک ایده خوب شروع شد.

با توجه به محتوای اپلیکیشن، نوع طراحی و کاربری آن، المان ستاره مشخصه اصلی و نقش اول این ابزار به شمار می رود و استفاده از این المان در این آگهی بجا و منطقی به نظر می رسد.

نکته مثبت دیگر فاز اول این کمپین، نشانه های تصویری بود که تا حدودی مخاطب را با ماهیت محصول و زمینه کارکرد این اپلیکیشن آشنا می کند یعنی همان کدهای ussd که ستاره از میان آنها گذشته و آنها را خرد کرده که البته جهت خرد شدن آن کمی عجیب است و در عمل شاید عکس این اتفاق بیفتد ولی به هرحال تصویر گویاست و پیام مورد نظر آگهی را می رساند.

به نظرم وربال آگهی هم در فاز اول به درستی طراحی شده و قابلیت همراه کردن مخاطب تا شروع فاز جدید را دارد. اما در فاز بعدی این آگهی با یک آرت ورک ناهماهنگ و نامفهوم روبه رو می شویم که تنها نشانه  برای یادآوری فاز اول آن همان ستاره است که البته در میان شلوغی اجزای به هم ریخته تصویر به سختی کشف می شود.

عدم پیوستگی در فرم و محتوا

احمد جمالپور مطلق درباره هماهنگی ایده با نحوه اجرای کار در فاز دوم گفت: متاسفانه عدم پیوستگی هم در فرم و هم در محتوای این کار وجود دارد و نه تنها دیگر خبری از عددهای خرد شده نیست بلکه مسیر ستاره از بین آیکون های دیگری می گذرد که از لحاظ کاربرد و ماهیت با هم تفاوت دارند.

اگر با منطق فاز تیزینگ این آگهی پیش برویم همانند کدهای ussd که خرد شده بود در اینجا هم باید همچنان ستاره ایوا از میان رقبا بگذرد و احتمالا آنها را خرد کند ولی به شکلی عجیب روایت آگهی عوض شده و این بار ستاره از میان آیکون هایی می گذرد که با توجه به اندازه کوچک آنها و دستکاری عجیبی که روی آنها شده به سختی می توان متوجه شد چه کاربردی دارند.

البته اگر خیلی به بیلبورد نزدیک شویم متوجه خواهیم شد که بعضی از آیکون ها احتمالا فروشگاه هایی هستند که می توان نرم افزار ایوا را از آنجا دانلود کرد و بعضی دیگر رسانه هایی هستند که در شبکه های اجتماعی جزو کانال های ارتباطی این محصول با مخاطب به شمار می روند.

تغییر روایت داستان در دو فاز بسته و باز

او درباره میزان گویایی تصویر و تاثیر گذاری آن بر مخاطب گفت: مسلما نباید انتظار داشت مخاطب این رسانه در چند ثانیه فرصتی که در عبور از جلوی بیلبورد دارد، این همه جزییات کوچک و البته متفاوت را ببیند و متوجه کارکرد آنها هم بشود. حتی در میان این جزییات کوچک، اکانت تلگرام این محصول هم نوشته شده که احتمالا بیننده اصلا متوجه آن نخواهد شد.

در سمت راست آگهی هم کاراکتری وجود دارد که حتی از فاصله نزدیک هم نمی توان متوجه ماهیت آن شد که البته به این آگهی ارتباطی ندارد و احتمالا از گذشته همراه این برند بوده است و به نظر جزو ملزوماتی بوده که باید طراح در کار لحاظ کند.

جمالپور مطلق افزود: به نظر من اشکال اصلی این آگهی تغییر روایت داستان در دو فاز بسته و باز است که باعث می شود مخاطب به رغم کنجکاوی ایجاد شده در مرحله تیزینگ و انتظار برای کشف پیام، بعد از لانچ مرحله دوم نتواند ارتباط کدهای تصویری را کشف کند و در مواجهه با یک آرت ورک پیچیده و پر از جزییات کوچک نه تنها متوجه پیام نشود بلکه به سادگی از کنارش عبور کند.

نیاز به اطلاعات دقیق آماری

محمدرضا هاشمیان، مدیر ایده پردازی کانون ایران نوین درباره طرح و ایده پردازی آگهی اپلیکیشن ایوا گفت: ایده پردازی این کار به همراه گروه خلاقه کانون و تیم برند ایوا به صورت هماهنگ پیش رفت. به خاطر اینکه شناخت رقبا و پروسه شکل گیری این تجارت دیجیتال نیاز به اطلاعات دقیق آماری داشت.

تکنیک های ساده

او درباره تکنیک های به کار رفته در این آگهی گفت: تکنیک ها عموما ساده در نظر گرفته شد تا ایده ها فرصت ظهور پیدا کنند. که به نظرم روش و استراتژی درستی بود.

نمادهای محصول دیجیتال

هاشمیان در ادامه درباره ایده شعار گفت: شعار ها از دل سمبل ها و نمادهای محصول دیجیتال در آمد که در قالب تیزینگ و اوپنینگ ارائه شد.

دلیل انتخاب این شعار این بود که مخاطب هوشمند و جوان تری را هدف قرار داده بود.

او درباره انتخاب رسانه و دلیل این انتخاب گفت: برای این آگهی رسانه محیطی، فضای مجازی و تلویزیون انتخاب شد.

رسانه های محیطی به خاطر برد عمیق بر مخاطب شهری انتخاب شد و سپس فضای مجازی و تلویزیون که دایره اثر گذاری را وسیع تر می کرد.  

ارتباط با نویسنده: elh.asgari@gmail.com

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.