Take a fresh look at your lifestyle.

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟ (بخش اول)

ایرانیان از “مسئولیت اجتماعی سازمان” چه می دانند؟ (بخش اول)

در جهان کسب و کار امروز، شاید اصطلاحی که بیش از هر اصطلاح دیگر همراه اخلاق کسب‌وکار تکرار شده مسئولیت اجتماعی سازمان باشد، بطوریکه بسیاری بر این تصورند رعایت مسئولیت اجتماعی توسط سازمان به معنای اخلاقی بودن سازمان و رعایت نکردن آن معادل با بی‌اخلاقی است.

بسیاری از شرکت ها به منظور شناخت رویکرد جامعه به پدیده های نوظهور نظرسنجی یا به زبان فنی تحقیقات بازار انجام می دهند و در این میان مسئولیت اجتماعی سازمان که اخیراً توجه برندهای برجسته فعال در بازار ایران را به خود جلب کرده است یکی از سوژه های مدنظر تحقیقات بازار بوده است.

شرکت سامسونگ در بهمن ماه سال 1393 با همکاری شرکت تحقیقات بازار داده تدبیر رهنما نظرسنجی جهت بررسی میزان آگاهی و رویکرد ایرانیان به مسئولیت اجتماعی سازمان نظرسنجی به عمل آورد. این نظرسنجی با حجم نمونه 1377 نفر (51 درصد مرد و 49 درصد زن) در هشت شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کاشان برگزار گردید و تنها تصمیم گیرندگان اصلی خرید محصولات الکترونیکی نظیر تلویزیون، یخچال، تلفن همراه و… مجاز به شرکت در آن بودند. بنابراین شرکت کنندگان این نظرسنجی افرادی بودند که برندهای الکترونیک در جلب نظر آن ها از طریق فعالیت های بازاریابی و اجتماعی تلاش دارند. از آنجا که نتایج بدست آمده از این تحقیق در نگاه ما جالب بود بر آن شدیم که نتایج آن را به اختصار نیز با شما به اشتراک بگذاریم.

میزان آگاهی از فعالیت های مرتبط با مسئولیت های اجتماعی در میان ایرانیان بسیار پایین است بطوریکه تنها 20% از افراد قادر به یادآوری نام برندهای فعال در این زمینه بوده اند. این رقم در تهران 32% بود اما در شهرهای دیگر به صورت معناداری پایین تر بود. همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود سه برند اول مطرح شده همگی فعالیت خارجی بوده و در عرصه تولید محصولات الکترونیک فعال هستند و به این ترتیب سامسونگ با 10% میزان آگاهی در رده اول جای گرفته است. از میان شرکت های ایرانی، شاید جای شگفتی نباشد که قلمچی رتبه اول را در عرصه فعالیت های اجتماعی سازمان به خود اختصاص داده باشد. اما همانطور که مشاهده می شود، میزان آگاهی از فعالیت برندها در رابطه با مسئولیت اجتماعی سازمان بسیار پایین می باشد و به همین روی اقدامات گسترده ای برای جاانداختن این مفهوم تقریباً ناشناخته در جامعه ایران نیاز است.

درصد آگاهی از شرکت های فعال در عرصه مسئولیت اجتماعی سازمان

چشم انداز مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و شرکت ها

جالب آنکه همان تعداد نیز تعریف صحیحی از مسئولیت های اجتماعی سازمان نداشتند بطوریکه 36% از آنان بارزه های محصولی، حمایت های مالی و کارهای خیریه را با مسئولیت های اجتماعی به اشتباه گرفته بودند. بنابراین با توجه به یادآوری زیر 20% ایرانیان از برندهای فعال، می توان گفت میزان آگاهی از مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان ها بسیار پایین است. به همین روی، پرسشگران طبق دستور العمل های ارائه شده دقایقی را صرف تعریف و معرفی مسئولیت ها اجتماعی نمودند.

چشم انداز مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و شرکت ها

مطلبی که نظر ما را بیش از همه به خود جلب کرد مشاهده تغییر رویکرد ایرانیان به تبلیغ اینگونه فعالیت ها بود. شاید در گذشته تبلیغ چنین فعالیت هایی برای برندها کار معقولی نبود چراکه امکان خطور برداشت های منفی نظیر خودنمایی، تزویر یا اغراق به اذهان افراد بود، اما اکنون احتمال بروز چنین برداشت هایی بسیار کم شده است بطوریکه 68% از شرکت کنندگان خواهان تبلیغ اینگونه فعالیت ها از سوی برندها بودند و تنها 26% آنان اعتقاد داشتند که برندها چنین اقداماتی را برای خود نمایی یا فریب اذهان عمومی انجام می دهند. همچنین 77% از آنان خواهان افزایش فعالیت های برند ها در زمینه مسئولیت های اجتماعی شدند و جالب اینکه فعالیت های مسئولیت اجتماعی برند ها نیز در نظر 73% افراد قابل باور بود.
با وجود ابراز علاقه بالا نسبت به فعالیت های مرتبط با مسئولیت ها اجتماعی سازمان، افراد تمایل کمتری به پیگیری اخبار یا حتی شرکت در اینگونه فعالیت های برندها داشتند بطوریکه تنها نیمی از آن ها تمایل به پیگیری اخبار این دست از اقدامات داشتند و حدود 55% به شرکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی برندها ابزار علاقه کردند. به هر روی، حدود 70% شرکت کننده در این نظرسنجی اعتقاد داشتند که برندهایی که از این دست اقدامات انجام دهند تصویری بهتری از آن ها در ذهن خود خواهند داشت.

در پایان این بخش، 87% پاسخگویان به فعالیت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی علاقه نشان دادند، 13% دیگر علاقه چندانی به این فعالیت ها نشان نداند که برای نیمی از آنان دلیل اصلی برای چنین نگرشی عدم اعتماد به برندها بود. نا گفته نماند که نکته حائز اهمیت در این تحقیق، یکدست بودن نتایج میان زنان، مردان و گروه های سنی مختلف بود.

مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.