Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی ظرفیت مدیاموشن گرافیک در صنعت تبلیغات / ارزان و پرسرعت تبلیغ کنید

داستان از این جا شروع شد که برای تحلیل ویدئوی «لم بده» با استودیوی بوم رنگ تماس گرفتم. رضا رفیعی، موشن گرافیست و مدیر استودیو بوم رنگ ضمن تشریح این ویدئو، به معرفی ظرفیت های مدیای موشن گرافیک در صنعت تبلیغات و بازار کشور نیز پرداخت.

استارتاپ «لم بده» را بشناسید

رضا رفیعی، موشن گرافیست و مدیر استودیو بوم رنگ در گفت و گو با  «فرصت امروز» در رابطه با اپلیکیشن«لم بده» می گوید: اپلیکیشن لم بده یک اپلیکیشن نظافت آنلاین است که خدمات خود را در قالب نظافت خانه،  شرکت،  راه پله و… ارائه می دهد. این اپلیکیشن که به نوعی استارتاپ نیز محسوب می شود برای یک تیم دانشجویی طراحی شده است. در واقع دانشجویان ترم آخر مهندسی نرم افزار دانشگاه تهران با بودجه شخصی خود از استودیو بوم رنگ موشن گرافیکی خواستند با هزینه کم و در زمان کوتاهی تهیه شود.

وی در رابطه با ساخت و اجرای این موشن گرافیک ادامه می دهد: ویدئوی لم بده که به لحاظ ساخت و اجرا، ویدئوی ساده ای محسوب می شود در کمترین زمان ممکن و با بودجه ای کم ایده پردازی، طراحی و ساخته شد. مخاطب این ویدئو می تواند یک خانم خانه دار،  شرکت ها،  زوج ها و دانشجویان یا هر کسی دیگری باشد اما بنا به محدودیت هایی که در ساخت ویدئو داشتیم تنها به معرفی چندی از مخاطبان پرداختیم.

این موشن گرافیست در رابطه با استقبال مردم از این استارتاپ و ویدئو می گوید: به شخصه اطلاعی از بازخوردهای این موشن و اپلیکیشن ندارم، استارتاپ «لم بده» در شروع کار خود به سر می برد و به نوعی وسعت عملکردی را از این گروه شاهد نبودیم، اما قطعاً این استارتاپ در آینده ای نزدیک تبلیغات و نوع خدمات خود را افزایش خواهد داد. ضمن اینکه پیشنهاد من به این تیم،  ساخت تیزرهای زیاد برای بیشتر و بهتر دیده شدن بود که به لحاظ محدودیت های مالی این تیم تا الان امکان آن وجود نداشته است.

مدیر استودیو بوم رنگ در رابطه با انتخاب این نوع رسانه می گوید: در حال حاضر یکی از المان های مهم تبلیغات بحث موشن گرافیک است. این نوع مدیا در کوتاه ترین زمان ممکن پیام خود را به مخاطب می رساند، ضمن اینکه باید توجه داشت استفاده از ویدئو و تیزرهای تلویزیونی برای تبلیغ، هزینه های بالایی را به این نوع استارتاپ ها تحمیل می کند.

ارائه چنین ویدئوهایی در زمانی کوتاه و با صرف هزینه های کم ضمن دارا بودن جذابیت های متعدد به دلیل برخورداری از رنگ،  صدا،  تصویر و حرکت، علاوه بر مشتریان، بینندگان و مخاطبان را نیز به خود جذب می کند و باعث می شود پیام در شکل کامل و بهتری به مخاطب انتقال داده شود. همین مزیت های موشن گرافیک سبب شده است اکثر استارتاپ های بزرگ ایرانی مثل اسنپ و تپسی از این نوع مدیا برای تبلیغ خود استفاده کنند.

موشن گرافیک چیست؟

وی در ادامه با ارائه تعریفی از موشن گرافیک می افزاید: موشن گرافیک در تعریف کلی آن، گرافیک متحرک است و این نوع گرافیک می تواند شامل صدا، متن، رنگ، حرکت یا همه اینها باشد. یک ویدئوی موشن در سریع ترین حالت ممکن می تواند پیام خود را به مخاطب انتقال دهد. این نوع مدیا در تمام دنیا، سال هاست که مورد استفاده قرار می گرفته اما در ایران از دهه ۹۰ به ویژه این سه سال اخیر رونق گرفته است. به واقع مردم هرچه را که درک آن برای آنها راحت تر باشد بهتر می پذیرند.

وی ادامه می دهد: برخلاف تیزرهای تلویزیونی که با صرف هزینه های بالا، عوامل زیاد، زمان طولانی و… به ثمر می نشیند یک ویدئوی موشن با ۳ الی ۴ نیروی کار و حدود ۲۵ روز زمان تولید می شود. خوشبختانه در سال گذشته وزارت کار، انجمن صنفی گرافیک متحرک شهر تهران را به رسمیت شناخت و موشن گرافیست توانست به عنوان شغل در وزارت کار و انجمن های کارگری تعریف شده و از تمامی حقوق بیمه ای برخوردار شود. این شغل ضمن اینکه بسیار جای کار دارد ظرفیت بالایی را هم برای اشتغال زایی می تواند ایجاد کند.

این فعال حوزه تبلیغات در پاسخ به این  سوال که آیا در معرفی همه کالاهای تولیدی،  تجاری و خدماتی می توان از موشن گرافیک استفاده کرد، می گوید: امری که به اشتباه در کشور همواره مرسوم بوده این طور است که از یک مدیا تا جایی استفاده می شود که به اصطلاح شیره آن کشیده می شود. به طور مثال در ایران برای کارهای مذهبی نیز از موشن گرافیک فلت استفاده می شود. درحالی که نمایش یک کار مذهبی سبک و سیاق متفاوتی را می طلبد و این طور نیست که بتوان از موشن گرافیک فلت برای این نوع ویدئو ها استفاده کرد. کار مذهبی کار سنگین تری است و مدل حرکت، دیزاین و کامپوزیت متفاوتی را ایجاب می کند. اما باید گفت که از موشن گرافیک می توان برای هر نوع تبلیغی استفاده کرد،  تنها باید از سبک های مختلف برای کارهای متفاوت بهره برد.

بازار ایران، بازار تشنه نوآوری

وی در رابطه با کشش بازار ایران برای استفاده از چنین رسانه هایی می گوید: بازار ایران بازار تشنه ای برای نیروهای متخصص و کارآمد است. متأسفانه امری که در سال های اخیر در صنعت تبلیغات ایران باب شده،  این است که همه می خواهند سریع نتیجه بگیرند؛ درحالی که برای به ثمر نشستن یک کار موشن باید چندین سال انتظار کشید و اگر چنین نباشد شاهد اتفاقات حال بازار ایران خواهیم بود؛ بازاری مملو از کارهای بی کیفیت که هیچ کدام استانداردهای لازم را ندارند.

به طور مثال؛ زمانی که ویدئویی با قیمت ۱۰۰ هزار یا ۵ میلیون تومان عرضه می شود، کارفرما ترجیح  می  دهد به دلیل هزینه، کار با قیمت پایین تر را سفارش دهد درحالی که کیفیت این دو قابل مقایسه نیست و این طور می شود که بازار ایران از کارهای بی کیفیت موشن گرافیکی اشباع می شود.

در آپارات حدود هزاران هزار ویدئوی موشن گرافیک وجود دارد درحالی که تنها چندین سایت محدود به ارائه ویدئوهای با کیفیت پرداخته اند. این بازار،  بازار مطلوبی است به شرطی که دست های بی کیفیت از بازار حذف شوند و کارهای خوب و باکیفیت به کار خود ادامه دهند.

رفیعی در پایان با اشاره به مزیت رقابتی این مدیا نسبت به مدیاهای دیگر می گوید: از دید مخاطب عام زیبا بودن این مدیا همواره جلب توجه کرده است. خوشبختانه در سال های اخیر افراد زیادی با این نوع رسانه آشنا شده اند و برای تبلیغات خود از موشن گرافیک بهره می برند.

ارتباط با نویسنده : Leilashirzad69@gmail.com

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.