Take a fresh look at your lifestyle.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان / موضوعات تحقیقاتی باید خاستگاه صنعتی داشته باشند

عضو هیأت علمی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اگر موضوع مورد تحقیق، خاستگاه صنعتی داشته باشد، صنعت به عنوان بزرگ ترین و بهترین حامی در انجام پروژه مشارکت می کند.

محمدرضا میرجلیلی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم انجام فعالیت های گروهی در عرصه علم و فناوری، برنامه محور بودن را مهم ترین عامل موفقیت تیم تحقیقاتی دانست.

وی با اشاره به ویژگی های یک گروه پژوهشی کارآمد، افزود: اطلاع گروه از پژوهش های نوین در جامعه علمی جهانی و مشخص بودن اولویت های تحقیقاتی می تواند پایه گذار فعالیت های اثرگذار باشد.

میرجلیلی ادامه داد: علاوه بر برنامه و دانش تحقیقاتی و همچنین اطلاع از اولویت های پژوهشی، گروه تحقیقاتی کارآمد برای رسیدن به اثرگذاری مطلوب به امکانات نوین و از همه مهم تر نیروی انسانی متخصص و ماهری نیاز دارد که توان عملیاتی بالایی داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه به اهمیت تعریف موضوعات کاربردی برای پروژه های تحقیقاتی اشاره کرد و اظهار داشت: چالش ها، مشکلات و مسائل پژوهشی باید از صنعت و دیگر بخش های جامعه به دانشگاه ارجاع داده شود تا محققان در قالب تیم های تحقیقاتی، آنها را به عنوان موضوع پژوهشی تعریف کنند.

عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان یزد تصریح کرد: یکی از دلایل غیرکاربردی بودن تحقیقات علمی در جامعه بومی، عدم سازگاری موضوعات با واقعیت ها است. در غالب موارد دانشگاه موضوع را تعریف می کند و سرمایه های انسانی و امکاناتی خود را برای به نتیجه رسیدن آن هزینه می کند؛ در پایان و پس از حصول نتیجه نهایی، به دنبال مشتری و مصرف کننده می گردد که در اکثر موارد نیز موفق به این مهم نمی شود، اما اگر این موضوعات از جامعه به دانشگاه ارجاع داده شود، فعالیت های مأموریت گرا و هدفمند خواهند بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به لزوم حمایت و سرمایه گذاری بخش های خصوصی از تحقیقات دانشگاهی، خاطرنشان کرد: اگر موضوع مورد تحقیق، خاستگاه صنعتی داشته باشد و اساسا از سوی صنعت به عنوان یک مسئله و مشکل مطرح شده باشد، صنعت به عنوان بزرگ ترین و بهترین سرمایه گذار و حامی در انجام پروژه مشارکت می کند و گروه تحقیقاتی می تواند از تمامی امکانات موجود در بخش صنعت بهره ببرد تا با بهترین کیفیت ممکن و کمترین زمان به نتیجه مطلوب برسد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.