Take a fresh look at your lifestyle.

نام‌های تجاری که به یک نام عام Generic Trademark یا کالا تبدیل شده‌اند…

نام تجاری عام یا Generic Trademark یک علامت تجاری یا نام تجاری تعمیم یافته است که به نام عمومی یا مترادف گروهی از کالاها یا خدمات تبدیل می‌شود. معمولاً این تعمیم یافتن نام برخلاف میل صاحب نشان تجاری است.

عموما در مورد کالاهای سوپرمارکتی و کالاهایی اتفاق خواهد افتاد که در زمان حضورشان در بازار پیشتاز (Leader) بوده اند و سهم زیادی از بازار را در اختیار داشته اند.

و یا به نوع تبلیغات منحصربفردی که داشته‌اند در اذهان عمومی آن برند بعنوان نام محصول جایگزین می‌شود. در این بین کار برای برندهای رقیب بسیار سخت خواهد شد و معرفی محصول برای آنها دچار چالش‌های زیادی خواهد بود.

به عنوان مثالی که عینی درخواست مشتری برای مایع لباسشویی مخصوص البسه تیره بود که به این شکل عنوان شد:
– لطفا یک مشکین تاژ سافتلن دهید ؟!
– من یک عدد موزر پاناسونیک میخوام ؟!

برخی از مثال‌های نام‌های تجاری که در ایران تبدیل به یک نام عام شده است:
– چای لیپتون بجای چای کیسه‌ای
– نسکافه بجای قهوه فوری
– تاید بجای پودر لباسشویی
– کلینکس بجای دستمال کاغذی
– پیف پاف بجای حشره‌کش
– ساندیس بجای آبمیوه
– اسکاچ بجای بافته ظرفشویی
– وایتکس بجای سفیدکننده
– پفک بجای اسنک
– ریکا بجای مایع ظرفشویی
– دلستر بجای آبجوی بدوی الکل
– تی تاپ بجای کیک چند لایه
– سامسونت بجای کیف اداری
– مشکین تاژ بجای مایع لباسشویی تیره
– موزر بجای تریمر اصلاح صورت
– آلاسکا بجای بستنی یخی
– کیم بجای بستنی شکلاتی
– لی بجای شلوار جین
– اتود به جای مداد نوکی
– ماتیک بجای رژ لب
– ژیلت بجای تیغ ریش تراش
– زیراکس برای دستگاه تکثیر
– نیسان برای وانت

نام‌های تجاری که به خاطر معروف بودن به نام کالا تبدیل شدند:

در تمام موارد فوق می‌توان به این نتیجه رسید برندهایی که در عرضه و معرفی محصولی موفق بوده‌اند، در عرف جایگزین نام کالا شده‌اند.

تبدیل شدن به یک نام عام کار بسیار سختی است و اصولاً برندها با هدف تبدیل شدن به یک نام عام فعالیت نمی‌کنند، حتی در بسیاری از مواقع برندها ترجیح می‌دهند که در برابر این اتفاق مقاوت کنند.

آیا شما نام‌های تجاری دیگری را می‌شناسید که به یک نام عام Generic Trademark تبدیل شده‌اند؟

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.