Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به شیوه تبلیغاتی ابرآگهی / تبلیغات آسمانی

خلاقیت یعنی داشتن ایده ناب همراه با ابتکارعمل. تکنیک های خلاقانه در تبلیغات ابزاری هستند که برای جلب توجه، ایجاد درگیری ذهنی و تغییر دیدگاه ها و نگرش مردم به کار می روند تا در نهایت بتوانند پیام برند را به مخاطب انتقال دهند.

 ابرآگهی روشی نوین از تبلیغات است که توسط کانون تبلیغات ان. اچ. پی. مدیا چند وقتی است در ایران اجرایی شده و فرم هایی هستند متشکل از حباب های بسیار کوچک که به طرز شگفت انگیزی شکلی را تشکیل می دهند و در آسمان شناور می شوند.

«فرصت امروز» برای بررسی این شیوه تبلیغاتی با حامد پازکی، مدرس و مشاور تبلیغات گفت وگویی داشته است و در ادامه پریسا جورابی، عضو هیات مدیره کانون تبلیغات ان. اچ. پی. مدیا و مدیر خلاقیت درباره این نوع تبلیغات توضیح می دهد.

حس حباب بازی در دوران کودکی

حامد پازکی، مدرس و مشاور تبلیغات درباره این شیوه از آگهی و ویژگی های آن گفت: از نظر ویژگی این نوع تبلیغ که ابرآگهی نام دارد،  می توان گفت که ابزار و وسیله ای جدید در تبلیغات است که علاوه بر اینکه ضرری برای محیط زیست ندارد، بر مخاطب خود تاثیرگذار است و ذوق و هیجان حباب بازی در دوران کودکی را به آنها منتقل می کند.

در فضای شلوغ امروزی که از همه طرف با تبلیغات مختلف تلویزیونی، رادیویی،  محیطی و… مواجه هستیم این ابزار تبلیغاتی می تواند به روشی متفاوت کار تبلیغات را انجام دهد و بیننده تبلیغات را از راه جدید تری برای معرفی برند ها جذب کند. به طور مثال در یک فضای نمایشگاهی افراد در حال حرکت هستند و لوگوی برندها و پیام ها را در قالب ابری می بینند که در آسمان معلق و در حال حرکت است. تبلیغات در آسمان تجربه ای متفاوت را برای مخاطب ایجاد می کند.

فضای تبلیغاتی جدید

او با توجه به اینکه این روش شیوه ای جدید در تبلیغات ایران است درباره جایگاه این روش تبلیغاتی گفت: وقتی به استفاده از این روش تبلیغاتی در برند های بزرگ دنیا نگاه می کنیم به نظر می رسد بیشتر در فضاهای نمایشگاهی، رویدادها یا مکان هایی که خود برند هم حضور دارد از این روش استفاده می کنند واین ابرها در کنار غرفه یا فروشگاه های برندها دیده می شوند.

پس از نظر مکان اجرایی این نوع تبلیغ، در فضای نمایشگاهی و رویدادها در کنار حضور برند می توان از آن استفاده کرد و نمی توان به طور مستقل یا حتی اینکه به عنوان جایگزین انواع دیگر تبلیغات برای معرفی برند و محصولات آن باشد از آن استفاده کرد.

ابرآگهی در کنار ابزارهای تبلیغاتی که امروزه وجود دارد می تواند کمک کند که در فضای اشباع شده از تبلیغات مختلف و عادی که هر روزه آنها را می بینیم خارج شویم و با فضای تبلیغاتی جدیدی توجه مخاطب را جلب کنیم و در آسمان -جایی که ما عادت به تبلیغ در آن نداریم -حسی متفاوت را در آنها به وجود آوریم.

ابزار خلاقانه و نامتعارف در تبلیغات

پازکی در مورد ظرفیت های این شیوه تبلیغاتی برای جلب مخاطب گفت: در مورد تاثیر آن در ذهن مخاطب چون تنها یک لحظه ذوق و هیجان و ارتباط مثبت را بین برند و مخاطب ایجاد می کند به نظر برای تداوم آن به ابزار های دیگری نیاز است و برای اینکه در ذهن مخاطب بماند باید از عکس العمل های مردم  هنگام نگاه کردن به این ابرها محتوایی تولید و در جا های دیگر از آنها استفاده کرد. در دنیا شیوه های تبلیغاتی مختلفی استفاده می شود به طور مثال استفاده متفاوت از بیلبوردها یا تبلیغات در ایستگاه های مترو و اتوبوس که برای بهره برداری از این شیوه ها ویدئوهایی از آنها می سازند که عکس العمل های مردم را نشان می دهند.

با توجه به اینکه جوامع باهم تفاوت هایی دارند و ابزارها تاثیرات متفاوتی روی افراد جامعه می گذارند، ابزارها هر کدام می توانند قسمتی از پیام را به مخاطب برسانند. ابرآگهی در کنار رسانه هایی مثل تلویزیون و رادیو، ابزار خلاقانه و نامتعارفی در تبلیغات است که برای به دست آوردن بازار کمک می کند. 

او درباره اجرای این تبلیغات در فضای نمایشگاه ها گفت: وقتی مردم وارد یک فضای نمایشگاهی می شوند و با انواع تابلو های تبلیغاتی، پوسترهای گوناگون و و کلی کاغذ تبلیغاتی یا حتی بالون های تبلیغاتی مواجه می شوند. این شیوه تبلیغاتی یک اتفاق جدید است که افراد به جای اینکه تبلیغات ثابتی را ببینند یک سری تبلیغات را در آسمان در حال حرکت می ببیند.

حال برای اینکه بدانیم این ابزار ارتباطی چه حسی برای مخاطب ایجاد می کند، اینکه مخاطب قبلا چه حسی نسبت به برند داشته و چه حسی را بعدا در مخاطب ایجاد می کند، باید در فضایی پیوسته و در فضاهای ارتباطی دیگر مخاطب را هدایت کرد و برنامه هایی وجود داشته باشد که این حس در مخاطب باقی بماند.

اشکال و لوگوها در قالب یک توده ابر

پریسا جورابی، عضو هیات مدیره کانون تبلیغات ان. اچ. پی. مدیا و مدیر خلاقیت درباره این شیوه تبلیغ گفت: این تکنولوژی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی جدید برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ در کشور آمریکا معرفی شد و در این مدت به دلیل جذابیت و محبوبیت بالایش به ۲۲ کشور دنیا هم راه پیدا کرده که ایران بیست و دومین کشوری است که به این تکنولوژی تبلیغاتی مجهز می شود.  

روش کار به این صورت است که اشکال و لوگوهای مورد نظر، می توانند در قالب یک توده ابر تولید و در هوا شناور شوند. زمان تولید هر ابرآگهی بین ۲۰ تا ۵۰ ثانیه است و عمر هر کدام از آنها با توجه به تنظیمات دستگاه بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است. فضای بسته و فضای باز هر دو برای اجرای ابرآگهی مناسب هستند.  بد نیست بدانید مواد مورد استفاده برای تولید ابرآگهی، کاملا بی ضرر برای انسان و سازگار با محیط زیست هستند. 

او درباره ایده کار و شروع فعالیت در این زمینه گفت: من و همسرم چند سالی می شود که در حوزه های مختلف تبلیغات مشغول به کار هستیم و همیشه برای ما این سوال مطرح بود که چگونه می شود در حوزه رسانه (با توجه به محدودیت های موجود در ایران) چاشنی نوآوری و خلاقیت را اضافه کرد. این شد که سراغ دنیای محبوب مجازی، یعنی اینترنت رفتیم و تقریبا یک سال تمام جست وجو کردیم. رسانه و ابزارهای خلاق جالبی پیدا کردیم که تعدادشان هم کم نبود. 

با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ایران در نهایت تصمیم گرفتیم با ابرآگهی شروع کنیم. گفتن این مسئله خالی از لطف نیست که تا پایان سال ۹۶ چند فناوری خلاق دیگر هم توسط شرکت ان. اچ. پی. مدیا (نسل هنر پویا) به دوستان خوب تبلیغاتچی و افراد پیشرو معرفی خواهد شد.

پیشرو بودن در بازار

جورابی درباره مزیت های این شیوه در مقایسه با انواع دیگر تبلیغات گفت: نخستین و مهم ترین ویژگی این ابزار «نو بودن» آن در جامعه ایران است که باعث می شود هر کسی را به خودش جذب کند. بیشتر صاحبان برند به نوعی درگیر این فکر هستند که چگونه در بازار اشباع شده از تبلیغات امروز، خود را متمایز معرفی کنند. این ابزار به آنهایی که پیشرو بودن در بازار را هدف خود قرار داده اند کمک می کند تا به راحتی دیده شوند و از رقبای خود پیشی بگیرند.

فراموش نکنیم که ابرآگهی ها فارغ از اینکه چه شکلی به خود بگیرند برای مردم دوست داشتنی هستند. مردم دوست دارند بایستند و به آنها نگاه کنند، لمس شان کنند و در بیشتر مواقع عکس و فیلم ثبت کنند. و خوب همه می دانیم مقصد نهایی عکس ها و فیلم های آنها کجاست؟ درست است! شبکه های اجتماعی، یعنی تبلیغات وایرال، آن هم بدون هزینه و به دست خود مردم.  فراموش نکنیم که درگیر شدن مردم با تبلیغات اگر با ایجاد یک حس خوب همراه باشد، خاطره ای شیرین را رقم می زند که بنیاد وفاداری در مشتری را ایجاد خواهد کرد.

و حالا یک سوال؛ به نظر شما وجود یک شئ متحرک در آسمان بیشتر دیده می شود یا در زمین؟ نظرتان درمورد اینکه علاوه بر زمین، آسمان را هم به عنوان بستری نامحدود در اختیار داشته باشید تا پیام خودتان را منتقل کنید، چیست؟ ابرآگهی یعنی تبلیغات آسمانی. آن هم نه فقط در یک محل خاص و ثابت، بلکه هر جایی که مخاطب مدنظر ما حضور دارد.

او درباره مناسب بودن این شیوه تبلیغاتی برای تمامی کسب وکارها یا مناسب بودن آن فقط برای تبلیغ برند های بزرگ گفت:  گستردگی یا محدودیت یک کسب و کار نمی تواند معیار خوبی برای تشخیص باشد. آنچه مهم است هدف و چشم انداز برند، نوع نگرش و آینده نگری مدیران و در نهایت مفهومی است که نیاز است به نمایش در بیاید. به شکل کلی آن دسته از کسب و کارهایی که در جاده تغییرات با سرعت معقولی در حال حرکت هستند می توانند به بهترین شکل از ابرآگهی بهره جسته و به هدف برسند.

ارتباط با نویسنده: elh.asgari@gmail.com

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.