Take a fresh look at your lifestyle.

دلنوشته های یک کارآفرین (۵۷) / اهمیت باور و زمان

وقتی با خودت خلوت می کنی می گویی  ای کاش در فلان زمان و بهمان زمان زندگی می کردم. برای اینکه در آن زمان کسب و کارها رونق بیشتری داشت و بهتر می توانستی کار کنی.

زمان تأثیری در موفقیت کسب و کار تو ندارد. تو اگر به کارت باور درونی و ایمان قلبی داشته باشی در هر زمان می توانی موفق شوی. اما اگر به کسب و کارت باور نداشته باشی در بهترین دوره رونق اقتصادی هم نمی توانی کار کنی و موفق شوی. آنچه  عامل موفقیت است زمان نیست، بلکه باور تو به کسب و کارت است.

شاید برخی از افراد تصور کنند که چون در هر زمان اتفاق هایی در زمینه کسب و کار می افتد، بنابراین زمان عامل تعیین کننده ای است. اینکه در یک دوره کسب و کار در ایران رونق دارد و در دوره دیگری رونق ندارد به موفقیت تو در کسب و کارت مربوط نیست. برای اینکه بسیاری از افراد با کسب و کار حلال در رکود اقتصادی ایران نیز میلیاردر شدند و صدها و هزاران نفر نیز در دوره رونق و رشد اقتصادی حتی نتوانستند خرج زندگی خود را تأمین کنند.

اگر امروز مجلس یا دولت مصوبه ای در زمینه کسب و کار تصویب کرد تو تصور نکن که این مصوبه در کار تو تأثیر مستقیم دارد، اما اگر کسب و کارت را تابعی از مصوبات و قوانین بدانی طبیعی است که همواره دچار چالش می شوی.

در سال های اخیر که بازار مسکن در رکود به سر می برد برخی از افراد همین رکود را بهانه ای کردند تا بگویند ما نمی توانیم در یک برهه ای از تاریخ که خریدوفروش مسکن در شرایط بسیار بحرانی است موفق شویم، اما آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می دهد. در سال ها و ماه هایی که مسکن در رکود به سر می برد طبق آمار رسمی ماهانه بیش از ۱۵هزار معامله در تهران انجام می شد، اما برخی از بنگاه های املاک در شش ماه هم یک معامله انجام نمی دادند. اما در این میان کسانی بودند که هر روز یا یک روز در میان معاملات ملکی خوبی انجام می دادند. اگر زمان مؤثر است، سوال من این است که چطور برخی از افراد توانستند در همین زمان موفق شوند و درآمدهای خوبی داشته باشند.

شما وقتی به کسب و کار باور داشته باشید در هر زمان سعی می کنید موفق شوید حتی اگر در رکود بزرگ اقتصادی به سر ببریم شما با باور قلبی راهی تازه می گشایید و به کسب و کار خود رونق می دهید.

به همین دلیل ساده افراد موفق در کسب و کار کسانی هستند که همواره در پی موفقیت اند و هیچ گاه عامل زمان نمی تواند آنها را از موفقیت بازدارد. حاج آقا فضلی، مالک برند گلرنگ در خاطرات کار و زندگی خود که به صورت یک کتاب درآمده می گوید زمان جنگ به دلیل مشکلات واردات و صادرات تولید با بحران روبه رو شد، اما من کارخانه ام را تعطیل نکردم، بلکه به فکر تأمین منابع مالی دیگری برآمدم.

کسی که سال ها در زمینه مواد شوینده و بهداشتی فعالیت می کرد به ضرورت چند صباحی به کار صادرات میوه به اروپا افتاد و توانست با درآمدی که از آن راه کسب می کند مشکلات تولید کارخانه را بهبود ببخشد. در صورتی که ایشان می توانست راحت ترین کار را انتخاب کند و بگوید چون در زمان جنگ هستیم و مواد اولیه وارد نمی شود و محصولات ما هم صادر نمی شود پس کارخانه را تعطیل می کنیم. امروز مجموعه جناب فضلی ده ها برند بزرگ و خوشنام دارد و همه اینها نتیجه باور درونی او به موفقیت در کسب و کارش بود که توانست با بدی ها و نامهربانی زمان کنار بیاید و امروز طعم خوش تولید را احساس کند.

شما اگر واقعا کاسب هستید زمان و شرایط موجود در زمان نباید شما را از موفقیت در کسب و کار باز دارد. در روز بارانی و برفی هم می توانید کرکره مغازه را به نام و یاد خدای مهربان بالا بکشید و برای کسب روزی حلال حرکت کنید تا او برکت دهد.

گاه در مشاوره به برخی از افراد متوجه می شوم که آنها به دلیل اینکه به خودشان و کسب و کارشان باور ندارند زمان را بهترین حربه برای کار نکردن می دانند. در طول هفته روزهای مختلفی را به دلایل مختلف کار نمی کنند.

کسانی که به کسب و کار خود باور دارند زمان و شرایط موجود در زمان نمی تواند آنها را از موفقیت بازدارد، بلکه افراد موفق کسانی اند که در هر زمان بهترین ها را برای رشد و رونق کسب و کار خود انتخاب می کنند.

تو زمانی که به خود و کسب و کارت باور داشته باشی موفقی و هیچ چیز نمی تواند مانع رشد و موفقیت کسب و کارت شود حتی زمان.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.