Take a fresh look at your lifestyle.

دلنوشته های یک کارآفرین (۸۰) / استعدادت را کشف کن

این جمله را هیچ گاه فراموش نکنید که دی ان ای هیچ ربطی به موفقیت تو ندارد. تو اگر به دنبال موفقیت هستی باید روی باورهایت کار کنی. این حرف باطلی است که برخی از افراد برای موفقیت و ثروت آفریده شدند و برخی دیگر باید تا آخر عمر در فقر و فلاکت زندگی کنند. این باور باعث می شود تا تو اراده ات را در شروع کسب وکار از دست بدهی و فکر کنی که واقعا برای کسب وکار عالی مناسب نیستی.

تو نباید به دیگران اجازه بدهی درباره نقاط ضعف و قوت تو تصمیم بگیرند و نظر بدهند. هیچ کس در روی زمین آدم ضعیفی نیست. ضعیف بودن یک باور ذهنی است که آرام آرام در درون تو رسوب می کند و تو باور می کنی که برای خلق کسب وکار و ثروت آمادگی نداری و ضعیف تر از آنی هستی که بتوانی ثروت کسب کنی. این یک توهم است که برخی از افراد بهتر از برخی دیگر هستند.

باید برای تو اثبات شود که هیچ کس بر دیگری در کسب وکار برتری ندارد. فقط برخی از افراد خودشان را باور و اقدام به راه اندازی کسب وکار کردند و با تلاش و مقاومت و برنامه ریزی و مدیریت امروزه جزو میلیاردهای بزرگ ایران و جهان هستند.

اگر عسگراولادی این تصور باطل را می پذیرفت که نمی تواند با فروش کنجد به نانوایی ها آن هم در دوران نوجوانی به یک بازرگان بزرگ ایرانی تبدیل شود امروز این اتفاق نمی افتاد. اگر احد عظیم زاده به توانمندی خود باور نمی داشت نمی توانست از دل فقر و فلاکت به یکی از بزرگ ترین میلیاردرهای ایرانی تبدیل شود و اسم او در زمینه فرش در جهان نام آوازه شود. لیونل مسی اسطوره بی نظیر فوتبال جهان تا سال ها نمی توانست به خوبی راه برود و همواره مورد تمسخر دیگران بود، اما او به خود باور داشت تا جایی که به ستاره فوتبال تبدیل شد.

تو باید به خودت باور داشته باشی که می توانی کسب وکاری عالی راه بیندازی و برای راه اندازی کسب وکار خودت به حرف های منفی دیگران توجهی نمی کنی.

ژاپنی ها یک مثل دارند که می گویند اگر یک نفر توانست کاری را انجام بدهد من هم می توانم و اگر هیچ کس نتوانست آن را انجام بدهد پس من می توانم. تو باید به درونت رجوع کنی. علت شکست و موفقیت به باورهایت ارتباط دارد. آیا هیچ وقت فکر کردی که چرا اقتصاد چین بعد از مائو متحول شد و توانست یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی جهان شود.

کشور چین با توجه به جمعیت میلیاردی و منابع طبیعی اندک توانسته  است به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان ظهور کند به طوری که اقتصاد این کشور از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۱۰ به طور تقریبی از میانگین رشد ۱۰درصد برخوردار بوده که باعث شده است درآمد سرانه آن طی حدود سه دهه از ۱۶۵ دلار به بیش از ۱۰۰۰دلار برسد. برای اینکه پس از مائو نوع نگاه به پول و ثروت در این کشور تغییر کرد.

تو باید به خودت بباورانی که می توانی در کارت موفق شوی و کسب ثروت و پول برای تو مهم باشد. تفکر فقرگرایانه تو را فقیر می کند و نمی تواند کسب و کار تو را توسعه دهد. تو باید روی نقاط قوت خود تمرکز کنی و با عشق کسب و کارت را توسعه بدهی.

تو این باور را که من نمی توانم از صفحه ذهنت پاک کن. این یک توهم است، زیرا استعداد ذاتی یک دروغ است. این که به ژنتیک هم اشاره می کنند یک توهم است ژنتیک هیچ ربطی به موفقیت ندارد، همان طور که دی ان ای تأثیری ندارد.

موفقیت به باور درونی تو ربط دارد. تو باید استعدادت را کشف کنی و روی آن کار کنی. اگر فرضا به کار چوپ علاقه مندی و به کار با چوب عشق می ورزی سعی کن روی همین کار سرمایه گذاری کنی و تمرکز اصلی روی همین کسب وکار باشد تا زودتر به موفقیت برسی.

اگر کاری را که علاقه داری و عاشق آنی شروع کنی می توانی موفق شوی و ساعت ها در روز روی آن متمرکز بشوی چون علاقه و اشتیاق به تو قدرت می دهد تا عاشقانه و قدرتمندانه کار کنی و حتی روزهای تعطیل هم سرکار باشی.

تو می توانی در کارت موفق باشی پس به خودت باور داشته باش و استعدادت را کشف کن و روی استعدادت تمرکز کن و برای توانا شدن سخت کار کن تا باورت به یک واقعیت عینی تبدیل شود.

مایکل جوردن می گوید همه استعداد دارند، اما برای کسب توانایی باید سخت کار کنید. محمدعلی کلی روی استعدادش سخت کار کرد، حتی در لحظاتی که هیچ علاقه ای به تمرین نداشت، برای رسیدن موفقیت سخت تمرین می کرد تا توانست روی قله موفقیت بایستد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.