Take a fresh look at your lifestyle.

بانک ملت عزیز: تبلیغات با لوگوی وارونه اشتباه است!

به بهانه اکران بیلبورد تبلیغاتی بانک ملت با طرح وارونه و با شعار “ذخیره زمان؛ با خدمات غیر حضوری” جدای از هرگونه کنایه و پیشنهادی، مستقیم به سراغ اصل مطلب می‌روم، زیرا با این روند عاقبت روشنی برای تبلیغات این مرز و بوم متصور نیستم.

اگر در حوزه تبلیغات و بازاریابی و برندینگ در حال فعالیت هستیم بیاییم با هم چند نکته ساده اما مهم را همیشه به خاطر بسپاریم:
– طرح تبلیغاتی (آرتورک) برای رسانه‌های مختلف در کمپین تبلیغاتی باید متفاوت باشد.
– در همه شرابط به حفظ هویت برند و رعایت نکات برند بوک متعهد باشیم.
– کیفیت و رسالت اصلی تبلیغات را فدای خلاقیت و خلق اثر هنری نکنیم.
– ویرال شدن محتوا را به هر قیمتی انجام ندهیم.
– بودجه کارفرما را منبعی برای بقای حوزه تبلیغات بدانیم و نه تنها بخشی از درآمد شرکت تبلیغاتی خودمان.
– اثربخشی را چاشنی پروپوزال پیشنهادی و مشاوره تبلیغاتی قرار دهیم تا منصف‌تر باشیم.
– بیلبورد جای اثر هنری نیست که افراد فعال در آن حوزه از طرح تعریف کنند، بلکه بیلبورد باید برای عموم قابل درک باشد.
– سعی کنیم به جای تبلیغات‌چی صرف بودن، یک مشاور خوب در حوزه بازاریابی باشیم!

برای اولین نکته در طراحی یک تبلیغ دانستن این نکته که طرح بر روی روزنامه و مجله چاپ می‌شود و یا بیلبورد از اصول اولیه یک تبلیغ محسوب می‌شود پس در زمانی که یک طرح وارونه با هدف بیشتر درگیر کردن مخاطب طراحی می‌شود، هیچ دلیلی بر درج لوگوی وارونه در طرح نیست، مخصوصاً زمانی که آن لوگو متعلق به یک بانک یا یک موسسه مالی باشد مطمئناً می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر کند اما از جنبه دیگری!

از اولین نکات در طراحی دفترچه برند (Brand Book) رعایت رنگ، جایگاه و اندازه لوگو در طرح است تا آنجا که حتی برای درج لوگو بصورت عمودی نیز قانون وجود دارد.

اما ایده وارونه طرح تبلیغاتی چیز جدیدی نیست و بارها در حوزه تبلیغات اتفاق افتاده است اما نه با لوگوی وارونه !



پس از مشاهده نمونه‌های فوق که از تبلیغات وارونه استفاده شده و در تمام آنها هویت برند حفظ شده است، در نمونه زیر طرحی تبلیغات وارونه جیپ را بررسی می‌کنیم برای تبلیغات چاپی طراحی شده است و مخاطب می‌تواند اقدام به چرخاندن آن کند که در هر صورت برند JEEP بصورت عادی نمایش داده می‌شود.


در آخرین بخش می‌پردازیم به شیوه وایرال کردن تبلیغات بانک ملت که با تبریک سال ۱۳۹۷ در ابتدای سال ۱۳۹۶ شروع شد و در مطلبی که قبلاً در آن اشاره کردیم این نوع وایرال شدن تنها در اهالی قلم و حوزه مارکتینگ اتفاق می‌افتد در صورتی که مخاطب اصلی این بانک فقط هنرمندان و اهالی تبلیغات نیستند و گویا بانک ملت بیلبورد را برای مخاطبین خاص تهیه کرده است!

به نظر می‌رسد بانک ملت عزیزمان به لطف مشاوران تبلیغات و بازاریابی خود در این چند سال اخیر مخاطبین عام را فراموش کرده و مانند برخی از کارگردانان سینمایی تنها برای شرکت در مراسم‌های ویژه و تولید برای مخاطبین خاص بسنده کرده است و به فکر جمع کردن جایزه است نه مخاطب عام!

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.