Take a fresh look at your lifestyle.

دلنوشته های یک کارآفرین (۶۲) / باور و اعتماد به نفس

موفقیت در کسب و کار به اعتماد به نفس تو بر می گردد. تو باید برای موفقیت آماده باشی و به خودت اعتماد داشته باشی. اعتماد به نفس باعث می شود باورت قلبی شود و تو را در راه موفقیت قرار دهد.

یکی ازدلایل شکست های افراد در کسب و کارها نبود اعتماد به نفس کافی است. این دسته از افراد باوجود ایده های خوب و سرمایه های انسانی و مالی مناسب در کسب و کار موفق نیستند، چون همیشه در شک و تردید زندگی می کنند و نمی توانند با قاطعیت تصمیم بگیرند، به همین دلیل موفقیت نیز در هاله ای از اما و اگرها گم می شود.

تو اگر به خودت باور داری باید از همین حالا خودت را یک کارآفرین موفق بدانی. کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند زودتر به نتیجه می رسند، چون در طول راه به اما و اگرهای درون خودشان و دیگران گوش نمی کنند، بلکه با اراده ای قوی در راه موفقیت گام بر می دارند.

در جوانی دوستی داشتم که پس از فوت پدرش ارثیه زیادی به او رسید و قرار شد با این ارثیه مالی زیاد کسب و کاری راه اندازی کند. اما چون اعتماد به نفس کافی نداشتند با وجود تحصیلات عالیه در برابر هر پیشنهاد کاری سکوت می کرد و خود را ناتوان از اجرای آن می دانست. پس از چند وقت او خانه و کارخانه پدر را فروخت و به دیار غربت رفت تا تفریح و استراحت کند.

تو اگر می خواهی در کسب و کارت موفق شوی و به درآمد خوب دست یابی، باید قدرت اعتماد به نفست را بالا ببری و بتوانی با نگاهی مثبت اندیشانه کارت را شروع کنی. کسانی که اعتماد به نفس ندارند هیچ گاه در هیچ کسب و کار موفق نمی شوند، چون به خودشان باور ندارند. برای اینکه اعتماد به نفست را برای شروع کسب و کار بالا ببری نگاه خوش بینانه به کار داشته باش و به درونت تلقین کن که تو موفقی و می توانی از این کار میلیاردها تومان درآمد کسب کنی.

وقتی تو مثبت فکر می کنی و فعل منفی به کار نبری موفق می شوی، ولی اگر ندایی از درون به تو نهیب می زند که تو توانایی لازم را نداری، تو نمی توانی، تو لیاقت نداری و تو شرایط لازم را برای موفقیت نداری آن وقت باید روی اعتماد به نفست کار کنی تا موفق شوی.

تا زمانی که اعتماد به نفس لازم را پیدا نکردی هیچ کاری را شروع نکن. اول باید به خود باور داشته باشی که می توانی، آن گاه می توانی تمام سنگ ها را از جلوی راه موفقیت برداری، اما اگر از ابتدا با شک و تردید کار را آغاز کنی با شکست روبه رو می شوی، حتی اگر میلیاردها سرمایه ثابت داشته باشی.

باور می تواند تو را به اوج قله موفقیت برساند یا برعکس تو را در قعر بدبختی و بیچارگی فرود بیاورد. مهم این است که تو به خودت باورخوب و مثبت داشته باشی و این باور با اعتماد به نفس به دست می آید و اعتماد به نفس با تمرین و تکرار و خوب نگاه کردن و جور دیگر نگریستن فراهم می شود.

شاید در اطراف تو دوستانی باشند که همواره در گوش تو زمزمه کنند و تو را نسبت به کسب و کارت نا امید سازند و اعتماد تو را از بین ببرند، بنابراین سعی کن تا جایی که می توانی برای بالا بردن اعتماد به نفس و موفقیت در کسب و کارت از افراد بدبین و ناامید دوری کنی، چرا که آنها مثل خرمگس مدام وز وز می کنند و تمام اخبار و افعال منفی را به ذهن تو می فرستند و این اخبار و افعال منفی باعث می شود تو آرام آرام در طول زمان اعتماد به نفس خود را از دست بدهی.

اگر به آینده روشن و آفتابی فردایت می اندیشی و می خواهی کاری کارستان بکنی و در کسب و کارت موفق شوی و از تو به عنوان یک کارآفرین موفق یاد کنند باید روی باورهایت کار کنی و یکی از چیزهایی که باورت را می تواند محکم یا سست کند، اعتماد به نفس است. تو هر چه قدر به کسب و کارت و موفقیت خود اعتماد داشته باشی این اعتماد درونی می شود و مانند یک ایمان عمل می کند، آن گاه تو به آسانی همه مشکلات و سختی ها را پشت سر می گذاری و به سوی موفقیت می روی.

برخی از افراد وقتی کسب و کارکوچکی را راه اندازی کردند از خود پرسش های منفی دارند. می می توانم؟ من موفق می شوم؟ من توانایی اجرای این کار را دارم؟ دیگران مرا قبول دارند؟ من شکست نمی خورم؟ من سرمایه ام را از دست نمی دهم؟ این سوال ها باعث می شود که تو اعتماد به نفس خود را از دست بدهی، بنابراین وقتی با خودت خلوت کردی حتما پرسش های مثبت طرح کن تا اعتماد به نفس تو بالا برود و باور درونی ات شکل بگیرد و تو موفق شوی.

کسانی که در کسب و کار موفق شدند آدم های متفاوتی نبودند. همه مثل هم بودند، اما روی خودشان کار کردند و باورشان رابا اعتماد به نفس بالا تقویت کردند و موفق شدند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.