Take a fresh look at your lifestyle.

استفاده از ترکیب پرقدرت عناصر خلاقیت در مدیریت روابط عمومی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) مدیران برای رشد خلاقیت در سازمان خویش باید محل تقاطع عناصر خلاقیت را بیابند. اگر دانش تخصصی افراد سازمان، با انگیزه بالا برای کار و توانایی خلاق اندیشیدن نقطه اشتراکی بیاید در شکل و روشهای سازمان نوآوری و سرانجام موفقیتهای چشمگیری بوجود خواهد آمد.


برای تقویت انگیزه کارکنان، راههای مختلفی وجود دارد اما مهمترین اصول در این زمینه همسویی هدفهاست. اگر میان اهداف فردی و سازمانی همسویی بوجود آید و افراد سازمان تحقق اهداف خود را در گرو تحقق اهداف سازمان بیابند، انگیزه زیادی برای تفکر، کار و تلاش بیشتر بدست می آورند.

 

اگر مدیر برای تمامی کارکنان احترام لازم را قائل باشد. به آنها اعتماد کند و تا حد امکان، سازمان را بر مبنای خود کنترلی اداره نماید، افراد خود را جزئی از نظام مربوطه می دانند و در صدد خلاقیت و نوآوری در کار بر می آیند ( مجله تدبیر، ش ۸۵ هرسی، ۱۹۸۸).


برای تحقق عنصردیگر یعنی مهارتهای مربوط به خلاقیت سازمان باید از ساختاری خلاق و پویا برخوردار باشد. در این ساختار باید از نظام کنترلی شدید پرهیز و در نتیجه امنیت شغلی ایجاد کرد.

 

 به این ترتیب افراد می توانند احساس خطر نموده و از چالشهای تازه و مسائل پیچیده استقبال کنند و راههای آزمون نشده را بپیمایند، زیرا برای ایجاد خلاقیت در سازمان لازم است افراد قادر به کنار گذاشتن قواعد و چارچوبهای ذهنی باشند و بتوانند ایده های متعدد و تازه ای عرضه کنند که لازمه این امر داشتن استقلال رای است که مدیر می تواند مشوق آن باشد.


کارهای خلاق، مانند بسیاری از اختراعات و اکتشافات با نوعی حساسیت نسبت به موضوع که به دلیل وجود انگیزه ایجاد شده، شکل می گیرد. سپس با داشتن مهارتهای تخصصی، مسئله و اهداف آن تعریف می شود و کار ادامه می یابد و سرانجام اندیشه و کار خلاق زمانی به مرحله نهایی ظهور می رسد که فرد قادر باشد خارج از قالبها و روشهای معمول، دست به خطر بزند.

 

بدین ترتیب ملاحظه می شود که ترکیب این سه عنصر، منجر به تولید ایده ها وکارهای خلاق می شود. اگر در مدیریت نیز انگیزه لازم وجود داشته باشد، در برابر فرصتها حساسیت بوجود می آید تا از منابع مختلف برای شکل گیری برنامه های جدید نهایت استفاده بعمل آید.


دانش تخصصی در تعیین اهداف درازمدت و برنامه ریزی راهبردی، نقش اساسی دارد. آنگاه باید آماده خطر کردن شد و ایده های تازه ای عرضه کرد. عرضه ایده های بدیع از آن جهت با خطر پذیری همراه است که امکان شکست آنها همواره وجود دارد؛ اما نباید از آن ترسید.
 

 

فاطمه شهرزاد بخشایش

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.