Take a fresh look at your lifestyle.

۱۰ راه برای کسب احترام کارکنان به عنوان یک مدیر جوان

امروزه شکل رهبری تیم ها به سرعت در حال تغییر است. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که در آمریکا روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر از مدیران مسن بازنشسته می شوند و این مسئله فرصت قرار گرفتن نیروهای جوان در پست های کلیدی را فراهم کرده که می تواند چالش هایی را برای مدیران و کارکنان به دنبال داشته باشد.

در این مقاله به نقل از دیجیاتو، ۱۰ راه برای کسب احترام کارکنان به عنوان یک مدیر یا رهبر جوان ارائه شده است.

۱- در نخستین فرصت ارزش خودتان را نشان دهید

براساس مقاله ای که در نشریه کسب و کار هاروارد منتشر شده، از نظر اکثر کارکنان یک مدیر جوان فاقد تجربه و دانش لازم برای دستیابی به موفقیت است.

مدیران جوان برای غلبه بر این ذهنیت باید هدفی را تعیین کرده و آن را با کارکنان در میان بگذارند. آنها با دستیابی به هدف تعیین شده به کارکنان ثابت می کنند که از شایستگی لازم برخوردار هستند.

۲- به نیازهای کارکنان اهمیت دهید

اگر کارکنان احساس کنند به نیازهای آنها توجه می شود احترام بیشتری از خود نشان خواهند داد. البته این مسئله بدین معنی نیست که تمام نیازهای شخصی کارکنان را برآورده کرده یا به سادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی آنها تسلیم شوید.

در عوض باید زمانی را به بحث درباره نیازهای شخصی آنها اختصاص داده و همیشه آماده شنیدن سخنان شان باشید.

۳- موفقیت کارکنان را موفقیت خودتان بدانید

تفاوت اصلی بین رهبر یک تیم با شخصی که برای خودش کار می کند در این است که موفقیت یک رهبر با موفقیت گروهش سنجیده می شود، بنابراین یک رهبر باید برای برجسته سازی دستاوردهای کارکنان کل تیم تلاش کند.

موفقیت تیم را در اولویت قرار دادن باعث کسب احترام بیشتر می شود. اگر کارکنان احساس کنند که رشد حرفه ای آنها برای شما اهمیت دارد به انتقادات و تشویق های شما بیشتر اهمیت می دهند.

۴- پذیرای نقدهای صادقانه باشید

نقد سازنده در پیشرفت شغلی و رفع کمبودها اهمیت زیادی دارد، علاوه بر این صحبت کردن با کارکنان درباره ارائه بازخورد، آنها را تشویق به ارائه پیشنهاد و انتقاد می کند. ناتوانی در نقد دیگران یا عدم تحمل نقدهای سازنده مانع بزرگی در راه پیشرفت خواهد بود.

۵- برخی از تصمیمات را بر عهده کارکنان بگذارید

اگر بخواهید در کوچک ترین جزییات کارها دخالت کنید، کارکنان به زودی از شما خسته خواهند شد، به ویژه اگر مدیر قبلی اختیارات گسترده ای به آنها داده باشد.

با تفویض برخی اختیارات به کارکنان، اعتماد خود را به آن نشان دهید. پس از انجام ارزیابی های اولیه توانایی های کارکنان مشخص می شود. اگر آنها توانایی انجام برخی کارها را ندارند برنامه ای آموزشی برای شان ترتیب دهید.

۶- جلسات منظم رو در رو برگزار کنید

برگزاری جلسات رودررو باعث می شود کارکنان احساس کنند در دسترس آنها قرار دارید. این جلسات امکان ارائه نقد و بازخورد و صحبت درباره نیازهای شخصی را که در بالا به آنها اشاره کردیم فراهم می کند. علاوه بر این برگزاری چنین جلساتی حس پاسخگویی و مسئولیت پذیری کارکنان در برابر شما را نیز افزایش می دهد.

۷- از دیگر مدیران راهنمایی بخواهید

به قول معروف همه چیز را همگان می دانند، بنابراین مشکلی ندارد اگر برخی مواقع راه حل یک مشکل را ندانید. سعی کنید با مدیران دیگر در ارتباط باشید تا در صورت بروز یک مشکل بتوانید با آنها تماس گرفته و راهنمایی بخواهید. ارتباط با مدیران دیگر می تواند دانش و تجربه را افزایش داده و مسیر رسیدن به موفقیت را برای تان هموار سازد.

۸- صبور باشید

در نظر داشته باشید که آشنایی با روش های مدیریت و کسب تجربه در این زمینه مدتی طول خواهد کشید. علاوه بر این کارکنان جدید برای هماهنگ شدن با یک مدیر جوان و جدید به زمان نیاز دارند، بنابراین صبور باشید.

۹- فروتن باشید

فروتنی به معنی آگاهی از نقاط قوت و ضعف و ارزیابی صحیح آنها است. براساس مطالعه ای که در نشریه واشنگتن پست صورت گرفته، مدیران فروتن، به موفقیت های بیشتری دست پیدا کرده و بازخوردهای مثبتی از کارکنان دریافت می کنند. برای فروتن بودن باید منافع کارکنان و سازمان را در اولویت قرار داده و از نقاط قوت به خوبی استفاده کنید.

۱۰- قاطع باشید

در صورتی که پس از انجام روش های بالا هنوز برخی کارکنان از دستورات شما سرپیچی کرده و به شما احترام نمی گذارند، باید با آنها قاطعانه برخورد کنید. یک کارمند نافرمان می تواند روی دیگران نیز تأثیر گذار باشد. در مورد چنین کارکنانی باید با قاطعیت تصمیم گرفته و از عواقب آن نهراسید.

نتیجه گیری

پست های مدیریتی همیشه چالش های خاص خود را به همراه دارند، به ویژه اگر مدیر سن و سال چندانی نداشته باشد. برای کسب احترام کارکنان سعی کنید منافع آنها را در اولویت قرار دهید، با آنها جلسات رودررو برگزار کرده و فرهنگ ارائه نقد و بازخورد سازنده را در سازمان ایجاد کنید. اگر باوجود استفاده از روش های ذکر شده برخی کارکنان از دستورات شما سرپیچی کردند با آنها قاطعانه برخورد کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.