برند کوکاکولا با چه روش هایی معروف شد؟
برند کوکاکولا با چه روش هایی معروف شد؟
برند کوکاکولا یکی از محبوبترین نوشیدنیهای جهان است که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان مورد استفاده قرار میگیرد. در حقیقت میتوان گفت داشتن محصولی که مردم از آن لذت میبرند یکی از رموز موفقیت اکثر شرکتهای بزرگ جهان است.
۱) استفاده از یک فرمول منحصر به فرد
سرهنگ جان پمبرتون (John Pemberton) بنیانگذار کوکاکولا، پس از خدمت در جنگ داخلی ایالات متحده، تصمیم به تولید نوشیدنی که حاوی کافئین و الکل باشد، گرفت. اما در سال ۱۸۸۶ قوانین آتلانتا با منع تولید مواد غذایی حاوی الکل، تولید کنندگان را وادار به تولید نوشیدنیهای غیرالکلی کرد. بنابراین پمبرتون نیز فرمول تولید نوشیدنی خود به کمک آزمایشهای مختلف و جمعآوری بازخوردهای مردم تغییر داد. این سعی و خطا به شکلگیری فرمول منحصر به فرد تولید کوکاکولا که متناسب با سلیقهی مصرفکننده بود منجر شد. در سال ۱۹۰۳ کوکائین موجود در نوشیدنیهای کوکاکولا نیز حذف شد. اما این نوشیدنی با طعم خاص خود همچنان یکی از محبوبترین نوشیدنیهای جهان است. میتوان گفت فرمول منحصر به فرد این نوشیدنی رمز موفقیت آن در بازر جهانی بوده است. بنابراین استراتژی انحصار در تولید محصولات مختلف میتواند بسیار اثربخش باشد.
۲) طراحی لوگو با یک فونت بیانتها
به توصیهی حسابدار آقای پمبرتون، فرانک میسون رابینسون (Frank Mason Robinson)، در قالبی که در حسابداری استفاده میشود طراحی شد. دلیل این تصمیمگیری متمایز کردن لوگوی برند کوکاکولا در میان رقبای خود بود. لوگوی این برند یک بار در سال ۱۹۲۳ استانداردسازی شد و پس از آن بخش مرکزی لوگوی کوکاکولا نیز مانند فرمول منحصر به فرد آن بدون تغییر باقی ماند. از این رو لوگوی کوکاکولا نزدیک به یک قرن است که در ذهن مخاطبان خود حک شده است. بنابراین میتوان گفت که ثبات لوگوی برند کوکاکولا یکی از عوامل موفقیت برندینگ آن است.
۳) توزیع در بطریهای اختصاصی
۴) واگذاری مسئولیت حفاظت از استانداردهای برند به خردهفروشان
۵) ثابت نگه داشتن قیمت مصرف کننده به مدت ۷۰ سال
۶) استفاده از روش تبلیغات دهان به دهان برای توسعه برند
برای افزایش مصرف محصول برند کوکاکولا لازم بود که افراد بیشتری با آن مواجه شوند. از سوی دیگر افرادی که با این برند آشنا میشدند نیز باید احساس خوبی نسبت به آن پیدا میکردند. از این رو پوستر، کوله پشتی، ساعت، تقویم و انواع مختلفی از کالاهای نامرتبط دیگر با لوگو و نام برند کوکاکولا تهیه شد و به عنوان جایزه به خریداران ارائه شد. همین امر نیز باعث پیشبرد استراتژی تبلیغات دهان به دهان این برند در بین مردم شد. بنابراین میتوان گفت که در نظر گرفتن اشانتیون و وسایل تبلیغاتی مختلف در کنار محصول میتواند نقش مثبتی در پیشبرد استراتژی برندینگ و بازاریابی محصولات داشته باشد.هم اکنون شرکت کوکاکولا یکی از بزرگترین شرکتهای جهان است. اما سیستم و مکانیسم آن مانند شرکتهای کوچک طراحی شده است. همین مکانیسم نیز باعث شده است که طراحی محصول جدید، ایجاد ارتباطات جدید، ورود تجهیزات جدید و رشد و توسعه برند آن به سادگی میسر شود.
نظرات بسته شده است.