Take a fresh look at your lifestyle.

نمونه‌ گیری

0

پرسش: شرکتی را در زمینه تولید نرم‌افزارهای کاربردی مدیریت می‌کنم. بودجه محدودی دارم و تصمیم گرفته‌ام این بودجه را به تحقیقات بازار اختصاص دهم. به نظر شما کم‌هزینه‌ترین روش نمونه‌گیری در این شرایط برای شرکت چیست؟

پاسخ کارشناس: ما به شما شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده یا سهمیه‌بندی را پیشنهاد می‌کنیم. این روش نسبت به نمونه‌گیری‌های تصادفی معمول برتری داشته و خطای نمونه‌گیری کمتری دارد.

در این روش باید جامعه را با توجه به حوزه کاری‌تان به اقشار مختلف طبقه‌بندی و از آنها به‌صورت تصادفی نمونه‌گیری کنید. نمونه‌گیری سهمیه‌بندی شبیه به نمونه‌گیری طبقه‌بندی شده است، با این تفاوت که در این نمونه‌گیری پاسخ‌دهنده‌ها از اقشار و طبقه‌های مختلف و بدون هیچ زمینه آماری انتخاب می‌شوند. در این روش نسبت مشخصی از افراد از گروه‌های مختلف، براساس سهولت دسترسی نمونه‌گیری شده‌اند و هر یک از زیرگروه‌ها در واقع کل گروه را نمایندگی می‌کنند.

برای اینکه نمونه‌گیری به بهترین شکل انجام شود، باید دسته‌بندی‌های خود را با دقت زیاد انجام دهید و تنوع‌های رفتاری در گروه‌های هدف را ملاک دسته‌بندی قرار دهید. جنسیت، سن، جایگاه اجتماعی و اقتصادی و محل زندگی افراد می‌تواند ملاک‌هایی برای سهمیه‌بندی باشد. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره یک کارشناس تحقیقات بازار برای بررسی دسته‌بندی‌های‌تان بهره بگیرید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ