Take a fresh look at your lifestyle.

تضییع حق مشتری توسط اپراتورها به بهانه المپیک

0

انتقاد به اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه خدمات و مسابقات پیامکی با استفاده از فونت ناخوانا برای اعلام هزینه پیامک در برنامه های تلویزیونی المپیک ریو سوژه کاربران فضای مجازی شده است. این عدم شفافیت در بسیاری از خدمات اپراتورها نیز ادامه می یابد، در حالی که چارچوب قانونی ارائه این خدمات مشخص است. خدمات و مسابقه های پیامکی روش های مختلفی برای تبلیغ و دیده شدن توسط مخاطب دارند که یکی از روش های جدید تبلیغ آنها، همکاری با برنامه ها و سریال های تلویزیونی است.

این خدمات که با مسابقات فوتبال و پخش سریال های مناسبتی با عنوان کمپین هواداری رواج یافته اکنون به یکی از اجزای ثابت برنامه های پرمخاطب تبدیل شده است. تا آنجا که حتی برخی از کوچک ترین مسابقات پیامکی ساده ترین برنامه های رادیویی و تلویزیونی که زمانی با هدف مشارکت رایگان مخاطبان برگزار شد، اکنون دارای سرویس ارزش افزوده و هزینه ای است.

همواره انتقاداتی نسبت به اطلاع رسانی درباره ماهیت این سرویس ها وجود داشته است. این موضوع با پخش مسابقات المپیک ریو که مخاطبان بیشتری در ساعات معینی پای تلویزیون می نشینند، نمود بیشتری یافته است و صدای گلایه مشترکان را بلند کرده است. تا آنجا که اکنون فونتی که برای اطلاع رسانی درباره هزینه این سرویس در برنامه های تلویزیونی به کار می رود سوژه مخاطبان در فضای مجازی شده است. اما این عدم آگاهی رسانی کافی، تنها به برنامه تلویزیونی ختم نمی شود، بلکه روی بسیاری از سرویس اپراتورهای موبایل نیز تلاش برای عدم شفافیت ادامه می یابد.

این در حالی است که مصوبه ای که در سال ۹۱ به تصویب رسیده چارچوب ارائه این خدمات را مشخص کرده است؛ مقرراتی که اکنون در بسیاری از این مسابقات رعایت نمی شود. مصوبه جلسه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورخ ۱۳۹۱/۶/۵ می گوید: اپراتورها باید برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع رسانی، خبری، تبلیغات، بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارائه خدمات این دستورالعمل را رعایت کنند.

از جمله این دستورالعمل این است که اپراتور باید قبل از شروع ارائه خدمات، در خصوص شرایط ارائه از جمله تعرفه خدمات، نحوه ارائه خدمت (به صورت اشتراکی یا در ازای هر پیامک)، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع رسانی کرده و همچنین در پورتال رسمی اپراتور، هزینه خدمات و توصیه های لازم برای دریافت خدمت با جزییات شرایط ارائه خدمات وجود داشته باشد.

بندی دیگری می گوید: اپراتور باید قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک در خصوص ارائه خدمات از مشترک سؤال کند و در صورتی که مشترک آن را تأیید کرد، خدمات را به مشترک ارائه کند. در بند دیگری تأکید شده، درباره خدمات بازی و سرگرمی و مسابقه، درصورت درخواست مشترک برای شروع خدمت، اپراتور باید قبل از شروع، با اطلاع رسانی در خصوص نوع خدمت، تأیید مجدد را از مشترک دریافت کند. همچنین در مورد خدمات مسابقه پیامکی، اپراتور فقط می تواند به ازای هر پاسخ ارسالی از سمت مشترک در خصوص مسابقه، مشترک را شارژ کند و ارسال سایر پیامک ها از طرف مشترک از جمله اعلام ورود به مسابقه، تأیید مجدد و انصراف از مسابقه رایگان خواهد بود.

در بند دیگری تأکید شده، اپراتور موظف است در خصوص خدمات ارزش افزوده پیامکی، کلیه پیامک های مربوط به ارائه خدمات را به زبان فارسی به مشترکین ارسال کند. اما ارسال کلمات کلیدی مربوط به خدمات مذکور به زبان لاتین بلامانع است.

همچنین اپراتور موظف است حین ارائه خدمت با ارسال پیام های اطلاع رسانی، مشترک را از مجموع هزینه های ایجاد شده آگاه کند و در تمام مراحل ارائه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند. علاوه بر این، اپراتور تنها می تواند در ازای ارسال محتوای خدمت، تعرفه از مشترک دریافت کند و ارسال پیام های اطلاع رسانی و تبلیغاتی از سمت اپراتور و سایر پیام ها از جمله اعلام شروع اشتراک خدمت، تأیید مجدد و انصراف از دریافت خدمات از سمت مشترک رایگان خواهد بود.

کارشناس حقوق

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ