Take a fresh look at your lifestyle.

ضرورت داشتن زندگی شخصی خوب برای موفقیت در کسب و کار

فرصت امروز: این روزها مدیران اجرایی در اطراف خود با چالش های بیشماری روبه رو هستند. این افراد باید با اتکا به انتخاب های آگاهانه میان زندگی شغلی و شخصی خود تعادل ایجاد کنند. یکی از بزرگ ترین دغدغه های شاغلان در محیط کار به همین امر بستگی داشته و به راحتی می تواند سلامت جسمی و ذهنی آنها را تحت الشعاع قرار دهد.

باید توجه داشت که انبوه مشکلات عدیده ای که در پی اعتیاد به کار ایجاد می شوند نه به نوع شغل فرد مورد نظر بستگی دارند و نه به جنسیت وی. در حقیقت این مشکل می تواند برای کلیه افرادی که در شرکت ها و سازمان های دولتی مشغول به فعالیت هستند یا حتی کسانی که به طور شخصی برای خود در هر حرفه ای کار می کنند، ایجاد شود.

همواره این جمله را شنیده اید که فلانی با کار خود ازدواج کرده است. اگرچه این حرف تا حدی اغراق آمیز به نظر می رسد، با این حال در برخی موارد افرادی را مشاهده می کنید که زمانی بیش از حد معمول را به کار خود اختصاص می دهند. این امر بدون شک مضر بوده و باعث ضربه خوردن به زندگی شخصی آنها خواهد شد. بدون شک جهت موفقیت لازم است تا تلاش زیادی را از خود نشان دهید، با این حال نباید زندگی خود را فدای کار خود کنید.

اگر از افراد علت سختکوشی شان را بپرسید، جواب غالب آنها این است که برای راحتی خانواده خود و تأمین هرچه بهتر معاش آنها تا به این اندازه سخت کار می کنند. با این حال این یک واقعیت است که مسئولیت شما در خانواده تنها محدود به این امر نیست. در اینجاست که اهمیت برنامه ریزی درست نمود پیدا می کند. شما با یک برنامه ریزی خوب می توانید تا تعادلی مناسب بین کار و زندگی خود ایجاد کنید به نحوی که به هیچ کدام لطمه ای وارد نشود.

بدون شک حتی اگر در کسب و کار خود به بالاترین حد از موفقیت نیز دست پیدا کنید اما نتوانید حضور کافی در خانه خود داشته باشید، با شکست مواجه خواهید شد و ارزش تمام کارهای تان زیر سوال خواهد رفت. در همین راستا لازم است زندگی شخصی خوبی داشته باشید. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می دهد که عدم ارتباط اجتماعی صمیمی و خانواده ای خوب، باعث خواهد شد تا در تصمیمات خود دچار اشتباهات بیشتری شده و به مدیری به مراتب پرخاشگر تبدیل شوید.

اعتیاد به کار

اعتیاد انواع مختلفی دارد و تنها به اعتیاد به مواد مخدر ختم نمی شود. اعتیاد حتی می تواند به کار باشد. افرادی که همه زندگی شان به کار کردن خلاصه می شود حتی اگر از کار خود لذت ببرند باز هم خودشان را از سایر لذت های زندگی محروم می کنند. اطرافیان و خانواده این افراد هم دچار فرسایش و نارضایتی می شوند و همین امر آرامش را از زندگی همه افراد خانواده سلب می کند.

خانواده هایی که نتوانند گاهی یک وعده غذا را دور یک سفره با هم بخورند، یک روز تعطیل از یک سرگرمی مشترک لذت ببرند یا ساعاتی را با هم صحبت کنند و شاد باشند و در یک کلام به جای اینکه با هم زندگی کنند فقط هم خانه باشند، چگونه می توانند از زندگی لذت ببرند و آرامش داشته باشند؟ بنابراین حتی اگر مجبور هستید برای تأمین مخارج زندگی زیاد کار کنید، حتماً لحظاتی را برای آرامش و شادی در کنار خانواده اختصاص دهید، حتی اگر این زمان به یک وعده غذا دور یک سفره همراه با گپ و گفتی شاد و صمیمانه ختم شود. اگر یک روز یا نصف روز تعطیلی دارید به جای اینکه جلوی تلویزیون کانال ها را عوض کنید همراه خانواده تان به نزدیک ترین پارک محله بروید و از همین ساعت های محدودتان لذت ببرید.

شارون مک داول لارسن، دبیر سابق کمیته المپیک آمریکا است که در زمینه مدیریت رهبری خلاق همواره به عنوان الگو نام برده می شود.

وی بیان می کند که زمانی برای بهبودی و خارج شدن از خستگی ناشی از تمرین ضروری است. درواقع او معتقد است که نباید افراد را به بهانه تمرین از خانواده خود دور کرد زیرا این امر در درازمدت روی انگیزه آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت و باعث خواهد شد نتوانند فشار تمرینات را تحمل کنند. با این حال او معتقد است که باید کیفیت زمانی را  که با خانواده خود سپری می کنید بالا برد.

برای مثال اگر زمان کمی را می توانید در کنار خانواده خود باشید بهتر است هر آنچه شما را از آنها دور می سازد نظیر تلویزیون و تلفن همراه را از خود دور کنید تا کیفیت رابطه تان بالاتر رود.

تام استرن، یک مدیر فیلمبرداری اهل ایالات متحده آمریکا است. وی تا اکنون مدیر فیلمبرداری فیلم های مشهوری همچون تک تیرانداز آمریکایی بوده است که نشان از موفقیت و شهرت بالای وی دارد. با این حال مشکلی که وی خصوصا در ابتدای راه شهرت با آن مواجه بود، سختی های کاری را شامل نمی شد بلکه عدم حضور کافی در کنار خانواده خود بود.

وی خیلی زود به این نکته پی برد که باید وقت بیشتری را صرف خانواده خود کند و تصمیم گرفت تا تجربه خود را به سایرین نیز که ممکن است به نوعی به کار خود معتاد شده باشند، منتقل سازد. شاید در گذشته اکثر کسانی که معتاد به کار بودند، خودشان این ویژگی را به نوعی لمس می کردند اما امروز معتادان زیادی را می بینید که ممکن است اصلاً به این مسئله توجه نکرده باشند که در دام اعتیاد به کار گرفتار شده اند. فکر نکنید که همه معتادان به کار، باید میلیاردر باشند و با ماشین های گران قیمت جابه جا شوند.

حتی فکر نکنید که معتادان به کار همگی حقوق های میلیونی می گیرند و در رده های بالای سازمان ها مشغول به کارند. اعتیاد به کار یک الگوی رفتاری است که در هر کسی و در هر موقعیتی ممکن است روی دهد. به همین خاطر نباید این تصور در شما شکل گیرد که چون مدیر شرکت نیستید، دیگر سخت کار کردن شما طبیعی و لازم است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که کار زیاد ممکن است حتی زمان استراحت شما را به خود اختصاص دهد.

بدون شک فردی که چند برابر سایرین کار می کند، ذهنش بیش از حد درگیر خواهد شد و ممکن است حتی در موقع خواب نیز آرامش لازم را نداشته باشد که در درازمدت، سلامتی وی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

تام استرن بیان می کند که هر فردی در زندگی خود یک همسر، پدر یا هردو آنها است و لازم است تا مسئولیت های لازمه را به خوبی انجام دهد، در غیر  این صورت با مشکلات زیادی در زندگی شخصی خود مواجه خواهد شد که حتی کار وی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و باعث خواهد شد نتوانید نه به کار خود و نه به خانواده خود برسید. بدون شک این امر یک فاجعه محسوب می شود و بهتر است از وقوع آن جلوگیری کنید.

توصیه های کاربردی

– داشتن روابط اجتماعی خوب لازمه موفقیت است. درواقع شما تنها نیستید و همین روابط می تواند بعدها به کار شما بیاید.

– سعی کنید برنامه کاری مشخصی داشته باشید تا به یک نظم و تعادل بین کار و زندگی شخصی خود دست پیدا کنید.

– مدیران نیز مانند هر کسی، به استراحت و بودن در کنار خانواده خود نیاز دارند. به همین خاطر نباید به خود بیش از اندازه سخت بگیرید.

– مسائل غیرکاری را در زندگی خود پیدا کنید که شما را درگیر و مشغول کنند؛ همچون یک سرگرمی، ورزش یا حتی فعالیت های داوطلبانه در گروه های خاص. این امر باعث خواهد شد به این بهانه مجبور باشید زودتر از محل کار خود خارج شوید و بیش  از اندازه غرق کار خود نشوید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.