Take a fresh look at your lifestyle.

تری اِم، داستانی حیرت انگیز

شرکت چند ملیتی تری  اِم در زمینه تولید محصولات مختلفی فعالیت دارد. این برند پیش از این با نام شرکت تولیدی و معدن مینه سوتا شناخته شده بود. این شرکت در حومه مینه  سوتا قرار دارد و توسط دکتر دانلی باد، هرمون کابل، هنری برایان و جان دوان تاسیس شده است. شایان ذکر است که در حال حاضر تری  اِم در سراسر دنیا فعالیت دارد.

این شرکت در حال حاضر بیش از ۸۸ هزار کارمند در اختیار داشته و ۵۵ هزار محصول مختلف، از محصولات مراقبت از خودرو (شیشه  شوی مخصوص، براق  کننده و ترمیم  کننده تایر) گرفته تا چسب، محصولات الکترونیکی، فیلم های نوری و محصولات بهداشتی دهان و دندان را تولید می کند.

در مقام بررسی عملکرد این برند بهتر است ابتدا به شرایط کنونی  اش بپردازیم و سپس ماجرای تاسیس و به تبع آن کسب موفقیتش را بیان کنیم.

تری  اِم براساس آمارهای رسمی در ۶۵ کشور مختلف حضور مستقیم داشته و در دیگر کشورها نیز شرکت های وابسته به خود را تاسیس کرده است. این شرکت  ها علاوه بر اینکه به شرکت مادر وابسته اند، دارای آزمایشگاه مخصوص نیز هستند.

بر این اساس نحوه فعالیت آنها تا حد زیادی مستقل از بخش مرکزی است. تنها نقطه اتصال اساسی این شرکت  ها با سازمان مرکزی در خصوص استراتژی های کلی است. در مورد تولید محصولات، این شرکت یکی از نخستین برندهایی بود که طرح تولید کالا در مقصد را راه  اندازی کرد.

بر این اساس و با توجه به حضور تری  اِم در ۲۰۰ بازار مختلف، محصولات موردنظر در همان بازارها تولید می شوند. اگرچه پیشرفت بازارهایی مانند چین و تایوان بسیاری از خطوط تولید شرکت  های بزرگ را به سوی آسیای جنوب شرقی سوق داده است، با این حال تری  اِم همچنان به اشتغال زایی در بازار موردنظر پایبند مانده است. این استراتژی را می  توان در خط مشی کلی این برند به منظور تاثیرگذاری روانی بر مشتریان ریشه  یابی کرد.

در زمینه فروش، برنامه این شرکت تاسیس دفتر فروش در شهرهای بزرگ بوده است. با این حال توسعه اینترنت و فروشگاه  های اینترنتی باعث شد تری  اِم سرمایه  گذاری عظیمی روی این بخش کند. براساس آمارهای رسمی، در حال حاضر بیش از نیمی از محصولات این شرکت به صورت اینترنتی به فروش می رسد.

استراتژی بازاریابی تری  اِم براساس ورود به بازارهای مختلف و سرمایه  گذاری در بخش خصوصی این کشورها سازماندهی شده است. همچنین همکاری با شرکت  های محلی و خرید آنها یکی دیگر از برنامه های این غول صنعتی دنیاست.

در مصاحبه ای که با مدیرعامل این برند، جورج باکلی صورت گرفته است، عامل اصلی موفقیت این برند در بیش از یک سده فعالیت ایده  پردازی مداوم توصیف شده است. به عبارت بهتر، آنچه تری  اِم را از یک تولید کننده معمولی ماسک  های بهداشتی تبدیل به یکی از بزرگ  ترین برندهای حال حاضر دنیا با ۲۳ میلیارد دلار درآمد سالانه کرده است، توجه به ایده  های کارمندان است. اگرچه پیش از این روی اهمیت توجه به ایده  های کارمندان و بهبود رابطه مدیر-کارمند تاکید کرده ایم، با این حال توجه به یک نمونه عینی در این زمینه می  تواند الهام  بخش باشد.

هرمون کابل، یکی از نخستین بنیانگذاران شرکت، در زمینه برقراری ارتباط با کارمندان مهارت خاصی داشت. اگر صادقانه بگویم، وی با همه افراد رابطه مناسب برقرار می کرد. بر همین اساس کارمندان این شرکت یکی از نخستین نمونه  های رابطه صمیمانه مدیر-کارمند بودند. طرح توسعه کسب  وکار و ورود به عرصه تولید سایر محصولات نخستین بار توسط کارمند خط تولید این شرکت ارائه شد.

در آن هنگام وی به منظور تهیه چسب مجبور شد به یکی از شهرهای اطراف رفته و در نهایت چسب موردنظر خود را پیدا نکرد. همین امر باعث شد او تولید چسب را برای آن ناحیه مناسب در نظر گیرد. طرح وی توسط کابل و برایان تایید شد.اگرچه در ابتدا سایر موسسان شرکت امید چندانی به این طرح نداشتند، با این حال با صحبت  های کابل مجاب به حمایت از ایده مذکور شدند.

این داستان کوتاهی درباره چگونگی توسعه کسب وکار یکی از غول های تولیدی جهان بود. کارآفرینان تازه کار معمولا در تلاش برای اجرای ایده های خود هستند و به طرح های دیگران توجه چندانی ندارند. این شرایط یک قرن پیش در زمان بنیانگذاران اولیه تری  اِم بسیار شدیدتر بود. با این حال ریسک روی اعتماد به ایده کارمندان عاملی بود که راه کسب موفقیت را برای این برند هموار ساخت.

پرسش هایی برای پیشرفت

– برگزاری نشست ، در شرکت های کوچک امکان تحقق بیشتری دارد. این نکته به معنای عدم توجه برندهای بزرگ به این امر نیست، بلکه در یک شرکت کوچک با ۲۰ یا ۳۰ کارمند بسیار راحت تر می  توان همه آنها را در یکجا گردآوری کرد. بر همین اساس پرسش اصلی در اینجا به این صورت است؛ طرح شما برای گردآوری نظرات کارمندان تان چیست؟

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.