هوندا در جست و جوی خوشبختی
اگر قرار باشد در مورد شرکتهای مطرح تولیدکننده اتومبیل و موتورسیکلت صحبت کنیم، بدون شک نام بسیاری از برندهای ژاپنی به میان خواهد آمد. شاید جالب باشد در مورد جریان توسعه سریع ژاپن در نیمه دوم قرن بیستم صحبت کنیم. با این حال در مقاله حاضر قصد طرح مباحث تاریخی را نداریم. آنچه ایده کنونی را به سوی ژاپن برده است، عملکرد فراتر از انتظار برند هوندا است. پیش از این در مورد این شرکت بزرگ صحبت کردهایم، اما داستان موفقیت «قدرت رویاها» از آنچه مطرح شده پیچیدهتر است. هوندا در سال ۱۹۴۶ توسط سوییشیرو هوندا بنیانگذاری شده است.
شاید پیش از این در داستان زندگی حرفهای تنی چند از کارآفرینان در مورد سیر اتفاقی امور و آنچه حوادث غیرقابل پیشبینی نامیده میشود، شنیده باشید. بر این اساس کارآفرین موردنظر به صورت اتفاقی در مسیر کسبوکار خاصی قرار میگیرد.
در مورد آقای هوندا ماجرا کاملاً متفاوت است. به عبارت بهتر، علاقه به کار با اتومبیل و موتورهای مختلف آنها در همان سنین نوجوانی در سوییشیرو تبلور یافت. نخستین فعالیت رسمی این جوان جویای موفقیت ژاپنی در گاراژ دوستانش رقم خورد. در این گاراژها بود که کارآفرین بلندپرواز داستان ما نخستین تجزیهوتحلیلهای عملی از موتورهای مختلف را به عمل آورد. در همین سنین وی رویای شروع کسبوکار تولید اتومبیل را در سر پروراند. مدت زمان زیادی لازم نبود تا هوندا بتواند در یک شرکت شغلی دستوپا کند.
نخستین قرارداد رسمی وی تهیه رینگ پیستونهای یک شرکت معروف ژاپنی بود. نام این شرکت شاید خیلیها را متعجب کند؛ تویوتا. این یکی از طنزهای دنیای کسبوکار است. هوندا در نخستین تجربه حرفهای خود برای برندی مشغول به کار شد که در حال حاضر رقیبش در بسیاری از بازارها است. همکاری هوندا با تویوتا مدت زیادی دوام نیاورد. در واقع اندکی پس از انعقاد قرارداد به دلیل آنچه عدم کیفیت مطلوب رینگ پیستونهای ارائه شده سوییشیرو نام گرفت، همکاری صاحب برند هوندا با تویوتا قطع شد. بر همین اساس هوندا به سراغ بسیاری از کارخانههای تولید اتومبیل ژاپن رفت تا راهکارهای بهبود کیفیت رینگ پیستون را کشف کند.
افراد پیگیر معمولا راهکارهای موردنظرشان را به هر سختی که شده پیدا میکنند. سوییشیرو نیز با گشتوگذار در شرکتهای مختلف بالاخره راهحل تولید رینگ پیستونهای با کیفیت بدون نیاز به کارگران ماهر را یافت. رینگهای تولیدی هوندا خیلی زود توجه تویوتا را دوباره به خود جلب کرد. بر همین اساس قراردادی مجدد در سال ۱۹۴۱ بین آنها به امضا رسید. پس از این نوبت به توسعه کسبوکار رسید. در همین راستا مدیر جوان ما اقدام به تأسیس شرکتی به نام توکای سیکی کرد تا محصولات متنوعتری را تولید کند. در این مقطع باز هم نقش تویوتا در ماجرای برند هوندا پر رنگ است. خرید ۴۰ درصد سهام شرکت تازه تأسیس سوییشیرو، تویوتا را تبدیل به شریک تجاری این ژاپنی خلاق کرد.
تغییر شرایط کسبوکار براساس نظر بسیاری از کارشناسان تا حدی غیرقابل پیشبینی است. سوییشیرو نیز پس از تأسیس شرکت توکای سیکی با شرایط دشواری مواجه شد که وی را مجبور به فروش باقی سهام برندش به تویوتا کرد. با این حال این سامورایی دست از ماجراجویی در عرصه کسبوکار نکشید. سال ۱۹۴۶ تاریخ تولید برند هونداست. این برند در ابتدا یک مرکز تحقیقاتی به منظور تولید دوچرخههای موتوردار بود. در ابتدا برند وی تنها ۱۴ کارگر و فضایی به اندازه ۱۷۰ فوت داشت.
در سال ۱۹۴۹ این برند تخستین مدل از موتورسیکلتهای طرح D را تولید کرد. این نخستین موتورهای تولیدی هوندا بود. تا سال ۱۹۶۴ هوندا تبدیل به بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان شد. یک سال قبل هوندا نخستین اتومبیل خود به نام T360 مینی را نیز تولید کرده بود. با این حساب در سال ۱۹۶۴ ما دیگر با یک شرکت تخصصی در زمینه موتور و اتومبیل مواجه هستیم. سال ۱۹۸۶ جهان شاهد معرفی نخستین ماشین لوکس هوندا به نام آکورا بود. در نهایت نیز سال ۱۹۹۱ نخستین نمونه از موتورهای V6 در تولیدات هوندا به کار گرفته شد.
نکته مهم در مورد برند هوندا، عدم اکتفای آن به تولید چند محصول مشخص است. به منظور فهم بهتر این موضوع شاید بهتر باشد نگاهی به محصولات این شرکت بیندازیم. از موتورهای بنزینی و برقی گرفته تا اسکوتر و دوچرخه. اینها تنها بخشی از تنوع محصولات این سامورایی اصیل است. شاید به منظور موفقیت در کسبوکارهای مختلف لازم باشد مانند هوندا طیف تولیداتمان را افزایش دهیم.
پرسشهایی برای پیشرفت
– سوییشیرو هوندا بدون شک یکی از شجاعترین کارآفرینانی است که در طول تاریخ با آن مواجه شدهایم. بر همین اساس و با توجه به مطالب ارائه شده در بخش قبلی پرسش اصلی در این ایده به شرح زیر است: برنامهتان برای توسعه طیف محصولاتتان چیست؟
نظرات بسته شده است.