Take a fresh look at your lifestyle.

قبل و بعد از انتشار مطلب در وب سایت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل و بعد از انتشار مطلب در وب سایت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

به هنگام نگارش مطلب برای وبلاگ یا سایت مان کارهای ساده ای را برای افزایش جذابیت و تاثیرگذاری متن می توان انجام داد. همچنین پس از نگارش مطلب برخی از کارهای جزئی به موفقیت هرچه بیشتر متن مان در دستیابی به اهداف تعریف شده اش کمک خواهد کرد. به این ترتیب مفهوم اصلی ما از نگارش متن به خوبی منتقل می شود.

بی شک ایجاد یک سایت موفق آزمایش و تجربه بسیار وقت گیری است. با این حال تداوم در فعالیت و توسعه گام به گام رمزهای موفقیت در این عرصه را شکل می دهد. در این مقاله ما به بررسی راهکارهای مفید برای بهبود تاثیرگذاری متن سایت ها، قبل و بعد از پایان نگارش، پرداخته ایم.

کارهایی که پیش از انتشار متن باید انجام داد

1. نگارش مطلب به صورت دوستانه، جذاب و توجه به تیتر

بدون تردید تیتر مطلب شما مهم ترین بخش متن تان را تشکیل می دهد. براساس پژوهش موسسه ما از هر 10 کاربر 8 مورد فقط به مطالعه تیتر یک مطلب اکتفا می کنند. به این ترتیب آنها پس از مطالعه تیتر تصویری کلی از ماهیت بقیه متن به دست می آورند. بنابراین باید تا جای ممکن تیترمان را به درستی انتخاب کنیم.

ملیسا گریفین به عنوان یکی از معلم های حوزه شبکه های اجتماعی و تبلیغات بر روی اهمیت استفاده درست از کلید واژه ها در تیتر مطالب تاکید دارد: «با افزودن کلیدواژه ها موتورهای جست وجوگر مطلب تان را بالاتر از دیگر نمونه های مشابه نمایش می دهند، بنابراین نگارش حرفه ای تیتر به منظور جلب مخاطب بیشتر به مطلب مان اهمیت حیاتی دارد.»

علاوه بر این گریفین به استفاده از زبان جذاب و دوستانه برای ترغیب مخاطب به کلیک بر روی مطلب مان اشاره می کند. یکی از راهکارهای مناسب برای طراحی تیتری جذاب توجه به نیازهای مخاطب مان است. بر این اساس باید پرسشی شبیه به این را از خودمان بپرسیم: مطلب ما در پی حل کدام مشکل کاربران است؟ به طور معمول بیشتر جست وجوهای گوگل در زمینه رفع نیاز بر روی سرعت و سهولت راهکارها تمرکز دارد. به این ترتیب دو عنصر «سرعت» و «سهولت» را باید به تیترمان اضافه کنیم.

با نگاهی به لیست کلیدواژه های پرجست وجو در گوگل کلمات «بهتر»، «بهترین» و «ساده ترین» در صدر فهرست جست وجو برای رفع نیازها هستند. به این ترتیب از این سه کلیدواژه باید برای خلق تیتری جذاب استفاده کرد.

2. افزودن تصویر

امروزه همه ما مجبور به استفاده از تصویر در کنار متن مان هستیم. در حقیقت به منظور اطمینان از افزایش حداکثری تاثیرگذاری متن مان باید به سوی محتوای بصری نیز گرایش پیدا کنیم. در غیر این صورت مطلب مان حداقل یک نسل از پست های سایر سایت ها عقب خواهد ماند.

توصیه گریفین در اینجا استفاده از محتوای بصری هماهنگ با متن اصلی مان است. بر این اساس نکته مهم هماهنگی فونت متن اصلی با تصویر موردنظر است. این امر از آنجایی اهمیت دارد که امروزه اغلب افراد از افزونه های پینترست برای جست وجوی بیشتر پیرامون تصاویر استفاده می کنند. با افزودن مشخصات تصویر (مانند نام عکاس و محل ثبت) کار مخاطب بسیار راحت تر خواهد شد. همچنین دسته بندی تصاویر شما در پینترست (به عنوان یکی از بزر گ ترین شبکه های اجتماعی عکس محور) راحت می گردد.

3. اطمینان از سازگاری محتوای مان برای جست وجو

به منظور بهبود شرایط جست وجوی مطلب مان برای کاربران باید از کلیدواژه های بلند در متن اصلی استفاده کنیم. البته استفاده از این کلیدواژه ها نباید به هیچ وجه آزاردهنده باشد. در این زمینه وب سایت موسسه Hubspot توصیه جالبی دارد: «استفاده از کلیدواژه های بعضا طولانی الگوریتم طبقه بدی موتورهای جست وجوگر را نسبت به توجه مطلب شما به نیازهای کاربران مطمئن خواهد کرد. به این ترتیب شما بازدید بیشتری برای مطالب تان دریافت می کنید.»

پرسش اصلی در اینجا چرایی ضرورت کلیدواژه های طولانی است. اجازه دهید در اینجا هم به سراغ پاسخ وب سایت موسسه Hubspot برویم: «کلیدواژه های بلند مزیت تمرکز بر روی نیازهای خاص کاربران را به همراه دارند. به این ترتیب مطلب شما از حالت کاربرد کلی خارج شده و کاربرد جزئی نیز پیدا می کند.»

4. استفاده از جداکننده های متن و تیترهای فرعی

اغلب مردم پیش از اقدام به مطالعه کامل یک مطلب به سراغ تیترهای جزئی آن می روند. آنها با مطالعه این تیترهای جزئی نسبت به هماهنگی آن متن با نیازشان اطمینان حاصل می کنند. حال اگر مطلب شما فاقد هرگونه تیتر جانبی و پاراگراف های جداگانه باشد، مخاطب دچار سرگیجه خواهد شد. در اغلب موارد این امر موجب صرف نظر مخاطب از مطلب مان می شود.

در این زمینه گریفین توصیه های جالبی دارد: «تلاش شما باید در راستای تقسیم بندی متن تان به بخش های کوچک (حداکثر 5 تا 6 پاراگراف) باشد. برای هر بخش نیز تیتر جانبی جذابی تهیه کنید.»

5. ارجاع به پست های قبلی سایت

هنگامی که مطلب مربوط به مقاله های قبلی تان را در متن فعلی درج می کنید، نسبت به ارجاع به مطالب قبلی اطمینان حاصل کنید. این کار مخاطب شما را با اطلاعات و منابع بیشتری به منظور کاوش پیرامون موضوع موردنظر مواجه خواهد کرد.

ساده ترین کار در اینجا افزودن لینک های جانبی به مطلب مان است. به این ترتیب به هنگام صحبت پیرامون موضوعی خاص با افزودن لینک مقاله ای مرتبط با آن در سایت مان مخاطب را به گونه ای حرفه ای به پست های قبلی مان ارجاع خواهیم داد.

6. طرح سوال برای شروع گفت وگو

آیا مایلید سایت تان محل گفت وگوی خیل عظیمی از کاربران باشد؟ در این صورت طرح پرسش های جذاب و کاربردی از سوی شما به این فرآیند کمک خواهد کرد. با طرح پرسش های اساسی مخاطب به سوی پاسخگویی به آنها، اظهارنظر و بحث با سایر کاربران کشیده خواهد شد. در این بین شما هم به عنوان یک کارشناس می توانید وارد بحث کاربران شوید.

7. بازخوانی چندباره

پس از پایان نگارش مطلب تان باید به سراغ بازخوانی اش بروید. این کار به منظور کاهش اشتباه های متن تا جای ممکن صورت می گیرد. به این ترتیب مطالب نهایی شما دارای غلط های بسیار اندکی خواهد بود.

بی شک رفع ایرادهای متن مان به صورت شخصی بسیار بهتر از تذکر کاربران یا نارضایتی شان خواهد بود، بنابراین به بیش از یک بار بازخوانی مطلب فکر کنید.

بازاریابی و انتشار مطلب

کارهایی که پس از انتشار متن باید انجام داد

8. به اشتراک گذاری در فیس بوک و توییتر

پس از انتشار مطلب باید به سراغ جذب مخاطب برای آن برویم. به اشتراک گذاری لینک مقاله مان در فیس بوک و توییتر یکی از راهکارهای حرفه ای برای ترغیب کاربران به مطالعه متن مان است. به هنگام انتشار لینک مطلب مان در شبکه های اجتماعی باید دلیل اهمیت آن برای مخاطب را نیز شرح دهیم. این کار باید تا جای ممکن در کوتاه ترین واژگان صورت گیرد. در هر صورت مخاطب قصد مطالعه مقاله ای دیگر در کنار مقاله ما را ندارد.

دلیل انتخاب فیس بوک و توییتر برای به اشتراک گذاری لینک مقاله مان ساختار مناسب آن است. بر این اساس در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام امکان به اشتراک گذاری لینک مطالب با دشواری های زیادی همراه است، بنابراین گزینه منطقی تر تمرکز بر روی فیس بوک و توییتر خواهد بود.

9. برنامه ریزی برای توییت های بیشتر

گریفین اظهارنظر جالبی در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی برای جلب توجه به مطالب سایت ها دارد: «فضای توییتر به قدری شلوغ است که یک توییت مشخص در زمانی اندک میان سایر توییت ها گم می شود. بر این اساس توصیه من انتشار توییت در مورد مطلب تازه تان برای چند روز متوالی است. به این ترتیب تمام مخاطب های شما زمان مشاهده توییت تان را خواهند داشت».

یک راهکار جالب دیگر برای جلب توجه کاربران به مطالب مان بازنشر توییت معرفی مقاله در بازه های زمانی 3 تا 6 ماهه است. در حقیقت با این کار مخاطب همیشه مطلب ما را به یاد خواهد آورد. البته در مورد مطالبی که پس از گذشت اندک زمانی دیگر به روز نیستند، این عمل چندان مفید نخواهد بود.

10. به اشتراک گذاری مطالب در لینکدین

هانا اِوُن یکی از کارآفرینان و طراح های تبلیغاتی بسیار فعال در لینکدین است. به نظر وی بازنشر مطلب سایت مان در فضای لینکدین به موفقیت و تاثیرگذاری آن کمک شایانی خواهد کرد: «ما همیشه باید به دنبال افزایش دامنه مخاطب های مان باشیم. در زمینه جلب نظر مخاطب های حرفه ای هیچ پلتفرمی بهتر از لینکدین نیست. به این ترتیب با بازنشر مطلب مان در این شبکه اجتماعی شانس ما برای جلب نظر افراد حرفه ای دنیای کسب و کار افزایش خواهد یافت.»

علاوه بر توضیحات فوق، بازنشر مطلب مان در لینکدین به فعالیت هرچه بیشتر در فضایی حرفه ای کمک خواهد کرد. به طور معمول برندها و کارآفرینان دیگر برای همکاری با دیگر برندها به میزان فعالیت شان در لینکدین به عنوان معیاری برای تشخیص میزان حرفه ای گری آنها توجه می کنند. به این ترتیب با فعالیت مناسب در لینکدین توجه افراد حرفه ای به برند ما جلب خواهد شد.

11. استفاده از سرویس فیس بوک لایو و توضیحات اضافی

سیستم ارتباط تصویری زنده در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر راهکار مناسبی در جهت اطلاع رسانی هرچه بیشتر پیرامون مطالب مان است. در چنین فضاهایی معمولا فرصت ما برای توضیح ویژگی های مقاله موردنظر به صورت خودمانی و دوستانه بسیار بیشتر است. کاربران نیز نسبت به این نوع از تاثیرگذاری ها و فعالیت ها واکنش بسیار بهتری از خود نشان می دهند.

توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی حوصله مطالعه متن را ندارند. درست به همین علت اکنون مشاهده ویدئو در فضای اینترنت بسیار بیشتر از مطالعه متن است.

12. سنجاق کردن تصویرتان در پینترست

گریفین در زمینه محتوای بصری به اهمیت پینترست اشاره دارد: «توصیه من ایجاد صفحه آرشیو اختصاصی برای مطالب سایت تان است. به این ترتیب با افزودن تصاویر هر مطلب شما منبعی معتبر و جامع برای کاربران تهیه خواهید کرد. این منبع کار افراد را برای دستیابی به تصاویر مطالب شما بسیار راحت می کند. استفاده از هشتگ های مناسب برای تصاویرمان کار یافتن آنها از سوی کاربران این پلتفرم را بسیار راحت تر خواهد کرد. توجه داشته باشید که امروزه بسیاری از برندها از اهمیت پینترست به عنوان شبکه اجتماعی عکس محور غافلند. بر این اساس شما با توجه به این نکته دست بالاتر را در رقابت با سایر برندها خواهید داشت.

13. پاسخگویی و واکنش به کامنت های کاربران

یکی از راهکارهای بسیار تاثیرگذار و در عین حال ساده برای افزایش بازدید مطالب سایت مان پاسخگویی به کامنت های کاربران مان است. نکته مهم در اینجا علاقه کاربران به مشاهده کامنت های شان از سوی برندهاست. به این ترتیب با پاسخگویی به نظرات شان این اطمینان به آنها داده خواهد شد. از نظر روانشناختی این کار تاثیر بسیار زیادی بر روی مراجعه مجدد کاربران به سایت و مطالب ما دارد.

در مورد پاسخگویی به کاربران اغلب برندها به پاسخ های کوتاه اکتفا می کنند. با این حال اگر شما به فکر پاسخ های بلندتر، دوستانه و زیبا باشید، واکنش بهتری را از سوی مخاطب ها دریافت خواهید کرد. همچنین در مورد کامنت های حاوی سوال باید به اندازه کافی پاسخ پیرامون پرسش طرف مقابل ارائه شود. در غیر این صورت کاربر موردنظر همچنان نسبت به بخشی از مقاله ما ناآگاه خواهد ماند.

14. بررسی آمارهای سایت مان

به منظور آگاهی از میزان محبوبیت پست های مان در اینترنت باید همیشه آمارهای گوگل را بررسی کنیم. خوشبختانه گوگل این آمارها را به صورت رایگان و در بازه های زمانی منظم در اختیار کاربران قرار می دهد، بنابراین در اینجا نیازی به صرف هزینه اضافی نیست.

هدف اصلی شما در اینجا باید یافتن پست های سایت تان با بیشترین بازدید باشد. پس از این کار نوبت به تحلیل نقاط قوت پست های محبوب کاربران می رسد. در حقیقت این پست ها دارای ویژگی خاصی هستند. به همین خاطر هم کاربران بیشتر جذب شان شده اند. بررسی میزان بازدید پست ها به شما در زمینه آگاهی از نیاز کاربران هم کمک خواهد کرد. بر این اساس پست های پربازدید موضوع شان با نیاز کاربران هماهنگ تر است. این یک نتیجه گیری کاملا ساده و کاربردی محسوب می شود.

بررسی آمارهای تفکیکی مطالب سایت مان در زمینه طراحی موضوعات پست های آینده کمک شایانی به ما خواهد کرد. به این ترتیب مطالب ما هرچه بیشتر با نیاز مخاطب سازگار خواهد شد.

منبع: فرصت امروز

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.