Take a fresh look at your lifestyle.

روز جهانی زرافه (شگاپ) خجسته باد!

0

این فرنگی‌ها بیشتر کارشان از روی حکمت است. می‌پرسید چطور؟ کافی است به مناسبت‌های تقویم فرنگی نگاه کنید، برای نمونه روز ۲۱ ژوئن که می‌شود اول تیر روز جهانی زرافه است.

درباره خواص زرافه! و فواید آن سخن‌های زیادی گفته شده اما در این نوشته ما درباره شگفتی‌های زرافه و شباهت‌های آن با برخی مدیران بحث می‌کنیم.

عزیز شدن زرافه از کجا آغاز شد

ما تا پیش از عزیز شدن زرافه از زرافه فقط عکس کتاب زیست‌شناسی‌مان را به‌خاطر می‌آوریم که در آن دو زرافه کوتاه و بلند را نشان می‌داد که یکی به دلیل قد کشیدن برای خوردن برگ‌های بالای درخت به قول داروین صاحب گردن بلند شده بود و آن یکی چون خودش را تطبیق نمی‌داد، دار فانی را وداع می‌گفت و به‌راستی این نخستین پند مدیریت بازاردانی (بازاردان و بازاردانی بهی – ۱۳۷۸) را ما از زبان داروین آن هم در لای کتاب زیست‌شناسی آموختیم که براساس آن ‌باید خود را مطابق خواست مهم‌ترین عامل محیطی و در اینجا یعنی مشتری تنظیم کرد وگرنه باید از بازار خارج شد و در یک جمله بهتر است بگویم براساس نیاز مشتری به‌جای گردن فرازی باید گردن را فرود آورد و تمکین کرد.

ویژگی‌های مدیران زرافه‌ای

با بررسی بیشتر آمار این حیوان نجیب کاشف به‌عمل آمد که این حیوان فواید فراوان دیگری نیز دارد که براساس آن می‌توان تیره‌ای از مدیران یا بهتر است بگویم نامدیران را به نام مدیران زرافه‌ای مزین کرد.

براساس بررسی زرافه‌شناسان مشخص شد که زرافه تنها حیوانی است که زبانش تا ۵۰ سانتیمتر (نیم‌متر) بلندی دارد و با ۶ متر قد و بالا می‌تواند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود.

حتما با من هم‌عقیده‌اید که این اندازه زبان و تیزپایی در بین بسیاری از مدیران نیز وجود دارد و تیره‌ای از نامدیران به مدد زبان بلند (بخوانید دراز) خود مدیریت می‌کنند. به عبارت بهتر تنها آورده آنها به سازمان نه دانش بلکه زبان‌شان است.

ایرانیان کهن به زرافه شگاپ می‌گفتند و در برخی فرهنگ‌ها به این حیوان شتر گاو پلنگ هم گفته‌اند زیرا این لندهور* هرسمت از بدنش را از یک جانور گرفته مثلا تنه‌اش به اسب، گردنش به شتر، پاهایش به بزکوهی، شاخک‌هایش به گاو وحشی و گوش‌هایش به الاغ شباهت دارد و پوست بدنش از پشم کوتاهی پوشیده شده شبیه پلنگ و خلاصه آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری و همه اینها را یکجا در این موجود می‌توان دید.درست مانند برخی مدیران خجسته برخی شرکت‌ها که در ظاهر مانند شتر سختکوش، مانند گاو قدرتمند، همانند پلنگ جنگنده و جسور و همانند بز جست‌وجوگرند اما در حقیقت هیچ یک از اینها نیستند و فقط یک مدیر زرافه‌ایند.

پیش‌ترها در برخی نوشته‌ها از مدیران شترمرغی یاد می‌کردند.

هرچند برخی معتقدند که مدیران شترمرغی با مدیران زرافه‌ای دوستی و رفاقت دارند اما نویسنده به یقین اطمینان دارد که مدیران زرافه‌ای چون چند آپشن بیشتر دارند حتما بهتر و اثربخش‌ترند! در کتاب سوءمدیریت MIS MANAGEMENT مدیران در مقابل نامدیران – که اثر درخشان آدیزس است ایشان از گروهی از مدیران به نام استخوان‌های آرواره (jaw bones) نام می‌برد و در تایید سخنان پیشین می‌نویسد آنها افرادی حراف و بدون عمل هستند. (آدیزس – ۷۶-۶۳).

داستانی خواندنی از یک مدیر زرافه‌ای

آورده‌اند که یکی از مدیران زرافه‌ای و تعدادی از کارکنانش از طناب بالگردی که در حال نجات آنها بود آویزان بودند.

طناب آنقدر محکم نبود که بتواند وزن همه آنها را نگه دارد.

پس کمک‌خلبان با بلندگوی دستی از آنها خواست که فورا یک نفر داوطلب شود و طناب را رها کند.

داوطلب شدن همانا و افتادن در رودخانه پر از تمساح همان. (پس طبیعی بود که کسی داوطلب نشود).

در این هنگام مدیر زرافه‌ای در کمال ناباوری در حالی که اشک در چشمانش جمع شده بود گفت حاضر است طناب را رها کند اما دلش می‌خواهد برای آخرین بار برای کارکنان عزیزش سخنرانی کند.

او گفت چون کارکنان حاضرند برای سازمان خود دست به ازخودگذشتگی بزنند و چون او لبخند فرزندان کارکنانش را بسیار دوست دارد و می‌داند که چطور با حقوق کم خود زندگی را به سختی می‌گذرانند و بدون هیچ چشمداشتی پس از پایان ساعت کار در اداره می‌مانند، حاضر است برای نجات جان آنان طناب را رها کند و در دنیا هیچ آرزویی جز سربلندی مردم و سرزمین‌اش ندارد…

به محض پایان یافتن سخنان آقای مدیر – کارکنان در حالی که اشک در چشمان‌شان حلقه زده بود و از داشتن چنین مدیر ایثارگری در پوست خود نمی‌گنجیدند شروع به دست زدن و ابراز سپاسگزاری کردند، ووووو.

اندیشمندانه بیندیشیم

* لندهور – به معنی پسر آفتاب – لند به معنی پسر است و هور آفتاب را گویند – نام مهاراجه‌ای در هندوستان که بسیار بلند بالا و قوی هیکل بوده است.

DBA با گرایش بازاردانی (مارکتینگ)

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ