Take a fresh look at your lifestyle.

دعوای سهامداران به نمایندگی شرکت

در همه دعواهایی که یک طرف آن شرکت ها (اشخاص حقوقی) هستند، چه خواهان دعوا باشند و چه خوانده آن دعوا، صرفا مدیران شرکت به نمایندگی از آن می توانند اقامه دعوا کنند.

به نظرم رسید اگر این مطلب را در قالب یک پرونده حقوقی که در تاریخ ۳۰ /۲/ ۹۲ در دادگاه عمومی حقوقی تهران مطرح شد، توضیح دهم، بیشتر می تواند مفید واقع شود.


به گزارشisfahanplus ، ماجرا از این قرار بوده که یک شرکت از علامت تجاری که شرکت«الف» از آن استفاده می کرده و آن را به ثبت رسانده بوده استفاده می کند و آن را در اداره مالکیت صنعتی ثبت هم می کند. بعد از اینکه سهامداران آن متوجه ماجرا می شوند، تصمیم می گیرند که اقدام به طرح دعوا کنند و از دادگاه می خواهند که علامت تجاری شرکت «ب» مطابق مقررات قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ابطال شود، اما با کمال تاسف دادگاه قرار رد دعوای ایشان را صادر کرد.

نکته مهم: وقتی یک شرکت به ثبت می رسد، آن شرکت شخصیت حقوقی مستقل از اعضای خودش پیدا می کند. شرکت هر قالبی که داشته باشد (سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و…) به هر صورت مستقل از سهامداران یا شرکا، شخصیت حقوقی دارد و این شخصیت حقوقی به وسیله مدیرانش اداره می شود.

به بیان دیگر اگر ما یک شرکت ثبت کنیم و متوجه شویم که حقوق مادی یا معنوی آن مورد تضییع قرار گرفته، مثلا از نام شرکت استفاده می شود، یا برند آن توسط دیگری مورد بهره برداری قرار گرفته، یا بدهکاران شرکت، طلب های خود را پرداخت نمی کنند، در همه این موارد هرچند ما به عنوان سهامدار یا شریک شرکت، از اقدامات شرکت نفع می بریم، اما به لحاظ قانونی حقی برای اقامه دعوا نداریم!

پس راهکار چیست؟

موضوع باید به مدیران شرکت اطلاع داده شود تا ایشان نسبت به طرح دعوای مدنی یا شکایت کیفری اقدامات لازم را انجام دهند.

نکته ۱: در برخی موارد خیلی استثنا ممکن است قانونگذاران به سهامداران اجازه طرح دعوا بدهند. این گونه موارد در قانون ذکر شده اند، اما اصل کلی این است که دعاوی باید از طریق مدیران شرکت ها پیگیری شود.

کارشناس ارشد حقوق

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.