Take a fresh look at your lifestyle.

جزئیات هزینه تبلیغات ده برند معروف در رسانه های مختلف ایرانی

جزئیات هزینه تبلیغات ده برند معروف در رسانه های مختلف ایرانی

یک پژوهش رسانه ای در حوزه تبلیغات نشان می‌دهد، تلویزیون با جذب ۹۹ درصد منابع تبلیغات شرکتها همچنان تبلیغات پذیرترین رسانه بوده و رقابتی‌ترین صنعت در عرصه تبلیغات حوزه ارتباطات است.

بررسی‌ها نشان از سبقت گرفتن تلویزیون از مابقی رسانه‌ها در تبلیغات کشور دارد. با توجه به این موضوع   ۱۰ برند برتر  تبلیغ کننده در فصل تابستان سال  ۹۶ ، تلویزیون را  قبل از روزنامه و مجلات برای تبلیغات‌شان انتخاب کرده‌اند. براساس این بررسی ها که  توسط  شرکت پژوهش  بازار و رسانه امروز (EMRC)  صورت گرفته؛  ده برند برتر در فصل دوم  سال ۹۶ نزدیک به  ۳۵,۳۹۵ (میلیارد ریال) برای تلویزیون،  ۲۴۴  (میلیارد  ریال)  برای روزنامه و ۳۵ (میلیارد ریال) برای مجله هزینه کرده‌اند.
با توجه به این ارقام ده برند برتر بیش از ۲۵درصد از تبلیغات تلویزیون و روزنامه و حدود یک چهارم از تبلیغات مجله را به خود اختصاص داده‌اند.  ارزش ریالی تبلیغات تمامی برندها در تابستان ۹۶مبلغ  ۹۰۰,۱۳۹ میلیارد ریال بوده است. بررسی تخصیص بودجه به هر رسانه نشان می دهد که تلویزیون ۹۹٫۳درصد، روزنامه۰٫۶درصد و مجلات ۰٫۱ درصد در جهت پیام رسانی تجاری  نقش داشته‌اند.

 

تبلیغات

لازم به ذکر است، تمامی اعداد آمده در این گزارش مقدار ارزش ریالی بودجه تبلیغاتی برندهاست که به رسانه های  مختلف اختصاص داده اند و تخفیفات یا شرایط قرداد با رسانه‌ها در این هزینه لحاظ نشده است.
همچنین براساس این پژوهش مابقی برندها به تفکیک؛ ۷۵ درصد از تبلیغات تلویزیون(۱۰۳,۵۲۲میلیارد ریال ) ، ۷۱درصد تبلیغات روزنامه(۵۸۹ میلیارد ریال) و ۷۶ درصد تبلیغات مجله (۱۱۵ میلیارد ریال)  به خود اختصاص داده اند.
بر اساس این پژوهش ۵جایگاه از بین ده برند برتر به اپراتورهای تلفن همراه (ایرانسل و همراه اول و رایتل) و شوینده ها ( اکتیو، امو) تعلق دارد. این موضوع می تواند، نشاندهنده رقابتی بودن تبلیغات در صنعت ارتباطات باشد.
همچنین در صنعت اپراتورها  شرکت  همراه اول  فعالیت تبلیغاتی زیادی داشته و از ده برند برتر تبلیغاتی پیشی گرفته است.  براساس این پژوهش؛  با توجه به اینکه حجم عمده بودجه تبلیغات در تلویزیون هزینه شده است، در برندهای برتر در مجموع تبلیغات اسامی یکسانی با تبلیغات تلویزیونی دیده می شود. بیش از ۶۰ درصد از هزینه تبلیغات تلویزیونی برای ۱۰ برند برتر به ترتیب به برندهای همراه اول (۳۴ %)، ایرانسل (۱۹%)،  بانک انصار (۱۰%) تعلق داشته است.
این گزارش حاکسیت گروه لوازم خانگی صدر نشین جدول بودجه تبلیغات در روزنامه بوده است و برندهای سامسونگ (۳۵%)، ال جی (۱۲%) در حدود نیمی از بودجه تبلیغات ده برند برتر در روزنامه را به خود اختصاص می‌دهند. رده دوم به تبلیغات ساعتهای مچی در گروه زیورآلات تعلق دارد، برندهای ریموند ویل (۶%)، برایت لینگ (۵%) و امگا (۶%) در مجموع حدود ۱۷% درصد بودجه تبلیغاتی ۱۰ برند برتر را در روزنامه دارند.  در مجلات ده برند تبلیغاتی از صنایع متنوع تری هستند. لوازم خانگی (سامسونگ، ال جی، ایکس ویژن)، مواد بهداشتی (سیگنال، لورآل، سی گل، گارنیر)، اپراتورهای تلفن همراه(رایتل) در حدود ۸۷ درصد بودجه تبلیغات ده برند برتر در مجله را دارند. خودرو، محصولات دارویی؛ دیگر صنایعی هستند که در ده برند برتر تبلیغات مجله به چشم می خورد. در بین برندهای برتر در مجله، سامسونگ به تنهایی ۳۹ %  از این بودجه تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.