Take a fresh look at your lifestyle.

توجه به مسائل کوچک در شرکت

اگر یک مشکل هرچند کوچک در شرکت رخ دهد و برای برطرف ساختن آن اقدامی صورت نگیرد، دیر یا زود این تصور در ذهن کارکنان شکل خواهد گرفت که شما در مقام رئیس شرکت، چندان نسبت به مسائل اطراف خود اهمیت قائل نمی شوید. این امر بدون شک یک خطر جدی در راستای موفقیت است.

بدون شک هر مشکلی باعث به وجود آمدن یکسری نارضایتی ها خواهد شد. همواره مشاهده کرده اید که برخی موارد کوچک چه تأثیر فوق العاده ای می توانند ایجاد کنند، برای مثال کیفیت سرویس بهداشتی برای یک شرکت شاید چندان مهم نباشد، اما نارضایتی  که روی مشتریان و کارکنان ایجاد می کند روی عملکرد و وجهه شرکت شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

به همین خاطر همواره توصیه می شود مشکلات کوچک را طی کوتاه ترین زمان ممکن برطرف ساخت تا از جمع شدن و تبدیل آن به یک بحران جدی جلوگیری کرد. این امر حتی از نظر صرفه  جویی در زمان و هزینه شرکت نیز بسیار مهم است. علت این امر به این خاطر است که در برطرف ساختن یک مشکل در همان ابتدا، زمان و هزینه به مراتب کمتری می خواهد که این خود نکته ای قابل توجه است.

ایده

در یک مقاله معروف تحت عنوان پنجره های شکسته، این نکته مطرح شد که چگونه عدم توجه به مسئله های کوچک می تواند منجر به سقوط شرکت شود. در واقع در این مقاله که توسط جیمز ویلسون و جورج کیلینگ تألیف شد، در قالب یک مثال سعی کردند به این موضوع بپردازند. در این مثال شرکت را به یک خانه و مشکل کوچک را به پنجره شکسته آن تشبیه کردند.

بدون شک شکستگی کوچک در یکی از پنجره های خانه مشکلی نیست که به عنوان دغدغه مطرح باشد. با این حال عدم رسیدگی مناسب به آن در نهایت باعث خواهد شد این مشکل بسیار کوچک، گسترش پیدا کرده و کل پنجره آن قسمت را نابود سازد که بدون شک برای درست کردن آن نیاز به هزینه به مراتب بیشتری است، البته این تنها مشکلی نیست که به وجود خواهد آورد و توجه به این امر که به علت شکستگی، سرما و گرما از داخل خانه به خارج و بالعکس رخ خواهد داد، هزینه های گرمایش و سرمایش نیز با افزایش هرچند کوچکی مواجه خواهند شد.

 در پایان این مقاله نیز این نکته مطرح شد که مشکل در هر صورت مشکل است و باید برای آن در همان لحظه وقوع فکر مناسبی شود. با این حال این امر بدین معنا نیست که در شرایطی که امکانات یا وقت کافی برای رسیدگی به آن را ندارید یا حتی مشغله زیاد مانع است و نمی توانید آن را اولویت قرار دهید، مجبور به انجام این کار باشید، بلکه منظور این است که نباید بی تفاوت از کنار آن  بگذرید و حتی اگرهم قرار است بعدا اقدامی انجام دهید، همواره متوجه آن باشید و پیامد هایی را که ممکن است برای شرکت به همراه داشته باشد بسنجید. این امر شما را در نگاه سایرین فردی مسئول و متعهد نشان خواهد داد که خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– موارد خرد و کوچک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در برخی موارد رعایت همین نکات ریز باعث ایجاد تمایز بین شرکت ها خواهد شد. مثال بارز این امر رستوران ها هستند. بدون شک رستوران های زیادی هستند که برای مثال همبرگر درست می کنند و شکل ظاهری تمامی آنها یکسان است. با این حال عاملی که باعث می شود برخی نسبت به سایرین در امر جذب مشتری موفق تر باشند، رعایت نکات کوچک در این رابطه است که می تواند به کیفیت سس استفاده شده، نحوه طبخ و. . . باز گردد.

– بی تفاوت بودن نسبت به موارد خرد و اجازه دادن به اینکه در هر زمان رخ بدهند و تصور اینکه این گونه موارد نمی توانند تأثیر چندانی بر پیکر شرکت بگذارند، کاملاً نادرست است. مدیر شرکت در مقام ریاستی که دارد باید نسبت به تمامی جزییات شرکت کاملاً آگاه باشد و برای هر مشکلی سریعا اقدامات لازم را صورت دهد. در غیر این صورت خیلی زود قابلیت ها و میزان توانایی های وی زیر سوال خواهد رفت و از میزان اعتماد  سایرین به شدت کاسته خواهد شد. از دست رفتن اعتبار مدیر بدون شک امری است که بازسازی آن بسیار مشکل خواهد بود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.