Take a fresh look at your lifestyle.

دلنوشته های یک کارآفرین (۵۹) / اهمیت باور و امکانات

وقتی ذهن تو موفقیت را باور کرد همه مقدمات و تمهیدات لازم برای موفقیت فراهم می شود. موفقیت ابتدا در ذهن شکل می گیرد و سپس در بیرون عملی می شود. تمام کسانی که در کسب و کار موفق شدند آدم هایی بودند که به کسب و کار خود و موفقیت در آن باور درونی داشتند.

تو نمی توانی به دلیل نبود امکانات یا کمبود امکانات کسب و کار را رها کنی. اگر به کسب و کار خود باور داشته باشی تمامی امکانات برای تو از طریق ایجاد موقعیت و رویدادها و آدم ها فراهم می شود، اما اگر به موفقیت در کسب و کار باور نداشته باشی هزاران امکانات و ابزار و وسایل نمی تواند تو را موفق کند.

تو برای موفقیت در کسب و کار بیش از هر چیر نیاز داری تا در ذهن خود یک بار موفقیت در آن کسب و کار را تجسم کنی. آقای هیلتون سرایدار یک هتل بود و تمام جوانی و نوجوانی اش سرایدار بود اما الان ٨۴ هتل هیلتون تو دنیا دارد! او یکی از بزرگ ترین هتلداران زنجیره ای دنیاست.

حالا هیلتون آدم مسنی شده، تو یک مصاحبه از ایشون سوال می شه: تمام نوجوانی و جوانی سرایدار بودی چی شد که این شدی؟ جواب میده: من هتل بازی کردم! آقای هیلتون هتل بازی چیه بگو ما هم به جای خاله بازی هتل بازی کنیم؟!

در جواب می گه: تمام اون جوانی و نوجوانی که همه می دونند من سرایدار بودم و کیف مشتریان رو جابه جا می کردم، اما شب ها که رئیس هتلم می رفت خونه من می رفتم تو اتاقش لباسامو در می آوردم لباسای رئیس هتل رو می پوشیدم پشت میزش می نشستم و هتل بازی می کردم! مدام تصور ذهنی من این بود که یکی از بزرگ ترین هتلداران دنیا هستم.

بنابراین اگر هیلتون منتظر می ماند تا همه امکانات برای هتل او فراهم شود شاید هیچ وقت هتلدار نمی شد بلکه با بازی ذهنی و باور به موفقیت امکانات نیز فراهم شد و توانست پس از چند سال آن بازی را به واقعیت تبدیل کند

اما در گوشه و کنار همه ما شاهد هستیم که فلان جوان به بهانه های واهی ازجمله نبود امکانات خود را آدم ناموفق می داند. اگر قرار بود امکانات عامل موفقیت در کسب و کار یا زندگی شود طبعا کسانی که در شهرهای بزرگ و با امکانات زیاد زندگی می کردند باید موفق تر از فلان روستایی باشند که دست بر زانوی خود گذاشت یا علی گفت و بلند شد و از هیچ همه چیز ساخت.

تو برای موفقیت نیاز داری در ذهنت این موفقیت را مرور کنی. اگر با شک و تردید روبه رو هستی اصلاً شروع نکن و بعد نبود یا کمبود امکانات را بهانه نکن. تو بهتر است به جای تهیه امکانات ذهنت را برای موفقیت آماده کنی. وقتی ذهن تو برای موفقیت در کسب و کار آماده شود تو برای تأمین امکانات همه کار می کنی. امکانات، ابزار و وسایل کار هستند نه عامل موفقیت. برخی از کارخانه های ایران با دارا بودن همه امکانات تعطیل  هستند برای اینکه فرد باورمندی نیست تا از این امکانات برای موفقیت استفاده کند.

باور فکری است ک شما مدام در ذهن خود آن را پرورش می دهید و آن را به عنوان یک اصل حتمی و قطعی می پذیرید. اگر قرار است شما کسب و کاری را راه اندازی کنید با کسانی صحبت کنید که باورهای مثبت به زندگی و کار دارند زیرا آدم های منفی به دنبال بهانه برای کار نکردن هستند و یکی از بهانه های افراد منفی اندیش نداشتن امکانات لازم برای کسب و کار است. در صورتی که آدم های موفق در ایران و حتی جهان کسانی بودند که از هیچ همه چیز ساختند و ثابت کردند که وجود امکانات نمی تواند عامل موفقیت باشد.

در چند سال قبل دوست عزیزی به من مراجعه کرد تا به او پیشنهاد راه اندازی یک کسب و کار را بدهم. وقتی با او هم کلام شدم متوجه شدم که او به اصرار پدر و با سرمایه تقریباً مناسب و با در اختیار داشتن یک مغازه در منطقه خوب تهران می خواهد کار و کاسبی راه بیندازد اما نمی داند چه کاری بکند. بعد از چند جلسه مشاوره به او گفتم تو قبل از هر چیز باید به کار کردن و موفقیت باور داشته باشی. اما او اصرار داشت که من چند قدم نسبت به دوستانم جلوتر هستم چون بابام سرمایه اولیه و یک مغازه در اختیارم گذاشته. آن زمان هر چه می خواستم او را قانع کنم که اینها فرع بر اصل است قبول نمی کرد. در کسب و کار اصل خود شما و باور شماست که می تواند شما را موفق کند اما او به دارایی خود اشاره می کرد.

او کارش را در زمینه فروش لوازم خانگی شروع کرد اما هیچ گاه موفق نشد وحتی چند سال بعد برای پرداخت بدهی هایش مجبور به فروش مغازه شد. می دانید چرا؟ برای اینکه او فکر می کرد با داشتن امکانات می توان کسب و کار موفقی راه اندازی کرد. موفقیت در کسب و کار نیاز به باور درونی دارد نه امکانات آنچنانی.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.