Take a fresh look at your lifestyle.

پیشنهاد ایجاد کسب و کارهای کوچک در بافت های تاریخی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته است ایجاد کسب و کارهای کوچک در بافت های تاریخی یکی از بهترین راه حل های تحقق استفاده از مزیت های این بافت ها است.

به گزارش ایسنا، بافت های ناکارآمد شهری در حال حاضر به عنوان وصله های ناجور در کلانشهرها از پایین ترین شرایط کیفی و رونق اقتصادی برخوردارند. در حال حاضر حدود ۵.۷ میلیون واحد مسکونی در بافت های فرسوده، حاشیه ای، تاریخی و سکونتگاه های غیررسمی وجود دارد که کارشناسان معتقدند رفتار با هر یک از این بافت ها شرایط خاص خود را می خواهد.

به طور مثال در بخش های مرکزی تهران که نماد تهران قدیم بوده محله هایی را داریم که از ساکنان قدیمی خالی شده و ساکنان آن گروه هایی از اتباع خارجی هستند که منجر به ایجاد آسیب های اجتماعی شده است. لذا نمی توانیم در بحث توانمندسازی عمل کنیم، مگر اینکه نگاه مدیریت جامع درخصوص بافت های ناکارآمد داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ویران شدن بافت های فرسوده و شکل گیری مناطق حاشیه ای را نتیجه جدال دو مفهوم تجدد و ایران تاریخی دانست و افزود: در حقیقت بافت فرسوده و حاشیه ای دو روی یک سکه بوده و یک حقیقت را بیان می کنند، در این مفهوم ایران تاریخی نمی تواند خودش را بازآفرینی کند و در نتیجه شاهد ایجاد یک بافت حاشیه ای بدون هویت در کنار خود می شود.

با اینکه نوسازی بافت های فرسوده در دولت یازدهم رشد ۱۶۰۰درصدی را نسبت به قبل از آن تجربه کرد، نوسازی هنوز با هدف ۱۰درصد سالانه فاصله زیادی دارد. طبق برنامه دولت یازدهم قرار بود سالانه ۳۰۰هزار تسهیلات نوسازی با یارانه ۱۰درصد پرداخت شود، اما با توجه به کمبود منابع، طی چهار سال اخیر میزان پرداخت وام حدود یک سوم از این رقم بوده است. بعد از آن یارانه ۱۰درصد ملغی شد و دولت به فکر راه های جایگزین افتاد.

دولت از ابتدای سال ۱۳۹۲ ستاد نوسازی و بهسازی را با حضور ۱۹دستگاه تشکیل داد تا هم افزایی در این خصوص ایجاد شود. بعد از آن تعداد تسهیلات را به ۱۵۰هزار فقره کاهش داد؛ با این حال، وام نوسازی تا سقف ۵۰میلیون تومان، تسهیلات ۱۶۰میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن یکم با سود ۸درصد، مجوز پرداخت ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات به انبوه سازان و همچنین وام ودیعه مسکن از تسهیلاتی است که دولت یازدهم برای بافت های فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفت.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.