Take a fresh look at your lifestyle.

اصطلاحات رمزارز ها یا ارز دیجیتال

 

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در زمینه رمز ارز ها بدست آورید، احتمالا با اصطلاحاتی روبرو شدید که برای شما جدید و نا آشنا هستند . در واقع هر زمینه جدید از کسب و کار  اصطلاحات مخصوص به خودش رو داره .که این حوزه یعنی ارز دیجیتال نسبتا اصطلاحات بیشتر و جدید تری داره . اصطلاحاتی که اگر معنی آنها را ندانید درک آنها کمی دشوار خواهد بود. به همین دلیل است که خواندن یک مطلب جالب در مورد ارزهای رمزنگاری شده، دیگر لذتی ندارد و باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن معنای هر اصطلاح کنید.

به همین دلیل ما می خواهیم که با این مطلب مفید و کاربردی، دغدغه شما را برای آشنایی با صنعت ارز های دیجیتال، کاهش دهیم و پلی باشیم برای ورود هوشمندانه شما به این صنعت .

خوب اولین اصطلاح و جذاب ترین اصطلاح :

ساتوشی: Satoshi

کوچکترین واحد بیت‌کوین که از نام خالق آن گرفته شده است. هر ساتوشی ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است.

ارز دیجیتال (Digital Currency)
ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که می‌توان به آنها لقب ارزهای آنلاین نیز داد. این ارز‌ها بدون اینکه وجود خارجی داشته باشند، می‌توانند برای خرید کالا و دریافت خدمات مورد استفاده قرار بگیرند و بر خلاف ارزهای فیات، در همه جای دنیا قابل استفاده هستند. مثلاً پرفکت مانی و بیت کوین ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrency)
این ارز که با نام رمزارز نیز از آن یاد می‌شود، یک ارز دیجیتال است که می‌تواند بدون نیاز به وجود فیزیکی و همچنین با امنیت بالا، در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. از ویژگی‌‌های بارز این ارز‌ها می‌توان به غیرمتمرکز بودن آنها اشاره کرد. رمزارز‌ها زیرمجموعه‌ای از ارز‌های دیجیتال به حساب می‌آیند. بیت کوین مثال خوبی برای این نوع ارز به شمار می‌رود.

 

کوین (Coin)

کوین یا سکه یک رمزارز است که به طور مستقل عمل می‌کند.بلاکچینی است خصوصی وابسته به یک کنسرسیوم که اطلاعات آن در دسترس عموم قرار داده نمی‌شود اما به صورت کاملاً شفاف و تغییرناپذیر در اختیار افراد مربوط قرار می‌گیرد.

 

بیت کوین  (Bitcoin)
اولین و مشهورترین کریپتوکارنسی، بیت کوین است که به صورت غیرمتمرکز عمل می­‌کند و هیچ کس قادر به کنترل آن نیست. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک شخص یا سازمان ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» آغاز به کار کرد.

BTC
هر کریپتوکارنسی یک نماد ۳ حرفی دارد که برای مشخص شدن آن در پلتفرم­ های معادلاتی استفاده می­‌شود. BTC نماد بیت کوین است.

Token (توکن)
توکن­‌ها رمزارزهایی هستند که بلاک چین اختصاصی ندارند و بر روی بستر سایر رمزارزها کار می­‌کنند؛ مانند تتر.

Altcoin (آلت کوین)
آلت کوین­‌ها رمزارزهایی هستند که بعد از بیت کوین ایجاد شده‌­اند.

کوین‌ها رمزارزهایی هستند که به صورت مستقل عمل می­‌کنند و بلاک چین اختصاصی دارند؛ مانند بیت کوین و اتریوم.

StableCoin (کوین‌هایی با قیمت ثابت)
در دنیای رمزارزها، کوین‌هایی وجود دارد که ارزش آنها با یک دارایی ثابت مانند دلار برابر است. به اینگونه کوین‌ها، استیبل کوین گفته می‌شود. برای مثال، قیمت استیبل کوینی مانند تتر، یک دلار است. استیبل کوین‌ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شدند و بر خلاف دیگر رمزارزها که قیمت پایداری ندارند، می‌توانند از سرمایه معامله‌گران محافظت کنند.

Address (آدرس کیف پول)
آدرس کیف پول، رشته­‌ای از حروف و اعداد است که به عنوان شماره حساب برای معاملات رمزنگاری شده محسوب می‌‌شود. آدرس­‌ها می­‌توانند به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شوند. هر کوین یک آدرس منحصربه‌فرد دارد که مشخص می­‌کند روی بلاک چین قرار دارد. این آدرس، موقعیت مکانی است که در آن داده‌ها ذخیره شده و هر گونه تغییر در آن ثبت می­ شود.

برای خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها، تنهای چیزی که باید در اختیار دیگران قرار دهید، همین آدرس کیف پول است. هر بار که تراکنشی را در شبکه انجام می‌دهید، می‌توانید از یک آدرس منحصربه‌فرد و جدید استفاده کنید.

Public Key (کلید عمومی)
کلید عمومی یک آدرس کیف پول منحصربه‌فرد است که شامل رشته‌ای از اعداد و حروف می­‌شود. عملکرد کلید عمومی مشابه شماره حساب بانکی شماست که برای دریافت رمزارز استفاده می‌شود.

Private key (کلید خصوصی)
رشته­‌ای از اعداد و حروف که برای دسترسی به کیف پول شما استفاده می‌شود، کلید خصوصی نام دارد. در حالی که کیف پول شما توسط یک کلید عمومی نشان داده می­‌شود؛ کلید خصوصی، رمز عبور کیف پول شماست که باید از آن مراقبت کنید. شما هنگام فروش یا برداشت رمزارزها به این کلید نیاز دارید، زیرا این کار به عنوان امضای دیجیتالی شما محسوب می‌­شود.

Signature (امضاء)
زمانی که یک معامله در شبکه بلاک چین انجام می­‌دهید، باید معامله را با کلید خصوصی خودتان امضا کنید. این امضای رمزنگاری شده، به شما اجازه می­‌دهد که مالکیت خود را اثبات کنید.

Hot wallet (کیف پول گرم)
کیف پول گرم، به نوعی از کیف پول گفته می‌شود که به اینترنت متصل است و می‌تواند یک برنامه تحت وب یا یک برنامه موبایل باشد. استفاده از کیف­ پول‌های گرم آسان است، اما در مقایسه با سایر کیف پول­‌ها، از امنیت کمتری برخوردار هستند، زیرا ممکن است هکرها ب­توانند از طریق اینترنت به این نوع کیف پول­‌ها دسترسی پیدا کنند.

Cold wallet (کیف پول سرد)
کیف پول سرد، یک نوع کیف پول است که همواره به اینترنت متصل نیست. برای مثال، می‌­توانید چنین نرم‌افزاری را در درایو USB نصب کنید. کیف پول­‌های سرد بسیار امن ­تر از کیف­ پول‌های گرم هستند، زیرا هکرها برای دستیابی به کیف پول شما، به دسترسی فیزیکی نیاز دارند.

Software Wallet (کیف پول نرم­ افزاری)
کیف پول نرم‌افزاری یک شکل رایج از کیف پول است که در آن کلید خصوصی برای فرد در پرونده‌­های نرم‌افزاری روی کامپیوتر ذخیره می‌شود (کیف پول نرم‌افزاری مانند تراست ولت).

Hardware Wallet (کیف پول سخت ­افزاری)
کیف پول سخت‌افزاری یک وسیله فیزیکی، شبیه به USB است که اطلاعات مربوط به رمزارزها را در خود ذخیره می­‌کند و امن‌ترین راه برای نگهداری رمزارزها محسوب می‌شود (کیف پول سخت‌افزاری مانند لجر نانو اس).

Paper Wallet (کیف پول کاغذی)
ذخیره کردن رمز کیف پول (کلید خصوصی) روی یک سند فیزیکی، آن را به یک کیف پول کاغذی تبدیل می‌کند.

Cold Storage (ذخیره­ سازی سرد)
ذخیره‌­سازی سرد، اصطلاح دیگری است که برای یک “کیف پول کاغذی” یا “کیف پول سخت‌افزاری” استفاده می‌شود.

استخراج رمزارز به فرآیندی گفته می­‌شود که طی آن، یک سری محاسباتی ریاضی برای تأیید تراکنش­‌ها و تولید رمزارز انجام می­‌شود.
استخراج یا ماینینگ (Mining)
به فرآیندی که در آن با اضافه شدن بلاک‌ها به بلاکچین، تراکنش‌ها تأیید و کوین و آلت کوین‌های دیگر تولید می‌شوند، استخراج می‌گویند.

Block (بلاک)
بلاک چین از بلاک ­ساخته شده است. هر بلاک، یک پایگاه داده تاریخی از کلیه معاملات انجام شده را تا زمان پر شدن بلاک نگه­داری می‌کند. رکوردهای ثبت شده در هر بلاک دائمی و تغییرناپذیر هستند.

Block Explorer (جستجوگر بلاک)
جستجوگر بلاک، یک موتور جستجو برای پیدا کردن ارزهای دیجیتال است که به کاربران این امکان را می­‌دهد اطلاعات لازم در مورد تراکنش‌­ها، آدرس‌­ها و دیگر موارد را پیدا کنند.

با استفاده از این موتور جستجو، کاربران می­‌توانند در مورد محتوای هر بلاک به ­طور جداگانه، وضعیت تراکنش­‌ها و تاریخچه آنها مطالعه کنند.

Miner (ماینر)
ماینر به کامپیوتر یا تجهیزاتی گفته می‌شود که بر اساس توان محاسباتی خود، بیت کوین یا یک رمزارز خاصی را استخراج می‌­کند.

Exchange (صرافی)
صرافی یکی از پرکاربرد‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است. صرافی بستری است که از طریق آن می‌توان به خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها پرداخت و این ارزها را با یکدیگر و بین اشخاص مبادله کرد (به صورت آنلاین). صرافی‌ها می­‌توانند در ارائه انواع رمزارزها و کارمزد آنها، متفاوت باشند.

Whale (نهنگ)
اصطلاح نهنگ برای توصیف افرادی به ­کار می­‌رود که تراکنش‌­هایی با حجم بسیار بالا انجام می‌­دهند و دارایی زیادی در بازار دارند. حجم زیاد معامله‌­هایی که توسط وال­‌ها انجام می­‌شود، بر قیمت ارز دیجیتال در بازار تاثیر می­‌گذارد. به­ طور کلی، استراتژی­‌هایی که توسط افراد وال به­ کار می‌­رود، تاثیر زیادی بر وضعیت بازار ارز دیجیتال دارد که این تاثیرات می‌­توانند مثبت یا منفی باشند.

کیف پول  (Wallet)
والت دیجیتالی، در واقع کیف پول ایمن دیجیتالی است که برای ذخیره‌سازی و ارسال و دریافت انواع ارز ‌دیجیتال از آن استفاده می‌شود. برای مشاهده لیست کیف پول های ارز دیجیتال کلیک کنید.کوین یا سکه یک رمزارز است که به طور مستقل عمل می‌کند.

گس (Gas)
واحد اندازه‌گیری اقدامات محاسباتی جهت انجام تراکنش‌ها یا قرارداد‌های هوشمند و یا ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز بر پایه اتریوم.ساختاری است که در یک جهت ایجاد می‌شود و به همین دلیل هرگز تکرار نمی‌شود.

ماینر (Miner)
ماینر دو تعریف مجزا در بازار رمزارز‌ها دارد: اول دستگاه‌های مخصوص استخراج و دوم افرادی که با استفاده از نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های مختلف، رمزارز استخراج می‌کنند. به بیان دیگر ماینرها مشارکت‌کنندگان در پروسه استخراج هستند.به افرادی که تازه به دنیای ارزهای دیجیتال ‌وارد شده‌اند گفته می‌شود. ماهی‌ها تحت تأثیر نهنگ‌های بازار هستند و میزان معاملات آنها بسیار ناچیز است.

مزرعه بیت کوین
نام دیگر فارم بیت کوین است. به مجموعه‌ای از تجهیزات مانند ریگ و ایسیک و … برای استخراج رمزارز که در یک محوطه استفاده می‌شوند، فارم یا مزرعه می‌گویند.ابزاری آنلاین برای مشاهده همه اطلاعات مفید از جمله تمام تراکنش‌های صورت‌گرفته در بلاکچین و هش ریت شبکه است.

Market Cap (ارزش بازار)
ارزش بازار یا مارکت کپ از ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال موردنظر در تعداد کل ارزهای در گردش بدست می‌آید. رمزارزها بر اساس ارزش بازار رتبه دهی می‌شود. ارزش بازار ارز دیجیتال موردنظر را می‌توانید در سایت coinmarketcap بررسی کنید. برای مثال، در حال حاضر مارکت کپ بیت کوین، حدود ۲۲۰ میلیارد دلار است و در رتبه ۱ در بین رمزارزهای دنیا قرار دارد.

Confirmation (تأیید)
هر بار که تراکنش جدیدی در شبکه صورت می­‌گیرد، ماینرها، اعتبار و صحت تراکنش را بررسی و تأیید می‌کنند. برای اینکه تراکنش شما انجام شود، باید تاییدیه‌های موردنیاز را از شبکه دریافت کند.

Transaction Fees (کارمزدهای تراکنش)
برای انجام تراکنش در شبکه رمزارزها، کاربر باید هزینه‌ای را بابت تایید تراکنش پرداخت کند. این هزینه‌ها با توجه به وضعیت شبکه و ترافیک آن، متغیر خواهد بود. اگر بخواهید تراکنش شما سریع‌تر تایید شود، باید کارمزد بیشتری پرداخت کنید.

Arbitrage (آربیتراژ)
در دنیای ارز دیجیتال به سودی که از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار مختلف به دست می‌آید، آربیتراژ می‌گویند. این سود زمانی به وجود می‌آید که یک سرمایه در بازارهای مختلف قیمت متفاوتی داشته باشد.

برای مثال، ممکن است بیت کوین در یک صرافی به قیمت ۲۰۰۰۰ دلار و به ­طور همزمان در یک صرافی دیگر به قیمت ۱۹۹۰۰ دلار معامله شود. در این شرایط، معامله‌گران می‌­توانند از یک صرافی بیت کوین را ارزا‌ن‌­تر بخرند و همان بیت کوین را به قیمت بالاتر در صرافی دیگر به ­فروش برسانند، به سود به ­دست آمده از این معامله که حاصل تفاوت در قیمت بیت کوین است، آربیتراژ می‌گویند.

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.