Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه به سبک کاری استیو جابز نزدیک شویم

بدون تردید استیو جابز، مدیرعامل شرکت اپل یکی از بزرگ ترین کارآفرینان تمام تاریخ است. به همین خاطر امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردا بوده، به نحوی که بسیاری از افراد در تلاش هستند تا گوشه ای از خصوصیات وی را کپی برداری کنند. این امر با توجه به جایگاه وی به عنوان یک الگو نه تنها مضر نبوده بلکه بهترین نوع سیاست خصوصا در رابطه با مدیران کم سن و جوان است. با این حال تنها الگوبرداری از یک خصوصیت وی چندان منطقی به نظر نمی رسد، زیرا خود او نیز با تکیه بر یک اقدام یا ویژگی خود نتوانسته به این جایگاه دست پیدا کند.

به همین خاطر بهتر است خود را تا هر میزانی که ممکن است به وی نزدیک کنیم. بدون تردید در این رابطه مطالعه زندگینامه وی امری مفید خواهد بود، با این حال این امر زمانبر خواهد بود. بدون تردید زندگینامه وی حاوی اطلاعاتی از زندگی شخصی او خواهد بود که بدون تردید از اهمیتی برخوردار نخواهد بود. در همین راستا بهتر است تنها مواردی را در رابطه با وی مطالعه کنید که برای شما سودمند خواهد بود و کمک خواهد کرد از نظر مدیریت به وی نزدیک شوید. در همین راستا در این مقاله قصد داریم به معرفی مواردی که به شما کمک خواهد کرد تا به سبک مدیریتی و کاری وی نزدیک شوید، بپردازیم.

۱-کاری را انجام دهید که آن را دوست دارید

افراد تنها هنگامی حاضر خواهند بود تمام انرژی خود را صرف انجام کاری کنند و بیشترین میزان تعهد را از خود نسبت به آن نشان خواهند داد که نسبت به آن علاقه مند باشند. همه ما افرادی را مشاهده کرده ایم که کاملا بی میل و بی تفاوت نسبت به کار خود بوده و همین امر باعث می شود در خوش بینانه ترین حالت ممکن در جایگاهی که دارند ثابت بمانند. با این حال افرادی که کاری را انجام می دهند که دوست دارند، دیگر کاری را انجام نمی دهند و درواقع کار برای آنها تفریح می شود. همین امر هم باعث می شود صبح ها به راحتی از جای خود برخاسته و همواره در مسیر پیشرفت و بهتر شدن قرار داشته باشند. بدون تردید تمامی افرادی که در حرفه خود حرفی برای گفتن داشته اند نسبت به کاری که انجام می دادند، علاقه مند بوده اند.

استیو جابز نیز به عنوان یک فرد موفق در حوزه کاری خود همان گونه که در بسیاری از سخنرانی هایش نیز به وضوح توضیح داده، عاشق کار خود بوده و هیچ گاه از آن خسته نشده است. بدون تردید وی از حجم کاری بالایی برخوردار بوده که برای افرادی دیگر ممکن است کاملا طاقت فرسا باشد، با این حال وی به کار خود از زاویه متفاوتی نگاه می کند و همین امر باعث شده است اپل محبوب ترین برند جهان در عرصه تکنولوژی باشد. درواقع یکی از شرایط استخدامی وی این است که افراد نسبت به کار خود علاقه مند باشند. همچنین وی عقیده دارد که افراد تنها یکبار زندگی خواهند کرد و به همین دلیل کاملا احمقانه است که کاری را انجام ندهند که نسبت به آن تمایل دارند.

۲- تنها در یک عرصه فعالیت کنید

اگرچه برخی از افراد توصیه می کنند در حوزه های مختلف فعالیت کنید، با این حال وی عقیده دارد که اگر خواهان موفقیت هستید لازم است در کاری که انجام می دهید به مرحله استادی برسید. این امر نیز تنها زمانی میسر خواهد بود که تمام حواس و وقت خود را به آن کار اختصاص دهید. درواقع از این شاخه به آن شاخه پریدن اگرچه باعث خواهد شد محدوده توانایی های شما افزایش پیدا کند و متکی به یک امر نباشید، با این حال شما به فردی تبدیل خواهید شد که از چند چیز تنها بخشی را خواهد دانست و هیچ گاه نمی توانید به جایگاه مناسبی در هریک دست پیدا کنید. با این حال این امر بدین معنا نیست که محدوده فعالیت خود را گسترش ندهید.

درواقع منظور این است که تمامی اقدامات شما مرتبط با مهارت شما باشد و برای مثال در صورتی که استاد زبان خارجی هستید، ترجمه می تواند گزینه ایده آلی در راستای افزایش محدوده توانایی های تان باشد. با این حال برای مثال پرداختن به کاری خارج از محدوده توانایی های شما به نحوی تنها وقت تلف کردن خواهد بود و کار اصلی شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

۳- ایده های خود را عملی سازید

رویاپردازی امری است که بدون تردید همه افراد دارند. با این حال تنها برخی از افراد شجاعت آن را دارند که رویاهای خود را عملی سازند. تقریبا تمامی این افراد بهانه هایی دارند که در ذهن خود مانند یک سد ایجاد می کنند. همچنین ترس از شکست نیز باعث می شود به فردی صرفا رویاپرداز تبدیل شوند. با این حال استیو معتقد است که افراد باید جسارت پیاده کردن ایده های خود را داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است فردی دیگر مشابه ایده شما را بعدها انجام داده و به موفقیت دست پیدا کند. با این حال لازم است مرزی مشخص میان ایده و رؤیا داشته باشید. درغیر این صورت ممکن است زمان زیادی را صرف انجام کاری کنید که تحت هیچ شرایطی عملی نخواهد بود.

درواقع لازم است همواره فیلتری برای ایده های خود داشته باشید تا در صورتی که از آن رد شد دیگر اقدام به اجرایی کردن آن کنید. این باور را نیز همواره در خود تقویت کنید که هر کاری در نهایت به دو نتیجه خواهد رسید؛ یا شکست خواهید خورد یا پیروز خواهید شد. با این حال لازم است تصور خود را نسبت به شکست تغییر دهید و آن را به عنوان یک اتفاق در راستای آنکه چیزی بیاموزید بدانید. درواقع استیو جابز نیز به همین شکل عمل می کند. وی جسارت انجام کارهایی را داشته که کمتر کسی به سراغ آن می رود و همین امر در کنار سایر عوامل باعث شده است وی نمونه کامل یک مدیر و کارآفرین محسوب شود.

همچنین لازم است روی توانایی های خود تکیه کرده و از کپی برداری از ایده های دیگران اجتناب کنید. بدون تردید بهترین کپی تنها یک کار تکراری خواهد بود، با این حال موفقیت های فوق العاده تنها نصیب کسانی خواهد شد که کار و ایده ای جدید را پیاده سازند.

۴-رویا های خود را به جای محصولات به فروش برسانید

به عقیده استیو جابز، افرادی که محصولات اپل را خریداری می کنند، مصرف کننده یک محصول نبوده و درواقع آنها حامی ایده های و طرح های وی هستند. به همین خاطر وی همواره در محصولات خود ایده های جدید خود را پیاده می کند. همین امر هم باعث شده است سیاست های کاری این شرکت و نوع محصولات آن با سایر رقبا تفاوت داشته باشد که خود منجر به منحصربه فردی آن شده است. اگرچه پیشرو بودن همواره با مشکلاتی همراه است و ممکن است ابتدا مورد توجه قرار نگیرد با این حال وی به قدری به کار خود اطمینان داشت که حتی در مواجهه با شکست از اهداف خود ناامید نشد.

درواقع لازم است در کار خود قلب را جایگزین ذهن کرده و همواره به آن نحو که اطمینان دارید درست است عمل کنید. این نکته را نیز فراموش نکنید که همواره افرادی پیدا می شوند که از اقدامات شما ایراد بگیرند. با این حال باید به قدری نسبت به کاری که انجام می دهید اطمینان خاطر داشته باشید که این موارد باعث دلسردی و عقب نشینی شما نشود. با این حال در این رابطه بهتر است با مشتریان خود ارتباط بیشتری برقرار سازید.

درواقع همواره الزامی وجود ندارد که به شکل خطی تنها به دنبال به واقعیت تبدیل کردن رویاهای خود باشید. در صورتی که با مشتری خود ارتباط خوبی داشته باشید، با برآورده کردن ایده ها و خواسته های آنها قادر خواهید بود به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنید. به همین خاطر است که استیو جابز همواره به توصیه ها و انتقادها گوش می کرده و در تلاش برای رفع ضعف ها و بهبود کیفیت محصولات خود بوده است.

۵- به هزاران مورد نه بگویید

توانایی نه گفتن از آن دسته قابلیت هایی است که همه افراد ادعا دارند که از آن برخوردار هستند. با این حال واقعیت آن است که درصد بالایی از افراد در این رابطه با ضعف هایی مواجه هستند. توجه به این نکته ضروری است که افراد همواره در طول زندگی خود با انواع انتخاب ها مواجه هستند. در صورتی که بخواهید به هر یک بها دهید عمر خود را در مسیری بیهوده تلف خواهید کرد که در آخر شما را از اهداف تان دور خواهد ساخت.

در همین راستا لازم است تنها به مواردی پاسخ مثبت دهید که همسو با نیاز و خواسته  های شما باشد یا حداقل شما را از آن دور نسازد. همواره استیو جابز معتقد بوده است که طراحی های شرکت باید اصالت خود را حفط کند. به همین خاطر درحالی که سایر رقبا همواره محصولاتی متنوع با یکدیگر تولید می کنند، اپل با یک طراحی پایه جلو می رود و هردفعه تنها آن را بهبود می بخشد. این امر اگرچه ممکن است از نطر برخی سیاست کاری نادرست به نظر برسد، با این حال محبوبیت این برند به نحوی است که به انتخاب اول همگان تبدل شده که بدون تردید این امر نیز در رسیدن به این سطح از محبوبیت تأثیرگذار بوده است.

درواقع از نظر وی نوآوری این نیست که محصولی کاملاً جدید تولید کنید، بلکه باید با حفظ اصول اولیه و نقاط قوت هر محصول، اقدام به حذف موارد اضافی و ناکارآمد کرد. همچنین لازم است از هرج و مرج و شلوغی بیش از حد جلوگیری کنید. همواره مشاهده شده است که برخی محصولات به علت ساختار پیچیده ای که دارند، تنها قشر محدودی را به خود جذب می کنند. با این حال در صورتی که خواهان برندی جهانی هستید، لازم است محصولات خود را به نحوی تولید کنید که همگان با آن احساس راحتی کرده و در مواجهه با قابلیت های آن دچار سردرگمی نشوند.

با این حال این امر تنها در رابطه با محصولات نبوده و تمامی بخش های شرکت باید به این شکل باشد. برای مثال در صورتی که سایت رسمی شرکت از بخش های متعدد با گزینه های متنوع برخوردار باشد، همه افراد به محض ورود به آن احساس خوبی نخواهند داشت و همین امر باعث خواهد شد خیلی زود از صفحه خارج شده و این احتمال وجود دارد که دیگر سراغ آن نیایند. اگرچه شما با قرار دادن امکانات متنوع قابلیت های سایت خود را بالاتر برده اید با این حال این امر در صورتی که با طراحی مناسبی همراه نباشد یا بیش از حد امکانات اضافی در نظر گرفته باشید، به احتمال زیاد نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.

۶-تجربه های متفاوت داشته باشید

همواره توصیه شده است تجارب خود را بالا ببرید، با این حال به عقیده استیو جابز این افزایش باید در رابطه با اتفاقات متنوع باشد تا نتیجه مطلوب به دست آید. درواقع تکرار چند تجربه یکسان مانند خواندن کتابی برای دفعات مکرر است که اگرچه منجر به یادگیری بهتر آن خواهد شد و بهتر در ذهن نقش خواهد بست، با این حال چیزی جدید را نخواهید آموخت.

در همین راستا لازم است به هر مواردی که به کسب تجربه شما کمک خواهد کرد پاسخ مثبت دهید و در انتخاب آنها به مواردی توجه کنید که منجر به نتایج متنوع خواهد شد. در نمایندگی های اپل به جای فروشنده همواره طراحان وجود دارند. علت این امر هم به این خاطر است تا بتوانند اطلاعاتی فراتر از ویژگی های ظاهری را برعهده مشتریان قرار دهند. اگرچه محصولات این شرکت شاید از نظر ظاهری بسیار ساده باشند و ممکن است گزینه های جذاب تری موجود باشد، با این حال سیاست های کاری متفاوت این برند موجب شده است افراد تجربه ای متفاوت را داشته باشند که منجر به ایجاد پیوندی عمیق میان آنها شده است. بنا بر نتایج نظرسنجی های معتبر، بیشترین میزان رضایت و کمترین میزان از دست دادن مشتری مربوط به این برند نوآور و خلاق است.

در این راستا بهتر است همواره تجربه مشتریان خود را مورد بازبینی قرار دهید تا در صورتی که ایرادی وجود دارد اقدام به اصلاح آن کنید. هنگامی که نتایج کار خود را مشاهده کنید به طریقی بهتر خواهید توانست نسبت به درستی کار خود اطمینان حاصل کنید. همچنین لازم است همواره به جای آنکه کسب سود را هدف اصلی خود قرار دهید، بهتر کردن زندگی افراد را اولویت خود بدانید. بدون تردید این امر باعث خواهد شد به سودی فراتر از حالت اول دست پیدا کنید.

۷- از اهمیت پیام غافل نشوید

بدون تردید استیو جابز بزرگ ترین داستان پرداز محسوب می شود. درواقع وی برای هر محصول خود داستانی را در ذهن برای تعریف کردن دارد که گوش دادن به آن برای هر فردی از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود. واقعیت این است که شما نمی توانید هیجان ناشی از ایده های خود را به دیگران منتقل سازید مگر آنکه آنها را در شرایطی مشابه شرایط خود قرار دهید.

به همین خاطر هم وی توصیه می کند همواره در رابطه با هر محصول خود حرفی برای گفتن داشته باشید تا مخاطبان بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار سازند. با این امر شما قادر خواهید بود افراد را نسبت به ایده های خود به اطمینان برسانید. برای مثال برای آن که اطمینان بدهید که محصول شما از فناوری جدید برخوردار است و نتیجه بخش خواهد بود، می توانید نمونه ای را برای دیگران بازگو کنید که از تکنولوژی جدید استفاده کرده و توانسته به موفقیت دست پیدا کند.

همچنین شما نباید تنها راوی باشید. درواقع استفاده از عکس ها و آمارها و حتی پخش کلیپ نیز می تواند در فهم بهتر موضوعات کمک کند. همچنین لازم است قانون ۱۰٫۴۰ را رعایت کنید. طبق این قانون شما نباید در ۱۰ اسلاید خود بیش از ۴۰ مطلب را مطرح کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.