طراحی گرافیک پنجمین جشنواره مد و لباس فجر | استودیو گرافیت
طراحی هویت بصری و المان اصلی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر در روزهای اخیر به مراحل پایانی خود نزدیک میشود. این مجموعه شامل لوگو، پوستر و تیزر میباشد که تا کنون کار طراحی لوگو به اتمام رسیده است. اجرای این پروژه بر عهده تیم استودیو گرافیت است که فعالیت رسمی خود را در حدود دو سال است که آغاز نمودهاند. البته اعضای این تیم هرکدام بصورت مجزا فعالیتهای هنری داشتهاند.
محمدحسن نکوپندار، طراح گرافیک است و مدیریت استودیو را برعهده دارد، وحید سلطانی طراح گرافیک است، صادق رضوی تصویرگر است ، محمدحسین حسیندوست و روح الله مهدوی عکاسی میکنند، مدیریت فروش بر عهده امیرحسین قاسمی است و مدیریت بازرگانی بر عهده امین نیکوبذل راد می باشد.
نکوپندار مسئول این استودیو است که در برخی از پروژهها نیز مسئولیت طراحی گرافیک را نیز بر عهده داشتهاست. درباره طراحی هویت بصری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر با او گپی زدیم که در ادامه میخوانید :
۱- ایده ابتدایی این طرح چگونه حاصل شد؟
المان جشنواره مد و لباس فجر یک طاووس بود که میخواستند تغییراتی را در این المان اعمال کنیم و ایده ابتدایی کار نیز از همین طاووس به عنوان المان اصلی جشنواره انتخاب شد و دلیل دیگری که برای ما مهم بود تفاوت رنگهایی بود که در بدن طاووس میتوان دید و این یک نکته جذاب برای طراحی لوگوی ما بود. دلیل دیگر نوع دیزاینی است که در هیبت این پرنده وجود دارد و او را از دیگر پرندگان متمایز میکند و دلیل آخر هم اینکه میخواستیم یک پرنده را محور قرار دهیم همانطور که برای جشنواره فیلم فجر، پرندهای به عنوان محور اصلی هویت بصری انتخاب شدهاست به نام سیمرغ و این قرابت خود میتواند باعث جذابیت شود.
۲- چالش هایی که برای اجرای این پروژه پیش رو داشتید چه مواردی را شامل می شد و سفارش دهنده از شما چه درخواستی داشته است؟
سفارش در اصل طراحی یک المان اصلی برای این جشنواره بود که اولا در آن تنوع رنگ دیده شود و ثانیا بتواند موضوع جشنواره را که مد و لباس است به مخاطب منتقل کند.
چالش خاصی در کار نبود و زمانگیرترین بخش کار گرفتن تاییدیه کار از سوی سفارش دهنده بود به دلیل آنکه سفارش دهنده برای هر کدام از المان های بکار رفته در این کار از ما دلیل میخواست. از تعداد پرهای طاووس در پایین کار تا رنگهای استفاده شده که خود این کار چیزی حدود یک ماه به طول انجامید.
۳-چند روز برای این پروژه وقت صرف شده و چه مقدار از پروژه باقی مانده است؟
تا کنون ۳۰ روز از کار روی این پروژه میگذرد و البته بیشتر این زمان صرف راضی نمودن سفارشدهنده نسبت به جزئیات کار شده است و اجرای بخش اصلی کار خیلی کمتر از ما وقت برده است.
پوستر این کار در حال اتود زدن است و بخش دیگری که باقی مانده ساخت تیزر برای تبلیغات جشنواره میباشد. تیزر در مرحله پیش تولید است و قبل از آغاز جشنواره آماده خواهد شد.
۴-برای طراحی این هویت بصری و پوستر شما از نماد استفاده کرده اید، از آنجایی که مخاطب این کا عامه مردم هستند، به نظر شما تا چه حد مردم با مفهوم و معنای این کار ارتباط برقرار خواهند کرد؟
المان اصلی استفاده شده در این کار، بغیر از پرهای ریخته شده در پایین طاووس که قدری متفاوت هستند، همگی برگرفته از بته جقه های اصیل ایرانی هستند که با تغییر آرکها و کروهای آنها سعی کردیم کمی شکل مدرنتری را ایجاد کنیم. در حقیقت بته جقه های مدرن تولید کردیم و مردم ما با این المان در لباسهای قدیمی آشنا هستند. به این شکل هم اصلت هنر ایرانی را حفظ نمودیم و هم تنوع رنگ را رعایت نمودیم که از مسائل مهم سفارش دهنده بود. برای انتخاب و استفاده هر رنگ هم دلیل خاصی داشتیم که در ادامه خواهم گفت.
اما در مورد استفاده از نماد در کار، باید بگویم مردم به کار جدید و نو ، عادت میکنند. قرار نیست هرچیزی که مردم به آن عادت ندارند را کنار بگذاریم. مردم ما به خیلی از چیزها عادت نداشتند و الان دارند با آنها زندگی میکنند. مثل سیمرغ جشنواره فیلم فجر که هیچ ذهنیت عامی از این المان در ذهن مردم نبود و اکنون هرساله آن را میبینند و جزوی از حافظه بصری آنها شده است و جشنواره فیلم فجر را به سیمرغ آن میشناسند. پس تغییر در سلیقه مردم و در نگاه مردم کاری غیرممکن نیست. جشنواره مد و لباس هم به همین شکل خواهد بود. معنای “مُد” در ریاضیات، تکرار است و دلیل وجود تکرار در این کار نیز همین است. تنوع رنگ هم به دلیل هدف این جشنواره بود. جشنواره قصد دارد تا رنگ را بین مردم رایجتر نماید. استفاده از رنگ در لباسهای مردم جامعهی ما از نگاه سفارش دهنده کم است و باید بیشتر شود. این استفاده از رنگ های متنوع و زیاد،مطمئنا در راستای این موضوع صورت گرفته است.
۵-چه نکته ای برای شما و سفارش دهنده از همه مهم تر بود که مخاطب آن را ببیند؟ به نظر شما این کار در انتقال این پیام موفق خواهد بود؟
اول حفظ اصالت هنر ایرانی و دوم وجود رنگ. حفظ اصالت هنر و فرهنگ ایرانی با استفاده از انتخاب پرنده، بکارگیری اسلیمی بر روی گردن پرنده و نیز بهره بردن از بته جقه به عنوان بخشی از کار، خیلی خوب اجرا شد و در مجموع سعی کردیم با استفاده از این ابزارها، فرهنگی ایرانی را جلوه دهیم و از فرهنگ غرب دور شویم. تنوع رنگ هم با توجه به معنای هر رنگ در این طرح اجرا شد و فکر میکنم در این دو زمینه موفق بوده ایم چون بیننده در نگاه اول مطمئنا متوجه رنگها میشود و با دقت بیشتر، ارتباط آن را با جشنواره متوجه خواهد شد.
۶- درباره دلیل انتخاب هر رنگ توضیح میدهید؟
استفاده کم از رنگهاى تیره : به دلیل اینکه کاربرد زیادى در مد دارد و چون افراد را لاغرتر نشان میدهد .از مشکى و تیره زیاد استفاده نشده چون معمولا شخصیت هاى منفى مشکى به تن دارند.
استفاده زیاد از قرمز و رنگهاى شاد: چون قرمز سبب تندتر شدن ضربان قلب میشود و مورد توجه قرار میگیرد.. معمولا رنگ قرمز در دکوراسیون براى تاکید مورد استفاده قرار میگیرد. دکوراتورها بر این عقیده هستند که رنگ قرمز در مبلمان محشر است چون جلب توجه میکند.
از صورتى هم کم استفاده شده چون علاوه بر آرام بخش بودن در روانشناسى رنگ سبب تضعیف روحیه میشود.
از آبى فیروزه اى و آبى هم استفاده نسبتا زیادى شده چون رنگ اقیانوس و دریا و آسمان است و رنگ پر طرفدارى در مد است. مشاوران مد توصیه می کنند در مصاحبه های شغلی رنگ آبی بپوشید چون رنگ آبی نشان دهنده وفاداری است.افراد در اتاقهای آبی فعالترند. بررسیها حاکی از آن است که وزنه برداران در سالنهای ورزشی آبی رنگ قادرند وزنه های سنگینتری را بلند کنند.
رنگ سبز : این رنگ در بیمارستانها استفاده میشود چون معتقدند که موجب بهبودى بیماران میشود و به بیماران آرامش میدهد.
زرد آفتابی شاد جلب توجه می کند. با وجود اینکه یک رنگ خوش بینانه به حساب می آید، مردم در اتاقهای زردرنگ بیشتر عصبانی میشوند و کودکان بیشتر گریه مکنند به همین دلیل زیاد استفاده نشده.
سعى شده نهایت سادگى در ساخت این المان صورت پذیرد که اگر در جایى این المان در قطع دو یا سه سانتیمتر هم استفاده شد تمام جزئیات دیده شود.