Take a fresh look at your lifestyle.

واقعیت مجازی، ماشین انتقال فکر

0

تمام افرادی که در حوزه فناوری فعال هستند، از پدیده واقعیت مجازی یا «وی آر» شگفت زده شده اند و دلیل موجهی نیز برای این شگفتی وجود دارد. واقعیت مجازی، درست مثل زمانی که برای نخستین بار اینترنت و گوشی های هوشمند وارد بازار شدند، دنیا را تکان داد. در آینده این فناوری تازه، در رقابت با سایر رقبا، گوی سبقت را از آنها ربوده و زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تا قبل از استفاده از هدست های واقعیت مجازی، مطمئنا درک درستی از این مفهوم نخواهید داشت. هرچه کیفیت و وضوح این هدست ها بالاتر باشد، تصویر واضح تری از مفهوم این فناوری تازه به ما القا خواهد شد.

طبق گفته فیلیپ نیوتن، نایب رئیس شرکت الکترونیکی واقع در استرالیا، تولید تلویزیون های ۳D جزو نخستین گام ها، در جهت ساخت فناوری واقعیت مجازی بود، اما واضح است که برخلاف دستگاه های واقعیت مجازی، برای استفاده از تلویزیون های۳D ، نیازی به هدست مخصوص نیست.

زمانی که برای نخستین بار با صفحه شماره گیر تلفن برخورد کردیم، برای ما عجیب بود که یک صفحه ساده، همزمان چه قابلیت هایی می تواند داشته باشد. روبه رو شدن با فناوری واقعیت مجازی نیز همین حالت را ایجاد خواهد کرد. ساخت «گیر وی آر» و انتشار آن در نوامبر گذشته، نقدهای مثبتی در رابطه با قیمت و کارایی دریافت کرد. در این بین، ریفت و اچ تی سی وایو در بالا بردن گرافیک هدست های خود پیش گام بودند، این کار باعث افزایش قیمت این هدست ها شده و مشتریان آنها را به قشر خاصی محدود کرد.

همه چیز به سرعت تغییر کرد و سامسونگ هنوز جایی در این رقابت نداشت. با این وجود، گیر وی آر به طور اختصاصی برای توده مردم طراحی شده بود تا همه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

نیاز به واقعیت مجازی همیشه احساس می شد تا زمانی که این نیاز بعد از مدت ها به واقعیت بدل شد و از آن به بعد نیز تلاش های مهندسان در جهت برآورده کردن نیازهای مصرف کنندگان و مشتریان بوده است. پیشرفت های اخیر در زمینه فناوری بسیار چشمگیر بوده، برای مثال عکس های ۳۶۰ درجه که در طول پنج سال گذشته، داخل گتی ایمج قرار گرفته، به کمک فناوری صورت گرفته است.

عکاس حرفه ای وب سایت گتی ایمج، از دردسر ها و مشکلات این حرفه طی پنج سال گذشته می گوید. به گفته او تا قبل از پیشرفت فناوری، به عنوان عکاس جلد مجله باید تمام مراحل دشوار عکسبرداری را بدون داشتن دوربین ۳۶۰ درجه متحمل می شد، تا در نهایت بتواند عکس های دلخواه خود را تهیه کند.

مزایای دوربین های ۳۶۰ درجه از سال ۲۰۱۴، کم کم آشکار شد و از آنجا بود که دوربین های ۳۶۰ درجه قابل حمل و استفاده آسان به بازار آمد که نیازی به کنار هم قرار دادن عکس ها نداشت. مدل های اولیه این دوربین ها بسیار گران قیمت بوده و حدود دو تا سه روز طول می کشید تا عکس های گرفته شده را کنار هم قرار بدهند.

بخش بازاریابی شرکت گتی ایمج، برای تاثیرگذارتر شدن عکس های خود، تصمیم گرفت از فناوری واقعیت مجازی بهره ببرد. به این ترتیب، استفاده از واقعیت مجازی با فناوری ۳۶۰ درجه و گیگاپیکسل همراه شد. با بهره گیری از وی آر می توان عکس های زنده تری گرفت و با نگاه کردن به آنها، این حس القا می شود که انگار تصویر پیش روی ما، واقعی است.

وی آر علاوه بر بازی های کامپیوتری می تواند در زمینه های پزشکی، آموزشی، توریستی و خریدوفروش املاک نیز مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از وی آر به خصوص در حوزه آموزش بسیار موثر و کاربردی است چون به دانش آموزان این امکان را می دهد که به طور ملموس و واضح، موضوعات درسی را فرا بگیرند. این فناوری را می توان در صنایع مختلف به کار گرفت.

حتی مارک زاکربرگ، موسس فیس بوک نیز درصدد استفاده از واقعیت مجازی است. در حال حاضر، مهندسان در حال پیدا کردن نقاط ضعف و قوت این فناوری جدید هستند و واکنش مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار می دهند تا درنهایت نسل جدیدی از وی آر را وارد بازار کنند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ