Take a fresh look at your lifestyle.

تشکیل گروه تمرکز

گاهی باید مشتریان را وادارید اطلاعت جزئی تر و عمیق تری در مقایسه با آنچه از شکایت های معمول به دست می آید در اختیارتان قرار دهند. روی هم رفته مشتریان معمولا در مورد راه هایی که تجارت شمرا موفق تر می سازد زیاد نمی اندیشند و وقت زیادی را به آن اختصاص نمی دهند، بنابراین اگر خواستار ایده های آنان هستید باید از آنها درخواست کنید.

به گزارش هورموند، یک روش مرسوم برای دسترسی به کمک به مشتریان دعوت از گروهی از مشتریان و برگزاری جلسه ای در یک اتاق کنفرانس است (معمولا برای تشویق آنها به انجام این کار باید مقداری کالای مجانی به آنها بدهید) که در طی آن گروهی از ایده های مربوط به کالای جدید را به آنها ارائه می کنند و از آنها می خواهید نظرات خود را بیان کنند.

می توانید خودتان مشتریان را گرد هم آورید یا یک شرکت تحقیق در بازار را مسئول این کار کنید که در این صورت در حقیقت آنچه در تحقیق صنعتی گروه تمرکز یا فوکوس گروپ نامیده می شود می خرید. شرکت تحقیقاتی در تصمیم گیری در مورد اینکه چه گروهی از مشتریان باید در جلسه حضور داشته باشند، به شما کمک می کند و نیز ریاست حرفه ای جلسه، ثبت مذاکرات به علاوه خلاصه نویسی یافته ها را به عهده می گیرد.

این گروه رسمی تمرکز اغلب برای ارزیابی مفاهیم مربوط به کالاهایی که قبلا به خوبی توسعه یافته اند مفید هستند. اگر به دنبال نظریات و پیشنهادها در مورد کالاهای جدید هستید، یک گروه غیررسمی و کم هزینه تر که خودتان هماهنگی آن را به عهده می گیرید مناسب است.

برای راه اندازی یک گروه تمرکز غیررسمی از مشتریانی که می شناسید دعوت به عمل آورید، زیرا گرد هم آوردن آنها راحت تر است آنها اشتیاق به همکاری دارند. ۶ تا ۱۲ نفر از مشتریان خوب خود را به صرف صبحانه یا ناهار دعوت کنید و از آنها بخواهید دو ساعت از وقت شان را به صحبت در مورد کالاها و خدمات شما اختصاص دهند. اگر امکانات لازم برای برگزاری یک جلسه خوب در اداره خود در اختیار ندارید یک کنفرانس در یک هتل نزدیک اداره اجاره کنید و از مسئولان هتل بخواهید که غذای لازم را تهیه کنند.

هنگامی که گروه تمرکز گرد هم می آیند از همگی به خاطر حضورشان تشکر کنید و توضیح دهید که خواسته شما از آنان این است که ایده ها و پیشنهادها و انتقادات شان را برای کمک به شما در طراحی یک کالای جدید یا بهبود خدمات مشتریان یا دستیابی به هدف ارزنده دیگری که به سود مشتریان است، با شما در میان نهند. به پای وایت بورد یا کاغذ نقشه کشی روی یک سه پایه بروید و عنوان بحث را در بالای آن یادداشت کنید، سپس مستقیما جلسه حل مشکل گروهی را راه اندازی کنید.

همه پیشنهادها و اظهارنظرها را ثبت و از حرکات مثبت و مشتاق بدنی و تشویق های شفاهی استفاده کنید تا مشتریان احساس کنند ایده های آنها ارزشمند است. چه ایده های آنها واقعا باارزش باشند و چه غیر آن، این کار را انجام دهید، زیرا ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان ضروری است و به هرحال این افراد مشتریان خوب شما هستند. آنها را تشویق و به خوبی پذیرایی کنید و پس از پایان جلسه برای آنان یادداشت تشکر ارسال کنید. همچنین اگر هریک از ایده ای این جلسه تحقق یافت افرادی که بانی این امر بوده اند مطلع بسازید، چراکه اطلاع یافتن از مفید بودن نظرات شان آنها را هیجان زده خواهد کرد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.