Take a fresh look at your lifestyle.

۴ روش مدیریتی درست و نادرست از زبان مدیر ارشد سابق گوگل و اپل

«کیم اسکات» نویسنده و یکی از مدیر ارشد سابق گوگل و اپل معتقد است چهار روش مدیریتی درست و نادرست وجود دارد که تنها یکی از آنها صحیح است. او که کتابی نیز در باره روش درست مدیریتی به نام «رک گویی سازنده» نوشته، معتقد است کلید این مطلب به چالش کشیدن کارمندان همزمان با اهمیت دادن به روحیه آن هاست.

به گزارش دیجیاتو، اسکات روانکاو نیست، مربی مدیران است اما نظریه روانکاوانه ای راجع به سرمنشأ روش مدیریتی درست و نادرست دارد. وی در توضیح این موضوع مستقیما به تجربیات و فعالیت های ۱۸ ماهگی انسان اشاره می کند.

به گفته او انسان در ۱۸ ماهگی می آموزد که اگر صحبت خوشایندی ندارد بهتر است اصلا سخن نگوید. پس از آن با وارد شدن به اولین شغل، از افراد درخواست می شود که حرفه ای عمل کرده یا احساسات خود را به دفتر کار نیاورند.

اسکات معتقد است که این دو پیغام در ذهن افراد بجا مانده و آنها را در عنوان های مختلف کاری دنبال می کند. حتی زمانی که به مدیریت نیز می رسند از آنها بهره می برند. به کار بردن این توصیه ها در پست های مدیریتی می تواند عواقب منفی و مخربی داشته باشد.

به اعتقاد او روش های مدیریتی رفتار یا عادت نبوده و ویژگی هستند. به همین دلیل می توان آنها را شکل داد. این مطلب بدین معناست که رؤسای بد نیز می توانند با تمرکز و تمرین به رهبران مطلوبی بدل شوند.

این کارشناس، ساختار رهبری کردن را در نموداری ساده توضیح می دهد. به باور او روش مدیریتی از بازخورد دو بعد و دو انتخاب شکل می گیرد:

۱- اهمیت دادن شخصی

۲- برخورد و چالش مستقیم

با گزینش میزان این دو فعالیت در واقع روش و راه مدیریتی خود را میان چهار روش مدیریتی درست و نادرست انتخاب می کنید:

خشونت زیان آور

اگر سعی کنید که مستقیما به افراد تذکر داده، آنها را به چالش بکشید و درمقابل اهمیتی به روان آنها ندهید، در واقع به توصیه اولین رؤسای خود عمل کرده و رفتار کاملا حرفه ای در پیش بگیرید، آنگاه روش «خشونت زیان آور» را در پیش گرفته اید.

اسکات درباره این روش می گوید:

«زمانی که رئیسی کارمندان خود را تحقیر کند، در جمع مسخره کرده و یا به طور کلی نادیده شان بگیرد به این روش گرفتار می شود. خشونت زیان آور گاهی اوقات ممکن است در کوتاه مدت موفقیت های کوچکی به ارمغان آورد، اما خسارات زیادی در این راه می آفریند. برای مثال به شخصیت مریل استریپ در فیلم شیطان پرادا می پوشد دقت کنید.»

همدلی ویرانگر

مدیری که به تمام کارمندان خود اهمیت داده و در همین راستا آنها را به چالش نمی کشد، همدلی ویرانگر را به عنوان راه مدیریتی خود انتخاب کرده است. به گفته این کارشناس، انتخاب این روش اصولا یکی از اشتباهات رایج کسب و کارهای جدید است:

«به علت اهمیت بیش از حد به روحیه کارمندان خود، شما نمی توانید آنها به چالش بکشید، چراکه از آسیب زدن به آنها هراس دارید. همه کارمندان اشتباه می کنند و اینکه این اشتباه را به آنها گوشزد کنید می تواند قسمتی از مهربانی شما باشد. اگر به آنها تذکر ندهید، همچنان به راه اشتباه خود ادامه داده و نمی توانند پیشرفت کنند.»

فریب حیله گرانه

بدترین انتخاب یک مدیر می تواند این روش باشد. در این انتخاب نه تنها مدیر اهمیتی به افراد نمی دهد بلکه آنها را نیز به چالش نمی کشد.

اسکات در کتاب خود می گوید: «افرادی که تشویق یا تنبیه خود را به شکلی حیله گرانه انعکاس می دهند، سعی دارند تا جذابیت و دوست داشتنی بودن خود را حفظ کنند. آنها به دنبال سوءاستفاده ابزاری یا تیم کشی حیله گرانه هستند. زمانی می رسد که کارمندان عدم صداقت آنها را درک کرده و روند این فریب را متوقف خواهند کرد.»

رک گویی سازنده

اما در پایان این نوع صداقت بهترین نوع و روش مدیریتی است، چراکه فرد می تواند با اهمیت دادن به روحیه اشخاص از کارمندانش مراقبت کرده، ضمن اینکه هر روز آنها را برای بهتر شدن به چالش بکشد.

اسکات در توضیح این مطلب می گوید: «فروتن و کمک رسان باشید، بلافاصله به کمک افراد رفته، آنها را در جمع تشویق کرده و تنبیه را به طور خصوصی انجام دهید. مهمتر از همه شخصا قضاوت نکرده و بر اساس آن رفتار نکنید. در مواقع لازم مشخص کنید که اشکال یا اشتباهات به وجود آمده به ایرادات شخصیتی افراد ربطی نداشته و حتی تجربیات شخصی خود در مسائل مشابه را با کارمندان تان در میان بگذارید.»

با استفاده از نمودار اسکات می توانید عملکرد یک روش مدیریتی را تخمین زده و پس از آن به جای آنکه نگران جزء جزء رفتارهای تان باشید تنها موقعیت خود را در دو بعد یاد شده بسنجید. اگر روی پیشرفت در این دو بعد تمرکز کنید خواهید توانست در راستای مثبت قدم برداشته و روش خود را به راه مدیریت ایده آل تبدیل کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.