Take a fresh look at your lifestyle.

چرا جف بزوس تا سال ۲۰۱۳ ماشین هوندای خود را عوض نکرد؟

جف بزوس، مدیرعامل آمازون اکنون ثروتمندترین فرد دنیا است و مجموعه دارایی های وی بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلار برآورد شده است، با این حال وی فردی بسیار صرفه جو است و همین مسئله را یکی از عوامل موفقیت خود می داند.

کمپانی وی اکنون در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد و بر سر تبدیل شدن به نخستین کمپانی تریلیون دلاری با اپل رقابت نزدیکی دارد.

با این حال امپراتوری آمازون یک شبه به این وضعیت نرسیده و در سال ۱۹۹۴ زمانی که یک جوان ۳۰ ساله نخستین سنگ بنای آن را کار می گذاشت، بسیار ساده و محقر بود.

بزوس در این باره می گوید: در ابتدای تأسیس آمازون تنها ۱۰نفر بودیم و خود من بسته ها را با ماشینم به اداره پست می بردم. آن زمان آرزو می کردم که کاش یک لیفتراک داشتیم.

تنها سه سال بعد از این ماجرا آمازون به شرکتی سهامی تبدیل شد و بزوس ثروتی ۱۲میلیارد دلاری را به هم زد. با این حال اگر کسی مدیرعامل آمازون را نمی شناخت به هیچ وجه نمی توانست از روی ظاهر یا ماشین او درباره ثروتش قضاوت کند، چرا که او یک هوندا آکورد نه چندان گرانقیمت سوار می شد. او در مصاحبه ای با شبکه CBS درباره خودرویش گفته بود که یک ماشین عالی است و کار او را راه می اندازد.

به رغم اینکه در سال ۱۹۹۹ آمازون به شرکتی شناخته شده با سهامی عام تبدیل شده بود، اما دفتر مرکزی آنها در یکی از محله های معمولی سیاتل و در کنار یک سمساری و مرکز تعویض رایگان سرنگ هرویین قرار داشت و میزهای کارکنان آن از در اتاق درست شده بود.

مدیرعامل آمازون هدف خود از این سیاست عجیب را اینگونه شرح داده است: هدف ما انتقال پیام صرفه جویی بود. در واقع این کار نشانه ای از این است که ما روی مواردی که برای مشتری اهمیت ندارد سرمایه گذاری نمی کنیم. 

پنج سال پس از این ماجرا و تا سال ۲۰۰۴ نیز کارکنان این کمپانی از میزهای ساخته شده از در استفاده می کردند و حتی امروز هم جایزه ای با عنوان «پاداش میز دربی» برای کارکنانی در نظر گرفته شده که بهترین ایده ها را در زمینه صرفه جویی ارائه کنند. 

اگرچه برخی بزوس را به خساست به ویژه در امور خیریه متهم می کنند، اما وی عقیده دارد که محدودیت ها باعث افزایش تدبیر، خودکفایی و نوآوری می شوند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.