Take a fresh look at your lifestyle.

ایجاد گروه های هدفمند

اگر یک شرکت را به مثابه سازمان در نظر بگیریم، آنگاه بهتر قادر به تحلیل فعالیت های ضروری آن خواهیم بود. در بازارهای رقابتی، برخلاف بازارهای انحصاری، شرکت ها به منظور حفظ مشتریان شان باید فعالیت های گوناگونی را انجام دهند. این فعالیت ها تنها شامل برپایی کمپین های بزرگ و به طور کلی حوزه بازاریابی نیست.

در واقع مسائل و مشکلاتی هم هستند که در درون شرکت جاری بوده و با راهکارهای درونی باید حل وفصل شوند. بدون شک بخش های مختلف سازمان ها نیازمند توجه، ارتقای سخت افزاری و آموزش کارمندان هستند. همچنین باید توجه داشت که کارمندان هر بخش، علاوه بر آموزش های تخصصی، نیازمند چالش های نوین به منظور بروز توانایی های خود هستند. این توانایی های کارمندان که با ارائه چالش های متفاوت نمایان می شود، به طور کلی تحت عنوان ایده های خلاقانه به کار مدیران خواهند آمد.

باتوجه به آنچه در بالا بیان شد، ایجاد گروه های هدفمند (Action Groups) ایده مناسبی به منظور تسهیل ارتباط کارمندان و ساختار مدیریتی سازمان است. به این ترتیب علاوه بر دریافت ایده های خلاقانه کارمندان تان، از توانایی های واقعی شان نیز آگاه شده و در مواقع ضروری می توانید روی این توانایی ها حساب کنید.

ایده

براساس روال عادی ایده ها، در این بخش قصد بررسی موضوع مطرح شده در مقدمه با مثال هایی از کارآفرینان و مدیران برتر را داریم. در همین راستا تمرکزمان را روی مجموعه فروشگاه های زنجیره ای «آسدا» و مدیر اجرایی سابقش «آلن لیتون» گذاشته ایم. آنچه لیتون را به موضوع ایده حاضر پیوند داده، نظر جالب وی در مورد ایده ای که «گروه های هدفمند مثبت» نامیده، است. یکی از بهترین راهکارهای تقیویت انگیزه کارمندان بااستعداد هر شرکتی تعریف چالش های جدید برای آنهاست.

این ایده به طور کلی با استفاده از گروه های هدفمند مثبت یا به طور اختصاری PAG (Positive Action Groupsتحقق می یابد. لازم نیست نگران سوژه های مناسب برای گروه های هدفمند باشید. در واقع این سوژه ها به تعداد بسیار زیاد در هر سازمانی یافت می شوند.

به این ترتیب هر موقع که مشکلی در شرکت رخ می دهد و نیاز به رسیدگی دارد، در ابتدا این PAG است که وارد عمل خواهد شد. من ترجیح می دهم تا این گروه از هشت عضو تشکیل شده و یک سرگروه داشته باشد. البته سرگروه لزوما مسن و باتجربه ترین فرد گروه نیست. گاهی اوقات لازم است با انتخاب یک فرد جوان به عنوان سرگروه انگیزه اش را تقویت کنید. همچنین این سرگروه است که گزارش نهایی فعالیت های PAG را برای من ارسال می کند. چنین سیستم رسیدگی به مشکلات شرکت نه تنها امر مدیریت را برای شما آسان خواهد کرد، بلکه باعث تقویت روحیه کارمندان نیز می شود.

مفهوم گروه های هدفمند را دو نویسنده مشهور در زمینه کسب و کار به گونه ای دیگر بیان کرده اند. مایک سوتن و کریس وست ایجاد گروه های به اصطلاح «میکرو تیم» را برای خلق فضای کارآفرینی در شرکت ضروری می دانند. وظیفه چنین تیمی، همانطور که از نامش پیداست، تمرکز روی موارد و مشکلات خاص سازمان و ارائه ایده های مناسب به منظور غلبه بر آنهاست.

آنطور که مایک و کریس در آثارشان اشاره کرده اند، میکروتیم ها باید از افرادی با توانایی های مختلف تشکیل شده و تعداد اعضای آن اندک باشد. همچنین ایده هایی که این گروه ها ارائه می دهند، باید کوتاه مدت، کم هزینه و ساده باشد. باتوجه به چنین سازوکاری، میکروتیم ها نیازمند زمان و بودجه ویژه نیز هستند. در همین راستا دو نویسنده مشهور توصیه کرده اند که ساعات کاری اعضای چنین گروه هایی به طور محدود کاهش یافته تا آنها زمان کافی برای ایده پردازی داشته باشند.

آنچه در عمل باید انجام دهید

-هر مدیری با یک لیست بلند بالا از مشکلات شرکت مواجه است. در ابتدا بهتر است مشکلات را اولویت بندی کرده و سپس براساس ماهیت شان آنها را به گروه های هدفمند مناسب ارجاع دهید.

-افراد بسیاری در شرکت ها هستند که در ظاهر تنها یک کارمند ساده اند. با این حال اگر به آنها فرصت کافی داده شود، توانایی های خود را به نمایش در خواهند آورد. فلسفه وجودی گروه های هدفمند نیز ایجاد فرصت و امکانات لازم برای چنین افرادی است. این کار شما را در راستای ایجاد دستیاران ویژه و همچنین انتخاب جانشین یاری خواهد کرد.

–   گروه های خود را از ترکیب افراد گوناگون با مهارت های متفاوت تشکیل دهید.

– حضور در گروه ها را به هیچ کدام از کارمندان تحمیل نکنید. این کار نه تنها روحیه آنها را تقویت نخواهد کرد، بلکه احساس تنفر از برندتان را در چنین افرادی ایجاد می کند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.