Take a fresh look at your lifestyle.

چه تفاوتی میان بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی اینترنتی وجود دارد؟

چه تفاوتی میان بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی اینترنتی وجود دارد؟

از سال ٢٠١١ شاهد استفاده فراوان از اصطلاح «دیجیتال مارکتینگ» یا همان بازاریابی دیجیتال در فضای کسب و کار کشور هستیم. شواهد نشان می‌دهد زمانی که مردم عبارت دیجیتال مارکتینگ را جستجو و یا از آن استفاده می‌کنند، در ٩٩ درصد مواقع منظورشان همان بازاریابی اینترنتی و آنلاین است.

به طور کلی، عده کمی از مردم قائل به تفاوت میان بازاریابی دیجیتال و اینترنتی و آنلاین هستند. در فرصت حاضر قصد داریم مرز میان این دو اصطلاح را روشن کنیم.

تعریف بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی از طریق کانال‌ها و مجراهای ارتباطی دیجیتال گفته می‌شود. شبکه‌های اجتماعی، نمایش در جستجوها با پرداخت هزینه، وب‌سایت، پادکست (رادیو آفلاین اینترنتی)، ایمیل، اینفوگرافیک، محتوا، ویدیو، تلویزیون، بیلبوردهای دیجیتال و… از جمله روش‌های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌روند. بنابراین می‌توان گفت در صورتی که از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی استفاده می‌کنید، «بازاریابی دیجیتال» انجام می‌دهید.

تعریف بازاریابی اینترنتی و آنلاین

بازاریابی از طریق اینترنت با عنوان کلی «بازاریابی آنلاین» شناخته می‌شود. تمامی روش‌هایی که در آن‌ها با استفاده از اینترنت به بازاریابی می‌پردازیم زیر مجموعه بازاریابی اینترنتی و آنلاین به حساب می‌آیند.  استفاده از تبلیغات پاپ آپ در سایتی دیگر برای تبلیغ کالا یا خدمات شما نوعی از آنلاین مارکتینگ است. تبلیغات بنری و یا متنی نیز به عنوان روش‌های بازاریابی آنلاین محسوب می‌شوند. گفتنی است؛ آنلاین مارکتینگ هم مثل روش‌های بازاریابی دیجیتال به شدت با تکنولوژی گره خورده است.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی و آنلاین

بازاریابی اینترنتی و آنلاین زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ است. به این معنا که بسیاری از کانال‌های ارتباطی دیجیتال که برای بازاریابی به کار می‌رود، همان مجراهای ارتباطی آنلاین هستند. به همین دلیل می‌توان گفت دیجیتال مارکتینگ مفهوم بسیار گسترده‌تری را در بر می‌گیرد که بازاریابی آنلاین را نیز پوشش می‌دهد.

بازاریابی دیجیتال می‌تواند دربرگیرنده روش‌هایی باشد که آنلاین نیستند مانند استفاده از تلویزیون، ویدیو، پادکست، بنر، بیلبورد، تلفن همراه و غیره. خوب است بدانید که هر کدام از کانال‌های ارتباطی بازاریابی دیجیتال می‌توانند مؤثر و موفق عمل کنند اما برخی از آن‌ها تأثیرگذارتر هستند.

بازاریابی دیجیتالی

با توجه به آنچه در بالا گفته شد به برخی از تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی و آنلاین می‌پردازیم:

۱-    بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ از تمام کانال‌های موجود در رسانه‌های دیجیتال برای دریافت اطلاعات به مشتریان استفاده می‌کند و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نیست. این در حالی است که بازاریابی اینترنتی و دیجیتال منحصراً مبتنی بر اینترنت است.

۲-    در حالی که آنلاین مارکتینگ را می‌توان همان دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال معرفی کرد اما عکس آن صادق نیست. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ لزوماً همان آنلاین مارکتینگ نیست.

۳-    تمام ابزارها و تکنیک‌های مورد استفاده در آنلاین مارکتینگ می‌توانند در دیجیتال مارکتینگ هم مورد استفاده قرار گیرند اما عکس این موضوع درست نیست.

۴-    یکی از مزیت‌های اینترنت مارکتینگ در مقایسه با دیجیتال مارکتینگ، تکنیک‌ها و ابزارهایی است که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد که به تبلیغ‌کنندگان  این فرصت را می‌دهد تا با پرداخت هزینه کمتر، کالا و خدمات خود را به مشتریان بالقوه‌ای که با دقت انتخاب  شده‌اند، معرفی کنند. در این روش صاحبان کسب و کار می‌توانند بازخورد تبلیغات خود را به صورت آنلاین  اندازه‌گیری کنند و نتایج را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت لزوم استراتژی‌ها و روش‌های خود را بر اساس بازخوردها تغییر دهند.

۵-    یکی از مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی اینترنتی و آنلاین، گستردگی روش‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال است. به این معنا که در دیجیتال مارکتینگ می‌توان از گستره‌ای وسیع از ابزارها و متدها کمک گرفت.

جمع‌بندی

با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد می‌توان این طور جمع‌بندی کرد که بازاریابی دیجیتال مترادف بازاریابی آنلاین نیست. در واقع بازاریابی دیجیتال طیف وسیعی از کانال‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی را پوشش می‌دهد. از جمله این کانال‌ها می‌توان به مواردی همچون بیلبوردهای تبلیغاتی، تلویزیون‌های دیجیتالی، موبایل و تبلت، پادکست، رادیو و امثال آن اشاره کرد. به طور کلی باید بگوییم که دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای وسیع است و بازاریابی اینترنتی را نیز در بر می‌گیرد. البته این دو روش مزایایی نسبت به یکدیگر دارند.

منبع: نو اندیش

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.