Take a fresh look at your lifestyle.

برگزاری هشتمین نشست سالانه کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری در اتاق ایران

هشتمین نشست کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری عصر روز شنبه ۱۸ دی ۹۵  با مشارکت مدیران سازمان های دولتی و پارلمان بخش خصوصی و اعضای علمی و اجرایی جشنواره در اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی بهره وری، این نشست به منظور بسترسازی مناسب جهت پیشبرد فرهنگ ارتقای بهره وری در بخش خصوصی، استفاده هدفمند از تجربیات و امکانات موجود در کشورو انجام برنامه ریزی های یکپارچه در سطح کلان در این زمینه برگزار می شود.

لازم به ذکر است از دستاوردهای شکل گیری این کمیته در سطح ملی ،برگزاری هفت دوره جشنواره ملی بهره وری و اندازه گیری شاخص های بهره وری و عملکردی نزدیک به ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی و انتشار آن در قالب سالنامه آمار بهره وری در سطح صنایع و خدمات و توزیع رایگان آن در سطح کشور می باشد.

***

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران

حداقل در دو برنامه پنجساله توسعه در کشور پیش بینی شده بود که یک سوم میزان رشد اقتصادی ۸ درصدی که برای کشور درنظر می گیرند از محل افزایش بهره وری باشد و جالب اینکه در سطح کشور این امر محقق نشده و هیچ عزم و اراده ای هم برای جبران این موضوع بوجود نمی آید.

وی افزود، در سطح بنگاه های اقتصادی مهمترین مشکل و عارضه قیمت تمام شده است و اگر واقعا این عزم و جنبش در بین بنگاه ها بوجود بیایید و افزایش بهره وری را به فضای واقعی شاهد باشیم با برطرف شدن مشکل قیمت تمام شده امکان حضور و شرایط رقابت در عرصه بین المللی را خواهیم داشت.

ایشان در خاتمه از همایش های و کنفرانس هایی که با هدف تبلیغاتی و نمایش با هزینه های هنگفت برگزار می گردد انتقاد کرد ،و یکی از دلایل رشد و استقبال بنگاه های اقتصادی در فرایند ارزیابی جشنواره ملی بهره وری را جنبه واقعی بودن آن دانست چون جشنواره ملی بهره وری بیشتر بدنبال اندازه گیری واقعی بهره وری بنگاه هایی می باشد که شایستگی موضوع بهره وری را دارند . و معتقدم با توجه به این استقبال زمینه ساز حرکتی در راستای بوجود آمدن نهضت بهره وری در کشور باشیم تا این موضوع به طریق درستی امکان پیگیری داشته باشد.

***

فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌ وری

فرشید شکر خدایی با اشاره به این که قرار بر این است در جشنواره ملی بهره وری ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در قالب ۳۸ صنعت مورد بررسی قرار گیرد، گفت: این مسابقه امسال شامل پنج رویداد مسابقه ملی بهره وری، بهینه کاوی، تجربه های موفق، بهترین محل کار، برترین توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی برگزار می شود.

وی با اشاره به این که رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره وری از مهم ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می رود، اظهار کرد: بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل توجهی بهره مند شده اند بیانگر این است که بخش عمده ای از رشد اقتصادی از طریق بهره وری حاصل می شود.

دبیر جشنواره ملی بهره وری با بیان این که اطلاعات به دست آمده مبنی بر داده های اقتصاد خرد همگرا با داده های اقتصاد کلان است، ادامه داد: بهره وری کل عوامل در صنعت و معدن کشور طی برنامه پنجم توسعه تغییری نکرده است و نکته قابل تامل این که طبق اعلام بانک مرکزی بهره وری کل عوامل صنعت و معدن نیز از سال ۱۳۴۷ تا به امروز تغییر نکرده و عددی ثابت است.

شکرخدایی در ادامه با بیان این که اگر سال پایه را به عنوان مبنای قیاس سال ۱۳۸۹ در نظر بگیریم و عدد مربوطه را ۱۰۰ لحاظ کنیم مواد دارویی در سال گذشته عدد ۱۱۵، ساخت قطعات خودرو عدد ۹۸، دستگاه های برقی عدد ۱۸۱، مخابرات عدد ۱۶۷، بانک ها عدد ۲۲۲، فولاد عدد ۱۸۹، کانی های غیرفلزی عدد ۳۷۴، خدمات پرداخت عدد ۱۰۵، خودروسازی عدد ۹۵، محصولات کاغذی عدد ۱۰۸، معادن عدد ۱۷۹، سیمان، آهک و گچ عدد ۱۳۳ و بیمه ها عدد ۶۷ را به خود اختصاص دادند.

وی اظهار کرد: در مورد لوازم آرایشی و شوینده نیز عدد مربوطه در سال گذشته ۱۹ بوده که با توجه به نظارت های انجام شده و جلوگیری از افزایش قیمت پایین ترین عدد را شامل می شود.

شکر خدایی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه،  هر سال باید ۴٫۵ درصد به رشد اقتصادی افزوده می شد، گفت:  این امر محقق نشده و میانگین بهره وری در بخش های مختلف تقریبا ثابت بوده است.

به گفته دبیر جشنواره ملی بهره وری ، مواردی که در سال گذشته از عدد ۱۲۵ کمتر بوده اند نسبت به برنامه پنجم توسعه عقب هستند.

***

مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران

در بررسی ها و همچنین در ارزیابی هایی که در قالب جشنواره ملی بهره وری در زمینه شاخص های مالی، اقتصادی و بهره وری صورت گرفته است چنین برمی آید که به طور کلی بنگاه های اقتصادی که کاملا خصوصی هستند، هم مقدار شاخص بهره وری بالاتری دارند و هم میزان رشد شاخص ها در این بخش بیشتر می باشد.

به همین نسبت به میزانی که سازمان های فعال در کشور به طور مستقیم از بودجه دولتی استفاده می نمایند و یا از تعرفه های حمایتی دولتی برخوردار می باشند عموماً بهره وری عملکرد آنها پایین تر می باشد.

نکته تاسف بارتر آن است که در اینگونه سازمان ها مقاومت بیشتری در زمینه ارتقای بهره وری وجود دارد و حتی در بعضی موارد واکنش های شدیدی در خصوص اندازه گیری های صورت گرفته به چشم می آید که خود این موضوع نیز سوال برانگیز است.

لذا اقتصادهایی که طبقه بندی می شوند از یک سری اقتصاد های متکی برمنابع و اقتصادهای مبتنی بر کارایی هستند و پیشرفته ترین آنها، اقتصادهای مبتنی بر نوآوری می باشند و ما بین اقتصاد مبتنی بر منابع و اقتصاد مبتنی برکارایی هستیم.

در این روند و حرکت از آنجایی که بخش قابل توجهی مبتنی بر منابع هست ،شرکت های شبه دولتی بهترین نتایج را دارند چون بیشترین دسترسی را بر منابع اصلی دارند.

بنابراین با توجه به اینکه با وجود خصوصی سازی های صورت گرفته در کشور هنوز در اختیار بخش دولتی و غیر دولتی می باشد، لذا ارتقای اثربخشی و کارآیی عملکرد بخش خصوصی به صورت مداوم در طی سال های گذشته ، در برابر ناکارآمدی های موجود در مدیریت سازمان های دولتی و شبه دولتی بی تاثیر بوده است.

***

حسن فروزان فرد، دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌ وری

در این نشست گفت با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، من همه فعالان اقتصادی و همه افرادی را که نگران اقتصاد ایران هستند به چالش بهره وری دعوت می کنم.

وی در  ادامه روابط و همکاری با سازمان ملی بهره وری با جشنواره ملی بهره وری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت روش های محاسبه ای که جدیدا سازمان ملی بهره وری منتشر کرده کاملا منطبق بر آن چیزی هست که ما در جشنواره ملی بهره وری به آن رسیده بودیم و خوشبختانه هماهنگی در این زمینه وجود دارد.

ایشان گزارشی راجع به فعالیت های صورت گرفته تحت نظارت کمیته علمی جشنواره ملی بهره وری و فعالیت های انجام شده ارائه دادن و برنامه های آتی در زمینه ارتقای بهره وری را با هدف وضعیت بهره وری بنگاه های اقتصادی برای مشخص کردن بهترین های رشد  بهره وری و هدف نهایی این جشنواره را که تا حد زیادی به این مهم دست یافته است و همچنان در این مسیر تلاش میکند را تشرح کردند.

وی در خاتمه از همه صاحبنظران و اساتید که میتوانند داوری جشنواره و همچنین کمیته علمی را بهبود بخشند و راهکارهایی در این زمینه دارند، دعوت کرد آمادگی خود را برای حضور در این کمیته اعلام کنند چرا که کمیته راهبری جشنواره پذیرای آنها خواهد بود.

مدیر روابط عمومی گروه پارسیان هوشمند

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.