رکوردشکنی ارزش برندهای ایرانی با برندهای جهانی
رکوردشکنی ارزش برندهای ایرانی با برندهای جهانی
موسسه برندفایننس (Brand Finance) در جدیدترین گزارش خود از رشد و ارزش برندهای ملی جهان، ایران را بهعنوان سریعترین کشور رو به رشد از نظر ارزش برندهای ملی معرفی کرد.
ازرش برندهای ایرانی در یکسال ۵۹ درصد افزایش یافت
بهگزارش اقتصادنیوز، موسسه «برندفایننس»، در گزارش ۲۰۱۵ خود، فهرستی از ۱۰۰ برند ملی برتر جهان منتشر کرد که ایران ازنظر رشد سریع برندینگ ملی، در رتبه نخست قرار گرفت. در این گزارش، ایران با ۱۵۹ میلیارد دلار ارزش کل برند بازرگانی و ۵۹ درصد رشد ارزش نسبت به سال پیش، در رده ۴۶ جهان قرار گرفته است. ارزش برندهای ملی ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. همچنین درجه قدرت برندهای ایران نیز A- ارزیابی شده است.
بر اساس این گزارش، بعد از ایران، کامرون با ارزش کل برندهای تجاری ۱۴ میلیارد دلاری، سریعترین رشد را داشته و با ۵۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته، در رده ۸۷ جهان قرار گرفته است. تانزانیا، کنیا و زامبیا، بهترتیب با ۴۴، ۴۳ و ۳۹ درصد رشد نسبت به سال قبل، در ردههای سوم تا پنجم سریعترین رشد برندهای ملی جهان قرار گرفتند.
موسسه برندفایننس همچنین، فهرستی از کشورهایی که کمترین رشد را در زمینه برندینگ ملی داشتهاند، منتشر کرد که در این فهرست، اوکراین صدرنشین است. ارزش کل برندهای تجاری اوکراین با ۴۵ درصد کاهش، از ۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، به ۴۴ میلیارد دلار در سال جاری تنزل یافته است. پس از این کشور، پرو با ۳۳، روسیه با ۳۱، هندوراس با ۲۶ و آرژانتین با۲۲ درصد کاهش ارزش برند ملی، در رتبههای دوم تا پنجم ضعیفترین کشورها از نظر سرعت رشد برندینگ ملی قرار گرفتند.
بهگزارش پایگاه رسمی برندفایننس، این موسسه برندهای ملی کشورهای مختلف جهان را از جنبههای مختلفی نظیر میزان رشد، ارزش، قدرت و سرمایهگذاری مورد بررسی قرارداده است.
در ردهبندی ارزشمندترین برندهای ملی، ایالات متحده با ارزش کلی ۱۹ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار و ۲ درصد رشد نسبت به سال قبل، در رده نخست قرار دارد و پس از آن چین با ارزش کل ۶ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار و یک درصد تنزل، در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین کشورهای آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، هند، کانادا، ایتالیا و استرالیا، در ردههای سوم تا دهم باارزشترین برندهای ملی جهان قرار گرفتهاند.
این برای نخستین بار است که ایران در ردهبندی برترین کشورهای جهان از نظر برندهای ملی شرکت داده میشود.
برندسازی و برندینگ ایرانی