Take a fresh look at your lifestyle.

پیشی گرفتن تلویزیون از سایر رسانه ها در تبلیغات کشور

بررسی ها نشان از سبقت گرفتن تلویزیون از مابقی رسانه ها در تبلیغات کشور دارد. با توجه به این موضوع ۱۰ برند برتر تبلیغ کننده در فصل تابستان سال ۹۶، تلویزیون را قبل از روزنامه و مجلات برای تبلیغات شان انتخاب کرده اند. براساس این بررسی ها که توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز صورت گرفته، ۱۰برند برتر در فصل دوم سال ۹۶ نزدیک به ۳۵,۳۹۵ (میلیارد ریال) برای تلویزیون، ۲۴۴  (میلیارد ریال) برای روزنامه و ۳۵ (میلیارد ریال) برای مجله هزینه کرده اند.

به گزارش هورموند، با توجه به این ارقام ۱۰برند برتر بیش از ۲۵ درصد از تبلیغات تلویزیون و روزنامه و حدود یک چهارم از تبلیغات مجله را به خود اختصاص داده اند. ارزش ریالی تبلیغات تمامی برندها در تابستان ۹۶ مبلغ ۹۰۰,۱۳۹ میلیارد ریال بوده است. بررسی تخصیص بودجه به هر رسانه نشان می دهد که تلویزیون ۹۹٫۳ درصد، روزنامه ۰٫۶درصد و مجلات ۰٫۱درصد در جهت پیام رسانی تجاری نقش داشته اند.

 لازم به ذکر است تمامی اعداد آمده در این گزارش مقدار ارزش ریالی بودجه تبلیغاتی برندهاست که به رسانه های مختلف اختصاص داده اند و تخفیفات یا شرایط قرارداد با رسانه ها در این هزینه لحاظ نشده است.

همچنین براساس این پژوهش مابقی برندها به تفکیک؛ ۷۵ درصد از تبلیغات تلویزیون (۱۰۳,۵۲۲ میلیارد ریال)، ۷۱ درصد تبلیغات روزنامه (۵۸۹ میلیارد ریال) و ۷۶ درصد تبلیغات مجله (۱۱۵ میلیارد ریال) به خود اختصاص داده اند.

براساس این پژوهش پنج جایگاه از بین ۱۰برند برتر به اپراتورهای تلفن همراه (ایرانسل و همراه اول و رایتل) و شوینده ها (اکتیو، امو) تعلق دارد. این موضوع می تواند نشان دهنده رقابتی بودن تبلیغات در صنعت ارتباطات باشد.

همچنین در صنعت اپراتورها شرکت همراه اول فعالیت تبلیغاتی زیادی داشته و از ۱۰برند برتر تبلیغاتی پیشی گرفته است. براساس این پژوهش، با توجه به اینکه حجم عمده بودجه تبلیغات در تلویزیون هزینه شده است، در برندهای برتر در مجموع تبلیغات اسامی یکسانی با تبلیغات تلویزیونی دیده می شود. بیش از ۶۰ درصد از هزینه تبلیغات تلویزیونی برای ۱۰ برند برتر به ترتیب به برندهای همراه اول (۳۴درصد)، ایرانسل  (۱۹درصد) و بانک انصار (۱۰درصد) تعلق داشته است.

این گزارش حاکی است گروه لوازم خانگی صدرنشین جدول بودجه تبلیغات در روزنامه بوده است و برندهای سامسونگ (۳۵درصد) و ال جی (۱۲درصد) در حدود نیمی از بودجه تبلیغات ۱۰برند برتر در روزنامه را به خود اختصاص می دهند. رده دوم به تبلیغات ساعت های مچی در گروه زیورآلات تعلق دارد. برندهای ریموند ویل (۶درصد)، برایت لینگ  (۵درصد) و امگا (۶درصد) درمجموع حدود ۱۷درصد درصد بودجه تبلیغاتی ۱۰ برند برتر را در روزنامه دارند.

در مجلات ۱۰برند تبلیغاتی از صنایع متنوع تری هستند. لوازم خانگی (سامسونگ، ال جی و ایکس ویژن)، مواد بهداشتی (سیگنال، لورآل، سی گل و گارنیر)، اپراتورهای تلفن همراه (رایتل) در حدود ۸۷ درصد بودجه تبلیغات ۱۰برند برتر در مجله را دارند. خودرو و محصولات دارویی دیگر صنایعی هستند که در میان ۱۰ برند برتر تبلیغات مجله به چشم می خورند. در بین برندهای برتر در مجله، سامسونگ به تنهایی ۳۹درصد از این بودجه تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.