چگونه به کمک تئوری رنگ به داد دکمه فراخوان برسیم؟
در یکی از مطالب قبلی بلاگاد درباره روانشناسی رنگ صحبت کردیم و در اینجا بیشتر روی اینکه چگونه برای دکمه فراخوان خود، رنگی مناسب انتخاب کنیم مطلبی ارائه میکنم. ولی اول بگذارید کمی درباره تئوری رنگ بگم که شما را به خوبی در این مسیر یاری میکند:
همان طور که اکثر ما میدانیم تضاد به خوبی میتواند دکمه فراخوان (Call-to-Action) شما را جلوی دید مخاطب قرار دهد، اما نه هر تضادی که به ذهن عام میآید. بلکه بهتر است بگوییم که رنگهای متمم هستند که به خوبی باعث ایجاد تضادی منطقی میشوند. در اصل رنگهایی که متمم یکدیگرند، یکی از آنها اصلی بوده و دیگری رنگ متمم به حساب میآید. برای مثال رنگ زرد یک رنگ اصلی به حساب آمده و بنفش رنگی است که متمم آن به حساب میآید.
با توجه به شکل زیر میتوانید رنگهای اصلی و متمم آنها را شناسایی کنید:
برای نمونه، در اتاق عمل نگاه کردن به رنگ آبی یا سبز می تواند دید دکتر از اشیای قرمز از جمله احشای خونآلود را تقویت کند. اگر جراح به چیزی خیره شود، که به رنگ قرمز یا صورتی باشد، حساسیتش را نسبت به آنها از دست میدهد. در واقع پیامهای مربوط به رنگ قرمز در مغز محو میشود، که میتواند باعث شود پزشک تفاوتهای ظریف رنگ اجزای بدن را به درستی نبیند. نگاه کردن گاه به گاه به چیزی سبزرنگ میتواند چشمها را به تغییرات در رنگ قرمز حساستر کند. دلیل این پدیده، همان تضاد رنگی است که سبب میشود تمرکز بهتری برای جراح پدید آید.
حال سوال اینجاست که چه دکمه فراخوانی برای ما مفید خواهد بود؟
این مورد به شدت به نظر خود طراح و طرح او بر میگردد و نمیتوان نظری قطعی در این مورد داد. ولی مواردی هستند که با رعایت آنها میتوانید وضعیت بهتری برای دکمههای فراخوان خود ایجاد کنید؛ مثلا بهتر است دکمههای فراخوان بزرگ رنگشان برجسته نباشد و دکمههای فراخوان کوچکتر رنگ روشنتری داشته باشند. مهمترین نکته این است که باید به گونهای رنگ را انتخاب کنید که به طرح کلی شما آسیب وارد نکند و از طرفی به مخاطب از عمل مورد نظر شما آگاه سازد.
از طرفی دیگر، خیلی از افرادی که در حوزه طراحیهای مربوط به فضای وب به فعالیت میپردازند، معتقدند که باید روی طراحیها A/B Test انجام شود. تا به امروز تست روی دکمههای فراخوان توانسته به طور متوسط ۱۱% به نرخ تبدیل کسبوکارها کمک کند.
به زودی مطلبی در مورد جای مناسب برای Call-to-Action منتشر میکنیم تا بتوانید با خیال راحت جای Call-to-Action خود را معین کنید.
–نگاهی اجمالی به علم روانشناسی رنگ