بازاریابی مقرون به صرفه
امروزه ابزارها و فرصتهای بازاریابی نسبت به گذشته بیشتر و البته با هزینههای کمتری نسبت به گذشته در دسترس کسب و کارهای کوچک میباشد. اما به هرگونه فعالیت بازاریابی نیاز به زمان دارد و برای آن دسته از کسب و کارهایی که از لحاظ زمان با محدودیت مواجه هستند، زمان به معنای پول و سرمایه است.
امروزه زمانی که نوبت به انجام فعالیتهای بازاریابی برای خودتان و توسط خودتان میشود، روشها و ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد – – از شبکههای اجتماعی و تبلیغات کلیکی گرفته تا شرکت کردن در رویدادهای مختلف در حد و ابعاد شرکت خودتان. اما با این وجود بازاریابی به صورت مقرون به صرفه همواره به معنای آزمون و خطا و پیدا کردن روشها و فرصتهای مختلف هماهنگ با شرایط آن کسب و کار است تا در نهایت قادر به کسب بازدهی معقول بر اساس زمان و نقدینگی صرف شده برای بازاریابی خودتان باشید.
رویکردی منظم داشته باشید
زمانی که بودجه زیاد و قابل توجهی برای هزینه کردن در امر بازاریابی در اختیار ندارید، آزمودن موارد و روشهای مختلف با ایده و تفکر که انجام هر چیزی بهتر از انجام هیچ چیزی است، بسیار وسوسهانگیز میباشد. اما در اختیار نداشتن بودجه یا با محدودیت مواجه بودن اصلاً دلیل قابل قبولی فعالیتهای بازاریابی بهصورت پراکنده نیست. هر کاری که انجام میدهید میتواند و باید قابل برنامهریزی و اندازهگیری باشد.
روشهای بازاریابی بهاصطلاح “رایگان” – – از قبیل شبکههای اجتماعی – – باید بهصورت منظم و با برنامهریزی مورد استفاده قرار بگیرند. این بدین معناست که شما برای فعالیت در این محیطها باید برنامهای را برای خود تعیین کنید، بر زمان صرف شده برای آن نظارت داشته باشید و نتایج کسب شده را اندازهگیری کنید. البته خوشبختانه باوجود نرمافزارهای مختلف آماری انجام این کار نیز تا حدودی زیادی آسان شده است.
محدودیتهای خودتان را بشناسید
با این وجود، مشکل اصلی زمانی برای صاحبان کسب و کار رخ میکند که رویکرد “خودت انجام بده” درواقع کمتر از کمک گرفتن از افراد متخصص خارج از سازمان مقرون به صرفه و اثرگذار واقع میشود. یک طراحی وبسایت حرفهای، برندسازی اصولی و حرفهای، استفاده استراتژیک از بهینهسازی نتایج موتور جستجو – – همه و همه مشاغلی هستند که صاحبان کسب و کار بطور مکرر پیش از اینکه بفهمند نیاز به تخصص بیشتری در آن زمینه دارند، خودشان انجام دادن آن را تجربه میکنند. افراد به اصطلاح آزادکار متخصص اغلب در این مواقع مقرون به صرفهترین راهحل را فراهم میآورند.
البته هر کسب و کاری متفاوت است. باوجود راههای بسیار زیاد و مختلف برای دسترسی پیدا کردن مخاطب خودتان، اینکه چه روشی از بین روشهای بازاریابی برای کسب و کار شما مناسبتر است و نتایج بهتری را برای کسب میکند، فقط و فقط به شخص شما به عنوان مدیر مالک یک کسب و کار ارتباط دارد.