Take a fresh look at your lifestyle.

روند اجرای کمپین تبلیغاتی

0

روند اجرای کمپین تبلیغاتی

اگر کسی اطلاعی در مورد کالاها یا خدماتی که شما عرضه می کنید نداشته باشد، تولید آن ها بی فایده است. این مطلب لزوم دادن آگاهی به مشتریان در مورد برندتان و فعالیت آن را مشخص می کند. برگزاری کمپین های تبلیغاتی می تواند یکی از راه های دادن این آگاهی باشد. کمپین ها به منظور پاسخ گویی به نیازهای مخاطبان مورد نظرشان طرح ریزی می شوند و صرف نظر از حجم مخاطبان، نیاز به برنامه ریزی و اجرای بسیار دقیق همراه با در نظر گرفتن بیشترین میزان اثر بخشی و بازگشت سرمایه را دارند. ویژگی های همه کمپین های موفقی که مورد اجرا قرار می گیرند این است که به خوبی در مورد شان تحقیق و فکر شده است و به جزئیات و نحوه اجرای آن ها دقت کافی شده است.
هر برنامه تبلیغاتی بسته به اوضاع و نوع بازار و مخاطبان تبلیغات ممکن است به روش مخصوص به خود انجام شود. اما به طور کلی، براساس الگو سازی سیستمی و روند اجرای کمپین تبلیغاتی در همه برنامه تبلیغاتی ها مراحل کم و بیش مشابهی طی می‌شوند که عبارتند از:

تعیین بازار هدف مشتریان

احتمالا شما هم اکنون‌شناختی نسبی و تصویری از ویژگی‌های مشتری خود دارید، اما در این گام شما باید دقیقا مشخص کنید کدام گروه از مشتریانتان هدف این کمپین خاص هستند. برای مثال ممکن است مشتریان شما مادران دانش آموزان دبستانی و معلمان دبستان باشند، اما تعیین می‌کنید که در این کمپین خاص مخاطب هدف شما مادران دانش آموزان دبستانی است.
مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که «کار را با در نظر گرفتن هدف نهایی آغاز کنید.» از خود بپرسید به چه می‌خواهید برسید؟ شاید این به نظرتان حرف بسیار پیش پا ‌افتاده‌ای برسد، اما باور کنید تجربه نشان داده است که این کار بسیار سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. تعیین کنید دقیقا می‌خواهید با این کمپین به چه چیزی برسید و چطور خواهید فهمید که به آن نقطه رسیده‌اید؟

تعیین هدف های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتیتقویمی برای کمپین خود ایجاد کنید. اگر کمپین شما طولانی است، (بیش از ۱ ماه) در طول مسیر اهداف میان مدتی را برای خود تعریف کنید. با این کار تیمتان با انگیزه و پر انرژی باقی می‌ماند. همچنین اگر به این اهداف بین راه نرسید، نشانه‌ای است از اینکه در مسیر درستی حرکت نمی‌کنید. همه تاریخ‌ها و کار‌هایتان را در یک نرم‌افزار مدیریت پروژه وارد کنید و اعضای تیمتان را هم وارد این کار کنید.

محاسبه بودجه تبلیغاتی

اجرای یک کمپین تبلیغات مستلزم صرف هزینه است , شرکتها به منظور کسب نتایج مورد نظرشان و افزایش بازده هزینه می کنند , بنابراین یک کمپین تبلیغات بر اساس ارزش و اهمیت نتایج حاصل از آن مورد ارزیابی قرار میگیرد. شرکتهای خصوصی معمولا از قبل هیچ بودجه مشخصی اعلام نمیکنند و در صورت توافق مبالغ لازم را برای آن اختصاص میدهند. بنابر این توجیه و رایزنی با سفارش دهنده از اهمیت بالایی در زمان برنامه ریزی برخوردار است.
راه های فراوانی برای پس انداز پول های شرکت وجود دارد اما کمپین تبلیغاتی جای مناسبی برای صرفه جویی در هزینه ها نیست؛ چرا که این امر مستقیما بر فروش و سودآوری شرکت تاثیر می گذارد.کمپین تبلیغاتی موفق هزینه بر است؛ چرا که نتیجه بخش خواهد بود.

برنامه ریزی گروه خلاقیت

این مرحله شامل برنامه ریزی برای گروه خلاقیت است. فراموش نکنید که مهمترین اشتباهات در این مرحله انجام می شود و تصمیم گیری اشتباه در این مرحله ممکن است منجر به بدهکار شدن و ورشکست شدن گردد. همه خلاقیت ها باید در راستایی باشد که مورد توجه مشتریان واقع شود.

انتخاب نوع رسانه

شما باید قادر باشید از تمام رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی که در جهت منافع شماست، استفاده کنید. خرج کردن هزینه های بسیار توسط ای میل های تبلیغاتی در جایی که می توان هزینه تبلیغاتی را صرف تبلیغات چاپی کرد، مشتری های شما را به کمتر از تعدادی که می توانستید داشته باشید محدود می کند. به همه رسانه ها فکر کنید به جامعه هدف خود بیندیشید، به برنامه بازاریابی خود نگاهی بیندازید و نقش عملیاتی خود را ببینید سپس تصمیم بگیرید که چه رسانه ای برای تبلیغ و با توجه به هزینه شما بهترین است.

کمپین تبلیغاتیبرنامه ریزی گروه طراحی نسخه

گروه با اهداف و بودجه ای مشخص شروع به طراحی کمپین کرده که در اولین قدم اتاق فکر تشکیل می شود، و افراد ایده پرداز و مدیران اجرایی در اتاق فکر حاضر شده و قسمت ها و اجزای کمپین یک به یک طرح و آماده سازی می شوند. در کلیه مراحل طراحی و اجرایی کمپین تبلیغاتی ، گروهی از افراد حرفه ای سازمان که از واحد بازاریابی می باشند کلیه امور همچون طراحی، تولید، مدیریت، فعالیت رقبا، تغییر و تحولات محیط و بازار، انتخاب و طرح ریزی رسانه ها، زمان و مکان های حساس و غیره… را نظارت کرده و حتی هماهنگ سازی گروههای دیگر را نیز به عهده دارد.

آزمایش و بازبینی پیش از انتشار نسخه

اگر زمان و یا سرمایه کافی وجود داشته باشد یکی از بهترین شیوه های آزمون اثربخشی تبلیغات استفاده از گروه های تمرکز است(Focus Group) آیا آن ها مفهوم و پیام آن کمپین تبلیغاتی را از دریافت نموده اند؟آیا تبلیغاتی که قصد اجرای آن وجود دارد مفهوم مد نظر را انتقال می دهد؟ اگر این طور نیست؛ نظر آن ها در خصوص انتقال بهتر مفهوم و شیوه اجرای اثربخش پرسیده شود. راه های ارزان قیمت تر دیگری نیز وجود دارد. مانند: توزیع پرسشنامه.

برنامه ریزی برای گروه تولید نهایی

نسخه ها و دستورالعمل ها باید به گروه تولید داده می شود تا متون چاپ، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، بیلبوردها، آگهی های پستی و پیامکی تولید یا به اجرا گذاشته شوند. ممکن است امور اجرایی مرحله خارج از موسسه انجام شود که احتمالا هیچ تخصصی در تبلیغات ندارند . به عنوان مثال: ساخت ماکت.

نظارت بر اجرای صحیح برنامه ها

مسئولین و مشاوران تبلیغاتی باید بر اجرای صحیح برنامه نظارت داشته باشند تا مطابق نظر آن ها تبلیغات برای مخاطبان اکران شود. برخی جزئیات در خلال اجرای برنامه ها قابلیت تصمیم گیری می خواهند و باید بهترین تصمیم را در مورد آن ها اتخاذ نمود.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ