Take a fresh look at your lifestyle.

چرا کارآفرینی از کار سخت روزانه بهتر است / دو راهی زندگی اداری و کارآفرینی

0

آیا از کار کردن از ساعت ۹ تا ۵ بعدازظهر خسته شده اید و می خواهید تغییری ایجاد کنید؟ آیا تا به حال به کارآفرینی اندیشیده اید؟ اگر تا به حال به کارآفرینی به طور جدی نیندیشیده اید، دلایلی وجود دارد که این کار را انجام دهید. بسیاری از مردم در نقطه ای از زندگی شان به کارآفرینی فکر می کنند.

بعضی از مردم قبل از تمام شدن دانشگاه شان می دانند که قرار است صاحب یک کسب و کار شوند، در حالی که برخی دیگر روحیه کارآفرینی را زمانی در خودشان کشف می کنند که از کارشان رضایت ندارند و می خواهند از کار سخت روزانه فرار کنند.

اگر فکر می کنید کار اداری مناسب شما نیست، ممکن است بخواهید درباره گزینه های دیگر مثل راه اندازی کسب وکار خودتان که همیشه یک جایگزین مناسب است، بیندیشید. بنابراین اگر از کار روتین خسته شده اید و تمایل دارید تجربه متفاوتی داشته باشید، روی علاقه تان به انجام یک پروژه کار کنید یا اگر می خواهید درآمد بیشتری کسب کنید، شاید زمان آن رسیده که کسب وکار خودتان را راه بیندازید و کارآفرین شوید.

کارآفرینی چیست؟

از نظر بسیاری از مردم، کارآفرینی رویایی دست نیافتنی است، اما نباید این گونه باشد. کارآفرینی داشتن چشم انداز و به همان میزان نیز شجاعت است تا دنبال آنچه می خواهید بروید. براساس گفته دانشگاه پینچوت، کارآفرینی در معنای علمی یعنی «اراده ریسک کردن، گسترش دادن، سازماندهی و مدیریت یک کسب وکار در یک بازار جهانی رقابتی که به طور مداوم در حال تغییر است.»

بنابراین کسانی که این مسیر رقابتی را انتخاب می کنند اغلب به عنوان رویاپردازها، پیشگامان، مخترعان، مدیران و هدایت کننده ها شناخته می شوند، زیرا این افراد در رأس حرکت های تکنولوژیکی و اجتماعی در زمینه های فعالیت شان قرار دارند. زندگی یک کارآفرین به دلایل مختلف جذاب و مطلوب به نظر می رسد.

در حقیقت، می توان در یک اینفوگرافی بیش از ۸۰ دلیل برای ترک کار و راه اندازی کسب وکاری که به خودتان تعلق دارد، آورد. در اینجا دلایلی را مطرح خواهیم کرد که چرا کارآفرینی بهتر از کار روزانه و روتین هشت ساعته است و در نهایت چرا باید درباره کاری که انجام می دهید تجدیدنظر کنید.

استقلال بیشتر در کار

استقلال واژه پسندیده ای است که همه می خواهند به نوعی آن را در کار داشته باشند. کسانی که می خواهند کارآفرینی کنند به حس استقلال نیاز دارند. بسیاری از مردم نمی توانند به روش سنتی و با رابطه رئیس- کارمند کار کنند و به استقلال کارآفرینی نیاز دارند تا از سردرگمی در زندگی حرفه ای شان فاصله بگیرند.

کسانی که نسبت به استعدادشان برای راه اندازی کسب وکاری متعلق به خودشان ارزش قائل هستند، جایگاه مناسبی در گروه کارآفرینان خواهند داشت، زیرا ارائه این استعداد و قدم هایی که خود فرد در این زمینه برمی دارد، بخش مهمی از موفق شدن یک کسب وکار است. مردم وارد کسب وکاری می شوند تا خدماتی را ارائه دهند که اگر مایل باشند به دیگران کمک کنند.

تفاوت بین کارآفرینان در این است که آنها کسب وکارهایی را آغاز می کنند تا خدمت جدید و منحصر به فردی را به مردم ارائه کنند که این خدمات دهی می تواند تولید یک محصول یا ارائه یک سرویس باشد تا به ساده تر شدن زندگی دیگران کمک کند. از همین رو آنها به استقلال نیاز دارند تا با فراغ بال خلاقیت شان را به کار گیرند تا تغییرات مدنظرشان را به وجود بیاورند و تغییر و تحولی ایجاد کنند.

کنترل خلاق بر کسب وکار

اکثر کسانی که تصمیم می گیرند با زندگی اداری خداحافظی کنند، به دنبال کنترل گسترده تری روی زندگی و مسیر کارشان هستند. از آنجایی که آنها نمی توانند کنترل و امنیت شغلی شان را در سایر مشاغل تضمین کنند، به دنبال راهی هستند تا از چنین مسائلی در امان بمانند. البته کارآفرینی کار ساده ای نیست یا به خودی خود امنیت شغلی را تضمین نمی کند، اما قطعا در طولانی مدت مزایایش بیش از کار اداری روتین است.

شاید بهترین مزیت درباره کارآفرینی این باشد که هیچ کس آینده تان را به شما دیکته نمی کند، مجبور نیستید هیچ گزارشی به کسی بدهید و شما تنها کسی هستید که در قبال کار مسئولیت دارد. به عنوان مثال، هیچ درخواستی وجود نخواهد داشت که کاری حتما باید انجام شود یا به شما بگوید که اخراجید.

کاملا برعکس، به عنوان یک کارآفرین شما کسی هستید که تمام تصمیم ها را اتخاذ می کند. باید به خاطر داشته باشید در نهایت تمام این مسائل به معنای مسئولیت شما در قبال موفقیت یا شکست کسب وکارتان نیز است.

لذت از آزادی بیشتر

به عنوان یک کارآفرین، انعطاف پذیری زیادی در به انجام رساندن کارتان خواهید داشت. تعیین ساعت کار یکی از این انعطاف پذیری ها است. به عنوان مثال، اگر از آن دسته افرادی باشید که تا دیروقت بیدار می مانند و صبح زود بیدار شدن برای شان سخت است، می توانید از ساعت ۱۲ به محل کارتان بروید و ساعت ۶ آنجا را ترک کنید.

در نهایت همه زمان تان در اختیار خودتان است و می توانید به سفر بروید، تعطیلات بلندمدت داشته باشید و هیچ کس به شما گوشزد نکند که باید هرچه زودتر به محل کارتان بازگردید. به عنوان یک کارآفرین آزادی غیرقابل وصفی خواهید داشت. نه تنها آزادید تا تصمیماتی که می خواهید اتخاذ کنید و کارهایی که می خواهید انجام دهید، بلکه آزادی عمل دارید تا هر وقت که می خواهید کار کرده و آنچه که تمایل دارید به وجود بیاورید.

همین مزیت ها را با کار اداری که زمان مشخص و درآمد معینی دارد و انعطاف پذیری در آن کمتر به چشم می خورد، مقایسه کنید تا به این نتیجه برسیدکه فاکتور آزادی یکی از مهم ترین تصاویر خوداشتغالی است.

اگر از هر کارآفرینی درباره مزایای آن بپرسید، صحبت شان را با آزادی که کارآفرینی در اختیارشان قرار داده، شروع خواهند کرد. این نوع از انعطاف پذیری چیزی است که نمی توانید در کار اداری سنتی به آن دست یابید. با وجود اینکه ممکن است نوعی از آن در جاهایی به چشم بخورد، اما نمی توانید آن را با آزادی راه اندازی و هدایت یک کسب وکار مقایسه کنید.

تعادل بیشتر بین کار و زندگی

نخستین نکته  ای که در شروع یک کسب وکار به ذهن متبادر می شود، تعادل میان زندگی و کار است. گذشته از استعدادی که در درآمدزایی دارید، بیشتر مردمی که کارشان را ترک می کنند تا کارآفرینی کنند، قصد دارند زمان بیشتری را به خودشان و کسانی که دوست شان دارند، اختصاص دهند. ممکن است بسیاری از صاحبان کسب وکارها اعتقادی به این مسئله نداشته باشند، زیرا معتقدند وقتی مسئولیت یک شرکت را برعهده داری، باید دقیقا بدانی که در هر لحظه ای چه اتفاقی در آن رخ می دهد. چنین طرز تفکری به این معناست که نباید استراحت کنید تا بتوانید به موضوعات مربوط به کسب وکارتان حتی وقتی که از آن دور هستید، رسیدگی کنید. به هر حال، به عنوان یک کارآفرین شما کنترل گسترده تری روی فعالیت تان نسبت به گذشته دارید و می توانید از سرگرمی ها و تفریحات بیشتری لذت ببرید. در حقیقت، به عنوان کارآفرین حتی می توانید سرگرمی تان را وارد کسب وکارتان کنید.
 
فرصتی برای تغییر جهان

چقدر می توانید ایده های تان را به واقعیت تبدیل کنید زمانی که کارمند دیگری هستید و وظایفی را که از شما خواسته می شود، انجام می دهید؟ به عنوان یک کارآفرین، نه تنها آزادی عمل در روش کاری تان دارید، بلکه در زمینه انجام کار برای دیگران و جهان اطراف تان نیز انجام می دهید، دست تان بازتر است.

به عنوان یک شخص، احتمالا می توانید در شغل تان یا در محیطی که به شما اجازه می دهد، خودتان باشید تغییر ایجاد کنید. به عنوان یک کارآفرین می توانید دوباره به هدف زندگی تان بیندیشید تا علاقه تان را پیدا کنید، کاری در قبال جامعه تان انجام دهید، فرصتی برای تغییر زندگی ها به شما می دهد تا تاثیری مستقیم تر، بیشتر و بزرگ تر روی جهان اطراف تان داشته باشید.

مثل کاری که استیو جابز با شرکت اپل انجام داد و تحولی بزرگ در این نصعت به وجود آورد. کارآفرینی را نباید فقط در کسب درآمد دید. کارآفرینی می تواند فرصتی برای رشد حرفه ای و کمک به دیگران باشد. با توجه به همه این نکته های مثبتی در زمینه کارآفرینی اشاره شد، باید بدانید ترک شغلی که در آن مشغول به کار هستید و راه اندازی یک کسب وکار به آن آسانی که به نظر می رسد، نیست.

کارآفرین شدن به معنای همیشه در شادی و خوشی بودن نیست و همواره موانعی نیز بر سر راه قرار دارد که نباید نسبت به آنها بی توجه بود. اگر قرار است چنین تغییری در زندگی تان ایجاد کنید، باید صددرصد درباره تصمیم تان اطمینان خاطر داشته باشید. در بسیاری از موارد کارآفرینی حتی باید بیش از ساعات کاری نرمال روزانه کار کنید و برنامه  کاری فشرده تری داشته باشید.

زندگی اداری در مقابل کارآفرینی

با توجه به مواردی که ذکر شد، اگر هنوز بر سر دو راهی انتخاب زندگی اداری یا راه اندازی کسب وکاری جدید قرار گرفته اید، باید درباره مزایا و معایب آن بدانید. در عین حال به این سوال پاسخ دهید که کارآفرین شدن برای تان به شخصه به چه معناست. برای ساده تر شدن مسئله و اینکه آیا کارآفرینی انتخاب بهتری نسبت به زندگی اداری است، می توانید با سه متغیری که در ادامه مطرح می شود، این دو را با یکدیگر مقایسه کنید.

– آیا می توانید سبک زندگی یک کارآفرین را دنبال کنید؟

کارآفرینی مانند سوار شدن بر یک ترن هوایی است و کسانی که سوار آن می شوند باید برای هر چیزی آمادگی داشته باشند؟ کارآفرینی می تواند تعادل فو ق العاده ای بین کار و زندگی تان ایجاد کند، اما در عین شما را مجبور می کند که سبک زندگی تان را با درخواست های مداوم و در حال پیشرفت تطبیق دهید. کارآفرینی یعنی مسئولیت بیشتر و یادگیری این نکته که چگونه انعطاف پذیری می تواند کلید موفقیت باشد. 

-آیا اهل ریسک کردن هستید؟

به عنوان یک کارآفرین هر چقدر کار کنید، به همان اندازه به دست خواهید آورد، در حالی که در کار اداری معمولا حقوقی ثابت در پایان هر ماه دریافت می کنید. بنابراین پرسش اینجاست که آیا قادر به زندگی با شک و تردید هستید؟ کارآفرینی نمی تواند درآمد معین و مشخصی در پایان هر ماه یا بیمه سلامت برای تان داشته باشد. از این رو پیش از اینکه قدم بزرگ شروع کار را بردارید، باید از خودتان بپرسیدچقدر این مسئله برای تان اهمیت دارد.

-آیا خصوصیت ها لازم برای کارآفرینی را دارید؟

کارآفرینان موفق باید خصوصیت های مشخصی مثل دانش و مهارت های لازم را نیز داشته باشند. به عنوان یک کارمند، فقط لازم است آنقدر خوب باشید تا ارتقا یابید یا رئیس تان را راضی کنید تا در طول سال تشویق و مرخصی بیشتری برای تان در نظر بگیرد، اما به عنوان یک کارآفرین، باید از همه بهتر بوده و آمادگی پاسخگویی به پرسش های متعدد را داشته باشید.

این سه مانع، موانعی هستند که بیشتر مردم وقتی که درباره کارآفرینی می اندیشند، از آنها هراس دارند. بسیاری از کسانی که می خواهند از زندگی اداری به سمت کارآفرینی بروند، منصرف می شوند به دلیل ریسک هایی که در این فرآیند وجود دارد.

کاملا واضح است که شروع یک کسب وکار یک حرکت شجاعانه است، اما در طولانی مدت  می تواند ارزش این حرکت را داشته باشد. ترس می تواند مانع دستیابی به رویاها شود، اما نباید اجازه دهید که آنچه را به نفع تان است خراب کند. در نهایت هرگز نخواهید دانست که چه اتفاقی خواهد افتاد، اگر از فرصت های تان استفاده نکنید.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ