Take a fresh look at your lifestyle.

۵ گام اصلی در فرایند انجام تحقیقات فوکوس گروپ (Focus Group)

فوکوس گروپ چیست و چه نقشی در موفقیت کمپین تبلیغاتی دارد؟

فوکوس گروپ (Focus Group) یکی از مؤلفه های اصلی فرآیند تحقیقات بازار است.  زمانی که شما در حال تولید و عرضه یک محصول یا خدمت یا کسب و کار جدید هستید، باید در مورد چگونگی رفتار بازار هدف پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهید.

به طور معمول، این کار از طریق تحقیقات گسترده در بازار انجام می‌شود. فوکوس گروپ به رشد کمپین تبلیغاتی شما کمک قابل توجه‌ای می‌کند.
فوکوس گروپ، گروه کوچکی از افراد است که معمولا نماینده بازار هدف شما هستند. شما ایده‌ها و سوالاتی در مورد محصول، خدمات و یا مشاغل خود را که قصد دارید آن را راه‌اندازی کنید یا گسترش دهید، در این گروه کوچک مطرح می‌کنید.
با نتایجی که از بررسی‌های خود در این گروه کوچک به دست می‌آورید، می‌توانید اطمینان بیشتری از نتیجه رسیدن هدف خود در جامعه اصلی مطمئن شوید. همچنین در دروس دانشگاهی از فوکوس گروپ به عنوان «گروه کانونی» یا «گروه تمرکز» نام می‌برند که در روش تحقیق کیفی به کار برده می‌شود.

در این مقاله فرایند گام به گام برای روش‌های انجام تحقیقات در فوکوس گروپ را توضیح خواهیم داد. از برنامه ریزی سؤالات شما در یک پرسشنامه فوکوس گروپ تا درج یافته‌ها در استراتژی راه اندازی شما.

فوکوس گروپ (Focus Group)
Focus Group

۱. موضوع بحث فوکوس گروپ را انتخاب کنید:

بحث شما باید به یک یا چند موضوع محدود شود. به خاطر داشته باشید که شما قادر نخواهید بود به طور کامل در هر حوزه‌ای که می‌خواهید در یک جلسه کوتاه به بحث و گفتگو بپردازید. به همین دلیل، برای شرکت‌ها باید چندین فوکس گروپ با موضوعات مختلف داشته باشند.

۲. سؤالات یا پیام‌های بحث فوکوس گروپ را انتخاب کنید:

پس از تعیین فوکوس گروپ خود، لیستی از سؤالات و مباحثی که به شما در جمع آوری داده های مورد نیاز کمک می کند، تهیه کنید. اگر مسئول بازاریابی محصولی هستید، می توانید سؤالاتی از این قبیل بپرسید:

– نظر شما در مورد طراحی بسته بندی چیست؟
– چقدر حاضرید برای محصولی مانند این هزینه کنید؟
– زمانی که محصولی مانند این را می بینید، چه شرکت های دیگری به ذهن شما می رسد؟

همچنین ممکن است بخواهید با سؤال در مورد ویژگی‌های زیر درباره محصول خود، بحث و گفت‌وگو کنید:
– عملکرد
– راحتی در استفاده
– درک مطلوبیت

۳. پرسشنامه فوکوس گروپ را از قبل آماده کنید:

پس از انتخاب سؤالات و مباحث، آن‌ها را در یک پرسشنامه سازماندهی کنید. برای یادداشت‌های کلی، لیستی از پاسخ‌های متداول و یک یا دو پاسخ قابل توجه که واقعا متمایز است را آماده کنید. همچنین فضای کافی در پرسشنامه اختصاص دهید.

۴. یک نکته‌ بردار برای فوکوس گروپ تعیین کنید

شما حداقل به دو نفر برای مدیریت جلسه فوکوس گروپ نیاز دارید. یک نفر تسهیل‌گر و یک نفر نکته‌پرداز. چرا؟ کار تسهیل‌گر، هدایت بحث و پرورش ایده‌های جدید از شرکت کنندگان است. همچنین یک نکته‌بردار تعیین کنید که بتواند صرفا بر ثبت نظرات عمومی فوکوس گروپ، پاسخ‌های منحصر به فرد و قابل توجه افراد و نکات اصلی برای کسب‌وکار تمرکز کند.

۵. ریزه‌کاری‌های انتخاب فوکوس گروپ مناسب

یکی از چالش برانگیزترین بخش های اداره یک فوکوس گروپ، متقاعد کردن افراد به حضور در این جلسه است. پس از انتخاب زمان و مکان باید شروع به خبررسانی درباره فوکوس گروپ کنید. برای این کار باید به نکات زیر دقت کنید:

– سراغ مشتریان موجود بروید:

از آنجا که مشتریان فعلی احتمالاً اولین کسانی خواهند بود که از آنچه عرضه می کنید استفاده کنند، این فرصت مناسبی برای سنجش واکنش های اولیه برای راه اندازی نهایی آن خواهد بود.

 تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی:

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی گزینه‌های هدف گذاری پیشرفته را برای شما فراهم می کند تا بتوانید به بازار هدف خود برسید. همچنین باید در مورد پراستفاده ترین سایت ها توسط افرادی که می خواهید در فوکس گروپ خود داشته باشید، فکر کنید. اگر علاقه مند به نظرسنجی از متخصصین شاغل میان‌سال هستید، احتمالا در لینکدین شانس بیشتری خواهید داشت تا در اسنپ چت.

– تبلیغ مبتنی بر مکان را امتحان کنید:

اگر موقعیت مکانی خاصی را هدف قرار داده‌اید، جذب نیروی خود را با تبلیغ‌هایی که فقط توسط افراد منطقه مورد نظر شما مشاهده می‌شود، تکمیل کنید. چند مثال از تبلیغات مکانی:
تبلیغات بیلبورد
تبلیغات مبتنی برحمل و نقل عمومی (قطار ، اتوبوس ، تاکسی ، و غیره)
تبلیغات در مجلات محلی و روزنامه ها

– جوایز و هدایا تهیه کنید:

متأسفانه افراد به ندرت هر کاری را به صورت رایگان انجام می دهند. در فعالیت‌های تبلیغاتی، جوایز و هدایایی که آماده ارائه آن هستید را برجسته کنید. این هدایا می تواند پول نقد، کارت هدیه یا تخفیف در هر آنچه که می فروشید، باشد. اگر پول نقد کم دارید، قرعه کشی برای شرکت کنندگان را در نظر بگیرید.

 رضایت‌نامه بگیرید:

قبل از شروع به کار فوکوس گروپ، هدف گروه را به شرکت کنندگان یادآوری کنید. حتما فرم رضایت‌نامه توزیع کنید. فرم رضایت‌نامه باید هدف رویداد را مجددا بیان کند، حقوق شرکت‌کنندگان را تشریح کند، میزان پاداش را مشخص کند، اطلاعات تماس تسهیل‌کنندگان را ذکر کند و از شرکت کنندگان امضا بگیرد. بعد از اینکه همه امضا کردند، وقت آن است که کار را شروع کنید.

– از همه بخواهید خود را معرفی کنند:

برای گرم کردن جلسه و شروع گفت‌و‌گو در فوکوس گروپ، بحث را با معرفی خود و دعوت از شرکت کنندگان برای معرفی‌شان شروع کنید. این فرصتی دیگر برای شما است تا در مورد فوکوس گروپ خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. از شرکت‌کنندگان بخواهید که علاقه‌های خود را به اشتراک بگذارند. با این کار، درک شخصی‌تری از چگونگی عملکرد محصول، خدمات یا تجارت شما در زندگی روزمره آن‌ها پیدا خواهید کرد.

– سؤالات خود را بپرسید:

با پرسیدن ۵ تا ۱۰ سوال که از قبل آماده شده، جلسه فوکوس گروپ را شروع کنید. اگر مباحث گروه کمی متفاوت از آنچه انتظار داشتید جلو می‌رود، نترسید که مکالمه از سوالات شما منحرف شود. تا زمانی که موضوع خیلی دور از ذهن نباشد، اجازه دهید مکالمه به طور طبیعی اتفاق بیفتد و از گزینه های بحث و گفت‌وگو به عنوان یک راهنما استفاده کنید.

 به نسبت برابر از همه نظر بگیرید:

به یاد داشته باشید این مصاحبه نیست،.شما در حال اداره یک فوکوس گروپ هستید تا چندین ایده را استخراج کنید. فقط شنیدن نظر یک یا دو نفر، نظرتان را تامین نخواهد کرد. وقتی شخصی مدت زمان زیادی ساکت است از او نظرخواهی کنید.

– جلسه را در مدت زمان معقولی به پایان برسانید:

در شروع  جلسه فوکوس گروپ یا در تبلیغات و فرم رضایت‌نامه، مدت زمان جلسه را مشخص کنید. این وظیفه شماست که بحث را به شکلی مدیریت کنید که تضمین کند فراتر از بازه زمانی نخواهد رفت. زمانی که بحث به پایان رسید از حاضران به خاطر زمان و بازخوردشان تشکر کنید. همچنین در صورت کاربرد، مشوق وعده داده شده را تحویل دهید. علاوه بر این، اگر تصمیم گرفتند بازخورد یا اظهارنظر بیشتری ارائه دهند، به آن‌ها اطلاعات تماس خود را یادآوری کنید.

– بازخورد ها را تجزیه و تحلیل کنید:

در حالت ایده‌آل، فوکوس گروپ شما پاسخ های فراوان، زوایای منحصر به فرد از کار و ایده‌های عملی را در پیشرفت اقتصادی کسب‌وکار برای شما فراهم می‌کند. بعد از اینکه جلسات فوکوس گروپ شما برگزار شد، از تیم‌تان بخواهید نقاط مشترک ایده‌های ارائه شده را یکپارچه و تجزیه و تحلیل کنند. با این کار می‌توانید به یک دورنمای مناسب و واحد دست پیدا کنید.

منبع: آیمارکتور

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.